Direktlänk till inlägg 21 december 2016

Bo i glädjen - även mitt i sorgen

Av Kaela - 21 december 2016 07:59

 

 

 

 

Att leva - att få vara med här på jorden - det är fantastiskt och livet är den största gåvan någonsin.

Visst kan vi  alla enas om det.
Men det betyder ju verkligen inte att det alltid är lätt.
Vi blir tilltufsade, omruskade och både vingklippta och trasiga ibland. 

När livet går i moll och oron för det som väntar - eller kanske väntar - håller oss vakna många tunga, ensamma timmar om nätterna.

Då måste vi hitta ankare i livet annars får vi svårt att leva.

Överlever gör vi kanske.

Men vi är ju inte här för att överleva.

Vi är här på jorden för att leva.

Varje dag - oavsett vad den innehåller.


Ändå vet vi ju alla att det finns dagar som är så otroligt mörka och kalla att vi har svårt att se nästa steg och vi fryser långt in i själen.

Kanske är det just den - den kanske mörkaste dagen -  vi behöver glädjen som allra mest.

'
Ibland är det vår privata sorg vi måste igenom.

Just nu tror jag de flesta av oss går omkring med en sorg - igen - efter måndagens händelse i Berlin där terrorn än en gång visade sig skräckinjagande ansikte ganska nära oss - i Europa.

 

Jag hade planerat en  glädjefylld, lustfylld och härlig vecka - den första lediga julveckan sedan jag var mammaledig förhur länge sedan som helst.

Men mina skira planer kom av sig av måndagskvällens händelse.

Hur kan allt ske som sker?

Hur mycket ondska finns det?

Med de tankarna nu på morgonen då jag helt kort såg det fruktansvärda som nyhet på TV (igen)....med mäniskor som sökt sig till platsen för att lägga blommor, gråtande, sörjande.

Jag satt där i soffan och grät med dem en stund.

Och mitt hjärta gråter fortfarande...


Så insåg jag dock att jag måste leta upp glädjen för att bildlikt talat kasta mitt ankare i glädjen så inte sorgen förmörkar hela min dag!


Alla vi som kämpar för att vara goda....vår uppgift är att dränka det onda i ett överflöd av det goda!

Det gäller att öppna vårt hjärta för den glädje som är vår födslorätt.

Som är varje människas födslor'tt.

Att bli mästare på tacksamhet, generositet och kärlek, så att vi kan glädjas åt de små sakerna som lyser upp varje dag!
Varje dag möta sorgen - men med glädjen i hjärtat. Bo i glädjen. Låta den belysa oss. Så vi orkar!

Vi ska förstås inte blunda för sorgen.

Men låt den inte få övertaget!


Önskar DIG en fantastisk julvecka!


Och så - förstås - ett klokt citat...


"Att helt skyddas från sorg kan också skydda dig från glädje.” 
Jonathan Safran Foer

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards