Alla inlägg den 21 augusti 2016

Av Kaela - 21 augusti 2016 20:18

M    

 

 

Nu faller skymningen snabbt.

De ljusa sommarnätterna har lämnat oss för i år.

De kommer tillbaka nästa vår och sommar.

När september bara ligger några dagar bort så kommer ett visst vemod över mig, varje år!

Hösten kommer definitivt med september.

Men hösten är fin den också.

Soffhäng och mys med levande ljus.

Skön pläd att svepa in sig i.


Just ikväll är det så varmt hos oss att vi undrar hur vi ska kunna sova.

Det gick halvbra natten till idag för redan då hade en viss sommarvärme återvänt.

Regnet som aviserats ser vi inget av.


Nu vill jag önska DIG en riktigt fin söndagskväll och en god natt så småningom!


Här kommer kvällens kloka ord om du vill läsa...


"Hitta roten till det goda och ge den näring"

Okänd tänkare



Av Kaela - 21 augusti 2016 17:04

e  


Så här säger Jytte 80 år som har diagnosen demnssjukdom.
Det har också hennes man, Hasse.

De vill berätta om hur det är och hur de blir bortknuffade i vården. Innan de försvinner in i dimmorna...

Så fantastiskt att någon orkar.....kanske....kanske  kan Jytte få politerna att lyssna - och handla till förmån för alla dessa som drabbas av denna sjukdom.


Jytte: "Jag var väl insatt i sjukdomsbilden för demens, men när misstankarna kom att jag själv drabbats slog jag helst bort dem. Det är så otäckt och slutgiltigt. Och så kom det liksom i vågor. Jag förnekade och förträngde och försökte dölja det för omgivningen. Man isolerar sig. Som en alkoholist ungefär, lika skamligt och ångestladdat."


Här kan du läsa mycket mera. 
 Och också möta Jytte och Hassei bilder!
Vi måste alla reagera och få andra att reagera och agera för en bättre vård för de demens-sjuka!

Av Kaela - 21 augusti 2016 16:08

Jag har haft en verklig högtidsstund.

Under ett par timmar har jag tillåtit mig att glömma tvätten och det där andra och bara suttit och läst dikter.

 



Det finns så mycket vackra tankar av så många i det vi kallar poesi.

Här delar jag med mig av den som kommer att stanna i mitt hjärta för några dagar framöver....det är jag säker på.


Den har ett namn som vi kanske skulle vilja kalla motsägelsefullt - men dikten visar att så är det inte.


Den heter:


Glädjens mörka blomma

av Birger Franzèn


Det är ur sorgens svarta aska
fuktad av tårar
som glädjens mörka blomma
hämtar sin näring

vi behöver sällan be
om sorgen
den kommer till oss ändå
i nattens mörker
och vi är rädda för den –
sorgen har så kalla ögon

men ibland
kan kanske sorgen hjälpa oss
att se glädjen –
då är sorgen vår vän

glädjen och sorgen
är polerna i vårt liv
där emellan
är livstråden upphängd –
mitt emellan
slölever vi kanske bara
- när vi närmar oss polerna
börjar livet få liv

Av Kaela - 21 augusti 2016 08:35

l  



Att få glömma sig själv eller, komma i ett tillstånd som "upphäver jagförnimmelsen" är lite som att stänga ner det ständiga malandet i hjärnan och bara vara.
Baravara - det är ju något vi alla både behöver och längtar till!

 

Frihet är en känsla, upplevelse av situationer och har väldigt lite med situationerna i sig att göra.
Nelson Mandela svarade ju en gång på frågan om hur han stod ut med åren i fängelse  ungefär så här.

"Jag stod ut därför att murarna var utanför mig -och  inte inom mig."

Hans upplevelse påverkades inte av att murarna stängde in hans kropp.

Eller påverkades väldigt lite eftersom frihetskänslan bodde inom honom

 

Frihet är ett ord som bär vingar....och vi faschineras av de där vingarna som glittrar i solen.

Det paradoxala med oss - eller de flesta av oss - är ju att lika mycket som vi längtar efter frihet behöver vi trygghet - och ordet trygghet bär stadiga skor att gå med.

Så hur ska vi kunna förena dessa "längtor" och behov?
Förena vingarna och skorna?

 

Längtan efter frihet föds ofta på en plats där vår potential saknar utrymme.
En plats som omringar oss med begränsningar.

Självklart måste vi då följa vår längtan för att nå den plats där vi passar in - där vi får den uppskattning vi förtjänar eftersom det vi gör blir så bra - just på grund av att vi är just där vi ska vara.

Och är det den friheten vi söker - att få vara den vi är och få "spela på alla strängrana" på vårt livs instrument - då landar vår längtan efter frihet i trygghet-skorna som passar oss precis - de står där och väntar på oss!

 

Ha nu en riktigt fin söndag!

Gör den till just det DU längtar efter!

 

Ett klokord....

 

"Det finns bara ett slags framgång – att kunna leva sitt liv på sitt eget sätt"

Christopher Marley

 

Av Kaela - 21 augusti 2016 08:02

 




Idag - den 21 augusti - en söndag - har Jon och Jonna namnsdag!


Jag gratulerar varmt!


Lika varmt gratulerar jag förstås DIG spm har födelsedag idag!


Detta är en speciell dag - ta hand om den!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards