Direktlänk till inlägg 27 oktober 2016

Denna dagen - ett liv

Av Kaela - 27 oktober 2016 21:54

 


Hoppas du haft en bra dag!


det har jag!

helt otroligt intensiv - som ett helt liv tänker jag när jag försökaer sammanfatta allt som dagen förde med sig i min sena kvällsyanke.

Inte så lätt när varje minut - för att inte säga varje sekund var späckfull.

Glädje och sorg i just den otroliga blandning som livet ofta bjuder oss på.

Så många itar av liv jag har fått dela idag.

Jag har gråtit tillsammans med en mor som förlorat sin tjugoåriga dotter i en sjukdom som vi alla fasar för.

Jag har glatts med den ensamma tvillingmamman med två bebisar som fått en extramormor.

Jag har förberett morgondagens tidiga event - Frivilligfrukosten klockan 9.00
Jag har haft ett riktigt långt samtal i telefon med en ung flicka som inte tycker att hon riktigt hittar krafte.

"Jag vill inte dö. Absolut inte....sa hon till mig - men jag orkar inte leva.
Så svårt för henne - och så så otroligt svårt att försöka hitta ett svar som ger henne mark under fötterna och ny kraft.

Så har jag haft ett samtal med en gammal kvinna 89 år - nästan blind..har rbetat som lärare hela sitt liv.

Hon berättade hur hon ser dem.....alla dessa förhoppningsfulla unga som hon haft i sin klass....hur hon tagit med sig dem in i sitt fysiska mörker där de sprider ljus genom de glada minnen hon har av dem.


Förstår du varfr jag säger....denna dagen - ett liv!


Hoppas nu att du får sova gott och möter en ny dag med hopp och förväntan då du vaknar imorgonbitti!


ett citat.....förstås....ingen enstaka mening utan många rader....


Er glädje är er sorg utan mask.

Samma källa, från vilket ert skratt porlar, har ofta varit fylld med era tårar.

Och hur kan det vara annorlunda?

Ju mer sorgen urholkar er varelse, desto mer glädje kan ni rymma.

Är inte den bägare, som innehåller ert vin, just den bägare som brändes i krukmakarens ugn?

Är inte den luta, som lugnar er ande, samma stycke trä som urholkades med knivar?

Då ni är lyckliga, skåda djupt in i era hjärtan och ni skall finna att endast det, som berett er sorg, nu ger er glädje.

Då ni är sorgsna, blicka åter in i ert hjärta, och ni skall se att ni i verkligheten gråter över det, som en gång skänkte er glädje.

Några av er säger: "Glädjen är större än sorgen", och andra säger: "Nej sorgen är större."

Men jag säger er, att de är oskiljaktiga.

Tillsammans kommer de, och när den ene sitter ensam med er vid bordet, kom då ihåg, att den andre sover i er säng.

I sanning, ni är som en våg mellan er sorg och er glädje. Endast då vågskålarna är tomma, är ni stilla och i jämvikt. När skattmästaren lyfter er för att väga sitt guld och sitt silver, måste er glädje eller er sorg, antingen stiga eller falla.

 Kahlil Gibran
 
 






 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards