Direktlänk till inlägg 8 december 2016

Våga vara glad!

Av Kaela - 8 december 2016 07:18

h  

 

 

Tidigt idag på morgonen vände jag på en tidning på köksbordet och läste orden: "Att våga glädjas".

Jag tog med mig orden ut till min tänkarstund på balkongen.

(Jag kan undra ibland om grannarna tror att jag är galen som sätter mig ute på balkongen en liten stund varje tidiga morgon. Isåfall bjuder jag på det.)


Vara glad är väl ingen konst och knappast något som är farligt?
Varför skulle man inte våga vara glad?


Kanske är det så att vi går omkring lite allmänt ifrågasättande och med ett utslätat känsloliv dag efter dag just för att vi är lite rädda för att vara glada.

Kan man vara det?
Rädd för att vara glad?


Livet är aldrig helt okej.Aldrig helt bra....är det inte jobbet som strular, så är det någon familjemedlem-eller hälsan - eller skoskav.... 
Ibland är det mera inte-okej. .
Kanske det egentliga problemet är att vi känner oss pressade till att låtsas att livet inte är svårt - att vi inte mår riktigt bra, men...that´s life you know....
Oftast känns det som att vi förväntas svara: ”Det är bra” när folk ställer frågan: "Hur är det?"

Faktum är att jag tror att vi alla skulle må bättre om vi ibland vågade svara med att klaga på det som gör ont, som är besvärligt - när vi får frågan: "Hur är det?"
Då blir vi ju förhoppningsvis av med den där barlasten som ligger i vägen för att vi ska hitta glädjen.

För den finns ju nära - inom oss.

Men ibland har den fått ett tungt lockk av ledsnad över hur allting är just nu.


Låt oss vara beredda när vi ställer frågan till någon: "Hur är läget?" att ta emot en klagan, en sorg, en förtvivlan till och med. Stanna då till - och lyssna - och inse att du fått vara till stor betydelse för en vän.

Eller också kan vi ha svårt att vara glada för att vi inte riktigt vågar utmana livet med vår glädje....

Kanske fungerar vi som att vår glädje skulle locka fram "demonerna ur hörnen" beredda att kasta sig över oss med olika besvärligheter för att tysta vårt skratt och släcka vår glädje.

Nej så tänker vi förstås inte.
Vi är ju sunda moderna människor.
Hmmm...ja...och ändå fungerar vi ibland just så....


Nu vill jag önska DIG en dag av glädje- ta vara på den där skira vardagsglädjen som möter dig - DU är värd att få vara glad!



...och...ja...förstås...ett citat idag också....


"Ta alltid ut lyckan i förskott.

Det värsta som kan hända

är att du varit lycklig i onödan."
Okänd tänkare



 
 
Ingen bild

Stina

8 december 2016 09:08

Hoppas du får en GLAD dag!!! Kram från Stina
( Bor i Blekinge, strax utanför Karlskrona,
är nog en GLADIS tycket jag själv iaf...

Kaela

8 december 2016 20:20

Åh Stina, jag är helt säker på att du är en gladis.
Det lyser om dina bokstäver.
Blekinge, utanför Karlskrona.
Skönt, då vet jag var jag har dig!

Kram från Peking (smeknamn på Norrköping, men det visste du kanske redan....)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards