Direktlänk till inlägg 30 september 2016

En fredagseftermiddag efter jobbet!

Av Kaela - 30 september 2016 16:30

 



Det är fredag eftermiddag och tidig hemkomst.

Väldigt skönt tycker jag som sätter mig vid datorn och tar det lugnt medan min man springer den mil i träöningsspåret som han gör ett par gånger i veckan.

Själv gillar jag skarpt att röra mig, men inte att springa bara för att springa en viss längd.

Dessutom skulle nog min nu avtagande syn göra att jag ganska snart stod på näsan.


På jobbet hade vi Frivilligfrukost idag,

Något vi har en gång i månaden.

Då frivilliga (och även andra intresserade )ses och äter frukost ihop.
Idag kom det tre utbytesstudenter.

Tyska trevliga tjejer.
Som gärna ville göra en insats under sitt år i Sverige.

Men så svårt att hitta ett bra uppdrag eftersom de äldre som behöver ledsagning (som är det som kan komma ifråga om man är tillfälligt frivillig) inte alltid talar engelska.

En hel del gör det...men en del har glömt eftersom sjukdom och annat lagt många av deras kunskaper i grus.

Jag vill väldigt gärna hitta uppdrag till dessa tre tjejer.
De kunde också tänka sig något med skydd för djur.

Kanske skulle jag ta och tala med Fia-hemmet som tar hand om bortsprungna katter.

Nu kollade jag där när idèn dök upp meedan jag skriver inlägget.

Men det står inget på deras hemsida om att de tar emot volontärer, frivilliga.
Så jag får nog tänka vidare....

Sånt är mitt jobb....det följer med mig hem!


Istället för att kontakta FIA- hemmet just nu i allafall så ska jag istället dela med mig av vad min hemvändande man står och gör iordning i köket.


Varsågod ett superbra recept.


 




Några rotfrukter -  till exempel potatis, morötter, palsternacka, rotselleri
1 styck gul lök

300 gram kasslerbenfri

1 kryddmått peppar

1 tesked salt

0.5 teskedar timjan

0.5 teskedar rosmarin

1 styck vitlöksklyfta

2 teskedar rivet citronskal

2.5 deciliter mellangrädde
7.5 stycken oliver

 

Så här gör man:
Skala och skiva alla rotfrukterna tunt. Koka dem i lättsaltat vatten ca 3-4 minuter. Häll bort vattnet och ånga av dem.

Skala och skiva alla rotfrukterna tunt. Koka dem i lättsaltat vatten ca 3-4 minuter. Häll bort vattnet och ånga av dem.

Blanda rotfrukterna med kassler, lök, det mesta av osten, salt, peppar, timjan, rosmarin, citronskal och pressad vitlök. Lägg det i en smord eldfast form.
Häll över grädden.
Strö resterande ost ovanpå.

Grädda i nedre delen av ugnen ca 25-30 minuter eller tills allt har fin färg och är mjukt. Fördela oliverna över gratängen.

Loar att du får en smaklig måltid. Och supernyttig.

Rotfrukter är kalorisnåla och innehåller mycket kostfiber, vitaminer och mineraler.

 

 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards