Alla inlägg under oktober 2016

Av Kaela - 29 oktober 2016 08:40

Idag sover barnbarnen Linnea och Alfons inne äi mormor och morfars datorrum så då får det bli -paddan jag skriver på. Något jag inte alls gillar llka bra som att skriva på datorn! Allting är mycket mindre och det är lite svårt för mig att se!. Men jag gillar att de två små juvelerna sover här förstås!!!! Idag ljusnade det medan jag hade min tankestund på balkongen. Ofrånkomligen rörde sig förstås mina tankar runt de två unga förmågorna och deras föräldrar....Hur nyss det var som deras mamma var i deras ålder. På ett sätt nyss - men ändå på ett annat sätt ett bra tag sdan! Det är märkligt med tiden! Hur vi kan uppleva att den både går fort och sakta! Hur mycket vi än funderar på detta kommer vi nog aldrig att förstå det! Så låt oss påminna varandra om att vara rädda om vår stund på jorden! Dagens kloka ord: Det enda riktigt verkliga på din resa genom livet är det steg du tar just nu/ EckhartTolle

Av Kaela - 29 oktober 2016 08:13

Idag är det lördag den 29oktober och Viola har namnsdag! Grattis säger jag till er! Grattis säger jag förstås pockså till DIG sm fyller år dag! I Sverige finns det 52000 kvinnor som bär detta -blomnamn- b namnet har latinskt ursprung och betyder faktiskt just Viol! Ta hand om dagen och njut av den alla födelsedagsbarn och namnsdagsbarn!!

Av Kaela - 28 oktober 2016 06:15

 

 

 

Satt och samtalade med några besökare igår på mitt arbete om vår tids gissel - sömnproblem

 

Vi har aldrig förr ätit så mycket sömntabletter och aldrig förr sovit så dåligt berättade en av samtalsdeltagarna.

Det låter ganska skrämmande, eller hur?


Men vad kan man göra då - om man nu får sin sömn förstörd eller åtminstone störd mer eller mindre varje natt?

Räkna får, dricka kamomillte, ta en långpromenad före sängdags......råden är många och många av dem fungerar - åtminstone för någon.


Men vad är det som gör att vi drabbas av denna sömnlöshet?

Kan det möjligen vara så att vi lever på ett livsfientligt sätt?


En av samtalsdeltagarna sa att han för några år sedan drabbats av mycket svåra sömnproblem som blev så dominerande att de hotade hans liv både arbetsmässigt, socialt och hälsaomässigt.

Då var han bara knappt trettio år.

Borde nästan vara kvar i ungdomens goda sömn.


Idag, några år senare sover han gott....

Har han kanske hittat världens bästa sömntabletter?
Knappast - han har gjort något mycket grundligare.

Tagit tag i hela sitt liv!


Och så som det ser ut i vår inre värld - återspeglas också i vår yttre värld.
Så han började med hårdsortering av vad han ägnade kvällstimmarna åt.

Inga deckare mera,,,,varken i bokform eller som TV serier.


För den här mannens del betydde insikten en helt förändrad livsstil.
Det innebar både andra kost- och alkoholvanor och en förändrad bas för vad han använde för att slappna av. Ingen drink mera, snarare promenader eller stilla musik.

Han bytte jobb eftersom chefen på hans dåvarande jobb var "kontrollfreak" och han började inse hur illa det gjorde honom.

Ständigt och jämnt bli hackad på eftersom han är lite mera av en bohem.
Han är en högst ansvarsfull och mycket kompetent person - men vi kan ju ändå fungera lite olika.

Han avslutade sin kärleksrelation eftersom han i den storstädning han inledde i sitt liv - insåg att det var nedbrytande för dem båda.
(Idag är de goda vänner och  gifta på varsitt håll - i äktenskap där relationen bygger upp och inte bryter ner.)


Kanske borde vi alla storstäda våra liv ibland!
Se efter om problem vi har med sömnen kanske ligger i vår livsstil.

Det kan betyda både uppbrott och andra förändringar - men hur mycket är det värt att ha en god sömn!


NU hoppas jag DU har sovit gott inatt och önskar DUG en härlig fredag!


Dagens citat....eller åtminstone morgonens....


Det enda som står mellan en människa

och vad hon vill ha ut av livet

är oftast bara viljan att pröva

och modet att våga tro att det är möjligt.

Richard M. DeVos

Av Kaela - 28 oktober 2016 05:40

 

 

 

Simon och Simone....hos er hoppas jag det är tårtkalas idag!

Grattis på namnsdagen !

Och - förstås - ett stort grattis också till DIG som har födelsedag idag!

 

Simon är en grekisk form av det hebreiska namnet Simeon (Schimeon eller Shimon) som brukar översättas med "bönhörelse".
Det kan också ses som bildat av det grekiska ordet simos - "den starkaste"

34 700 män i vårt land bär detta fina namn.

Och namnet har givits till små pojkar i Sverige sedan 1200-talet!

Simone är ett namn med franskt ursprung och feminin form av Simon som i sin tur ju är hebreiskt och  anses därför ha samma betydelse - "bönhörelse"
 Simone är också ett italienskt mansnamn.

Det finns inte så många Simone i Sverige som det finns Simon men det närmar sig 3 000 och man ser en viss ökning.

Forma er dag som ni vill ha den!

Av Kaela - 27 oktober 2016 21:54

 


Hoppas du haft en bra dag!


det har jag!

helt otroligt intensiv - som ett helt liv tänker jag när jag försökaer sammanfatta allt som dagen förde med sig i min sena kvällsyanke.

Inte så lätt när varje minut - för att inte säga varje sekund var späckfull.

Glädje och sorg i just den otroliga blandning som livet ofta bjuder oss på.

Så många itar av liv jag har fått dela idag.

Jag har gråtit tillsammans med en mor som förlorat sin tjugoåriga dotter i en sjukdom som vi alla fasar för.

Jag har glatts med den ensamma tvillingmamman med två bebisar som fått en extramormor.

Jag har förberett morgondagens tidiga event - Frivilligfrukosten klockan 9.00
Jag har haft ett riktigt långt samtal i telefon med en ung flicka som inte tycker att hon riktigt hittar krafte.

"Jag vill inte dö. Absolut inte....sa hon till mig - men jag orkar inte leva.
Så svårt för henne - och så så otroligt svårt att försöka hitta ett svar som ger henne mark under fötterna och ny kraft.

Så har jag haft ett samtal med en gammal kvinna 89 år - nästan blind..har rbetat som lärare hela sitt liv.

Hon berättade hur hon ser dem.....alla dessa förhoppningsfulla unga som hon haft i sin klass....hur hon tagit med sig dem in i sitt fysiska mörker där de sprider ljus genom de glada minnen hon har av dem.


Förstår du varfr jag säger....denna dagen - ett liv!


Hoppas nu att du får sova gott och möter en ny dag med hopp och förväntan då du vaknar imorgonbitti!


ett citat.....förstås....ingen enstaka mening utan många rader....


Er glädje är er sorg utan mask.

Samma källa, från vilket ert skratt porlar, har ofta varit fylld med era tårar.

Och hur kan det vara annorlunda?

Ju mer sorgen urholkar er varelse, desto mer glädje kan ni rymma.

Är inte den bägare, som innehåller ert vin, just den bägare som brändes i krukmakarens ugn?

Är inte den luta, som lugnar er ande, samma stycke trä som urholkades med knivar?

Då ni är lyckliga, skåda djupt in i era hjärtan och ni skall finna att endast det, som berett er sorg, nu ger er glädje.

Då ni är sorgsna, blicka åter in i ert hjärta, och ni skall se att ni i verkligheten gråter över det, som en gång skänkte er glädje.

Några av er säger: "Glädjen är större än sorgen", och andra säger: "Nej sorgen är större."

Men jag säger er, att de är oskiljaktiga.

Tillsammans kommer de, och när den ene sitter ensam med er vid bordet, kom då ihåg, att den andre sover i er säng.

I sanning, ni är som en våg mellan er sorg och er glädje. Endast då vågskålarna är tomma, är ni stilla och i jämvikt. När skattmästaren lyfter er för att väga sitt guld och sitt silver, måste er glädje eller er sorg, antingen stiga eller falla.

 Kahlil Gibran
 
 






Av Kaela - 27 oktober 2016 05:21

 


Torsdag 27 0ktober har vi idag och det är Sabina som har namnsdag!

Jag gratulerar så varmt och önskar en riktigt fin bemärkelsedag!
Gratulerar förstås också DIG som har födelsedag idag!

Njut av dagen ni som äger den på ett särskilt sätt idag!

 

Sabina är ett kvinnonamn med latinskt ursprung, och betyder helt enkelt "sabinsk kvinna". Sabinerna var ett fornitalienskt folk. Kan även betyda blomma.
En annan form av namnet är Sabine.'

Cirka 6000 kvinnor bär namnet i vårt land!

Av Kaela - 26 oktober 2016 06:15

 


Klockan säger att det är morgon trots att det ser ut som natt därute.

Mörkare kommer det att bli innan det vänder runt jul.

Om du känner dig tröttare, får svårare att koncentrera dig på uppgifter eller fått ett högre sug efter socker är du inte ensam. Det är lång väj just nu - till ljuset...

Kanske är man beredd att hålla med den som sa till mig igår att hon hade full förståelse för den som blir deprimerad den här årstiden.
Och förstå ska vi ju förstås alltid göra.....


Det är nu det gäller att ha ett inre ljus - som man låter skina genom att vara snäll mot sig själv...extra snäll.

Ge dig själv en present om dagen av något du längtar efter var något en god vän sa här om dagen som ett tips till att klara av detta höstmörker.

Extra snäll - ja det tror jag är superviktigt alltid - men förstås ännu viktigare såna här dagar!


Bjud dig själv på något gott.....bjud hem vänner....gå på bio....läs boken du längtar efter och köp hem många ljus....


Önskar DIG en fin dag trots mörker och höstrusk - och som sagt - grått är ganska vackert...och faktiskt fyllt av mjuka nyanser som ger våra ögon vila.


Wtt citat att ta med ut i dagen....


"Innan du kan se ljuset måste du ta itu med mörkret."
Gerald Linne


Av Kaela - 26 oktober 2016 05:58

 

 

 

Den 26 oktober är det idag - det är onsdag och Rasmus och Amanda har namnsdag!

Gratulerar så varmt !


Låt dagen blomma och ge glädje - det är DIN egen dag!

Rasmus är  en form av Erasmus som är bildat från det grekiska ordet eras-imos som betyder "Älskvärd och mäktig"

Det finns cirka 14 300 män i Sverige som bär detta fina namn.

 

Rasmus är ett mansnamn, en form av Erasmus som är bildat från det grekiska ordet eras-imos som betyder "Älskvärd och mäktig"

Amanda är också ett namn med latinskt ursprung med betydelsen "den älskvärda", ordagrant "Hon som bör älskas".

29 200 kvinnor cirka bär detta namn i vårt land

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards