Alla inlägg den 19 oktober 2016

Av Kaela - 19 oktober 2016 20:10


Här har lillasyster hittat farfars knä.

Få se om jag lyckas fånga storasyster Stella också! 

Sötaste sondotter Stella har tagit med sig pappa och lillasyster Ellen och hälsar på farmor och farfar

 





Av Kaela - 19 oktober 2016 05:47

 


Likgiltighet.

Knappast ett ord som jag tänkte mig skulle ha något att säga och ge mig.

Men orden som kom till mig från en gammal dikt nu på morgonen då jag tillbringade min vanliga morgonstund på en kall och mörk balkong var: "Lite svalkande likgiktighet"



Kanske är det så att vi ibland känner så mycket så känslorna bränner oss.

Kanske borde vi ibland distansera oss en liten bit ifrån allt det som upprör oss- som gör oss ledsna....och ge oss själva en liten stund av lite svalkande likgiltighet så inte alla känslor förbränner något inom oss.


När jag tittar på Rapport eller Aktuellt nästa gång och det känns som att vrida om en kniv inne i mig, när jag hör om människors förtvivlade belägenhet i städer som bombas...och hur bomberna jagar människor på flykt - då - ska jag försöka distansera mig lite.

Känna ett ögonblicks likgiltighet så att jag sedan orkar känna igen.

Vi måste ibland kunna ta ett steg bakåt och ge oss själva lite luft.

Gör vi inte det kommer vi inte att kunna fortsätta känna....

Och det vill vi!

Både känna, reagera och agera.....


Just det....jag ska ge dig dikten här också och med de här tankarna och med dikten önskar jag DIG en dag där DU orkar vara den DU vill vara hela dagen!


En mor kom till mig:

säg

vad är det som fattas i min kärlek?

mina barn älskar mig ej

som jag dem.

Jag sade:

likgiltighet,

lite svalkande likgiltighet

fattas i din kärlek

– då gick hon bort

seende mot jorden.

(Henry Parland)

Av Kaela - 19 oktober 2016 05:30


 

 

 

Idag är det den 19 oktober och Tor och Tore har namnsdag!

Varma gratulationer till DIG som bär något av de namnen - och till DIG som firar födelsedag idag!

Ta hand om denna dag!
Den är DIN EGEN - du som har bemärkelsedag!


Tor eller Thor kommer från namnet på den fornnordiska guden Tor. Tor betyder åska - torden. I forntiden fick inga pojkar enbart den mäktige gudens namn utan det förekom endast i sammansättningar som Torbjörn och Torleif. Först på 1700-talet började namnet användas enskilt.

Och idag har 4 940 män namnsdag eftersom de heter Tor.


Och faktiskt ytterligare 16 215 som firar namnsdag eftersom de heter Tore - ett namn som har nordiskt ursprung.
En äldre form av namnet var Thorir som eventuellt är en sammansättning av guden Tors namn och ett ord verr som betyder "man" eller "kämpe".
En annan tolkning är att slutdelen skulle komma från *wihar med betydelsen "präst".



Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards