Alla inlägg den 9 oktober 2016

Av Kaela - 9 oktober 2016 16:33

Bjuder min man på födelsedagsmiddag

Av Kaela - 9 oktober 2016 15:20


 


Jag leker och går i skolan
och har det bra

mat får jag varje dag

men på kvällen tänker ja

hur det var då

när mormor bodde nära

och mamma skratta  jämt

än fast hon måste bära

min sjuka lilla bror

som en dag låg så stilla

när de bombat vårat hus

jag längtar dit

och mitt hjärta finns kvar

fast inte huset står

och en gång kommer jag

jag vill bli läkare
som kan hjälpa

 

 

Denna dikt är skriven av Abir som kom till Sverige som flykting i augusti 2015 tillsammans med sin mamma. Den finns också i Frivilligcentralens tidning Frivillignytt.

Abir har just fyllt elva år.

 




Av Kaela - 9 oktober 2016 10:07

   



Hur länge får jag hålla

din lilla näve så här

och skydda dig och stödja

och vaka vart vägen bär?

Jag undrar blott hur länge

jag får vara i ditt behag.

Du växer och går ifrån mig

alltmer för varje dag.


Erik Lindorm

Av Kaela - 9 oktober 2016 08:10

 

 

Idag är det söndagen 9 oktober jag vill hurra för DIG som har födelsedag idag!

och för Ingrid och Inger som har namnsdag!

Gratulerar varmt!


Ingrid
är ett namn nordiskt ursprung.

Den ursprungliga formen av namnet var Ingifridh.
Första delen av namnet kommer från ett gammalt gudanamn med oklar identitet (se Ingwaz) och andra delen av fridher betyder "vacker, älskad"

Ungefär 116 600 Ingrid har vi i Sverige.

 

Inger är också ett namn med nordiskt ursprung.
Det är en s.k nusvensk form av det fornnordiska namnet Ingegerd som är sammansatt av gudanamnet Ing och gerd som betyder gård, omgärdad, skyddad.

Äldre former av namnet var Ingerd och Ingri

Det finns 79 200 kvinnor cirka i vårt land som idag bär namnet.

Önskar en innerligt en sär-skild dag...en dag som skiljer ut sig!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards