Direktlänk till inlägg 3 november 2016

Regnig känsla och ganska kallt - men en ny dag!

Av Kaela - 3 november 2016 06:09

   

 

 Läste en dikt i morse av Birger Fransén som handlar om att bära elden inom sig.

Vi talar mycket idag om utmattningssymptom som väl är det riktiga namnet på det vi förut kallade utbrändhet.

På något sätt gillar jag det gamla mera symboliska namnet bättre.

Hur man nu kan gilla något namn på en så tråkig företeelse.

Men namn ska ju saker och ting  - och även tråkigheter ha- och symboliska namn är ofta bra....tycker jag.


Eldsjälar brukar vi kalla dem  - de som brinner för något.

Sitt arbete, andra människor, bra ideer om hur vi ska vara mot varandra, och bland de som jag möter varje dag - de frivilliga - som har valt att lägga en stund eller längre för att göra skillnad i en annan människas liv hittar man många eldsjälar.

Och så är det inom många andra områden också....människor som brinner för att göra gott.

Du hittar dem inom kyrkorna, i idrottsföreningarna i de ideella föreningarna...det som idag ska kallas Civila samhället, ett namn jag inte gillar....det handlar ju om idealitet så ideella sektorn är för mig det rätta namnet.


Men kan man brinna utan att bränna sig?
Ja det kan man absolut. De flesta gör det.

Men en och annan drabbas.

En och annan är en och annan för mycket.

Därför är det så viktigt att vara rädda om våra eldsjälar.

Stödja dem på olika sätt.
Lära dem gränsdragning.....dra upp de gränser man vet att man själv har och inte gå över dem för då kan elden som driver plötsligt bli otrevlig och skada bäraren.
Eldsjälarna driver världen framåt och ger hopp om mänskligheten!

Kommer med ljusa idéer till glädjer och gagn för många.
Tacksam är jag att få känna så många av dessa underbara - och möta dem i mitt arbete varje dag!


 Nu är det dags att avsluta morgonens tänkerier och göra mig i ordning för att möta dagen och eldsjälarna.

Önskar DIG en dag just så som DU vill ha den!


Här ett citat att stoppa i fickan...eller i tanken...


"Kärlek är en evig låga...där den tänds kommer den att brinna för alltid!"

Okänd tänkare

 
 
Ingen bild

Stina

3 november 2016 08:06

Inte lätt att "va lagom" när man jobbar med människor! men det får man ju
försöka kära sej...Man kan ju inte hjälpa alla hur gärna man än vill...
Hoppas du också får en fin o bra dag, kram från Stina

Kaela

3 november 2016 18:34

Ja så är det Stina ...om man ska hålla länge måste man vara rädd om sig också....såååå viktigt!

Stor kram till dig Stina och tack för hälsningen som gör mig glad!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards