Direktlänk till inlägg 13 december 2016

Slöseri av human-kapitalet att inte se äldres resurser och förmågor

Av Kaela - 13 december 2016 09:29

   


Ett ord som jag hela mitt liv har tyckt illa om är ordet pension'är.

Jag har skrivit om det här förr - men tankarna sysslar med det nu och då och så blir det tankar runt detta du möter i mitt inlägg hä, även idag!

Jag tycker illa om ordet främst för att det låter som en grupp absolut likadana personer.
Men också för att ingen annan grupp i samhället benämns och omnämns med det sätt på vilket de finansierar sin tillvaro - löntagare skulle vi ju säga då om alla som jobbar och finansierar sin tillvaro med lön - eller bidragstagare med mera mera....det låter inte kul, eller hur?


Forsrkning har faktiskt visat att "pensionärer" är ingen homogen grupp.
Samhället ser på äldre människor som ett kollektiv med samma intressen och åsikter.

Men den bilden är ju så fel som den bara kan bli.. Ju äldre vi blir desto mer skiljer vi oss åt. 

 

Gemenskap, hälsa och att vara behövd har betydelse - kanske allra främst att vara behövd - även när man livet hamnar på "after work" sidan - där kan vi nog enas, men i övrigt har våra indididuella skillnader blivit fler och djupare med åren. Man kan med skäl kalla en en äldre person för individualist!


Något jag ofta mött under mitt arbete är sorgen hos äldre över den stora bristen på valfrihet.

När man blir sjuk och inte klarar allt själv längre.


Assistansberättigade kan välja vem som ska vara arbetsgivare, vad de vill ha hjälp med, när och hur hjälpen ska ges samt av vilken person som ska utföra insatsen.

De äldres valfrihet är betydligt mer begränsad

Klar diskriminering - och faktum är att det finns en lag mot åldersdiskriminering.

Sällan använd har jag förstått.


Forskning visar att vi tycker synd om äldre och antingen vill hjälpa eller ignorera dem.
Det är dags att se äldre som den viktiga men sorgligt outnyttjade  resurs i samhället som de är -  på mer än ett sätt. 

 Att få vara med i samhället, påverka, ge och ta på ett jämställt sätt tror jag är vår

längtan hela livet.....även då åren vi vandrat här är många - och ju flera de är - desto mera är vi laddade med kunskap och vishet.


Men sanningen är ju att rätten till jämställdhet inte är någon "snällfråga för äldre"
 Alla  - absolut alla gynnas av att absolut alla i ett samhälle är jämställda!
Så är det bara!
 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards