Direktlänk till inlägg 5 november 2016

Alla helgons dag - en glädjens och tacksamhetens dag!

Av Kaela - 5 november 2016 08:12

 




Senare än vardagsmorgnar och nästan ljust ute idag vid min morgon-tankestund på balkongen.

Kallare också - men härligt krispig luft som går lätt att andas.

Försmak av vinter.....
För mig har i och för sig alltid den här mörka novemberhösten känts som "Dit du inte vmll" ....men jag börjar försonas även med den och upptäcka att trots sin mörka och fuktiga överrock så har även november små glada överraskningar i fickorna...


Idag rörde sig givetvis tankarna runt gravljus och kära som lämnat.

¨Någon ställde frågan igår varför vi ska minnas.....

Hur kan vi annat än minnas är mitt svar på den frågan.

Jag svarade inte igår....men frågan har följt mig....

Jag är glad att få minnas-tänka tillbaka på fina stunder med älskade människor som inte är med mig längre....
De har var och en ett rum inom mig dit jag kan gå in...känna värmen ....se ljuset i deras ögon....de rummen är jag oerhört rädd om.

De är ju alltid med mig....inte bara på Alla Helgons dag!

För mig gör detta Alla helgons dag till en glädjedag!
En dag när jag särskilt går in i de här rummen....och inser att jag kan aldrig någonsin förlora dem....för jag har varit med om dem....och de har stannat hos mig!

 

Önskar DIG en fin och vacker Alla helgons dag fylld av goda minnen!

 

Kanske är det först vid dagen slut
när tidens timglas rinner ut
ja, kanske är det då man får
en aning om vart vägen går,
kanske är det först i kvällens ro
man anar att det går en bro
från världen, den man hör och ser,
mot något större, något mer
Atle Burman







 
 
Ingen bild

Stina

5 november 2016 22:18

Fint att ha en dag att minnas alla som inte finns med
oss här på jorden längre, så fint på kyrkogården med alla ljus
som lyser på gravarna! Atle Burmans dikt är ju också så fin o tänkvärd!
Trevlig helg, kram från Stina

Kaela

6 november 2016 08:04

Tack Stina för dina ord och instämmanden i att det är fint att ha en dag att minnas.
Även om vi minns hela tiden så gör ju Alla helgons dag att det blir ett slags kollektivt sörjande som närmar oss levande till varandra!
Kram och hoppas din söndag blir fin!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards