Direktlänk till inlägg 30 december 2016

Tacksamhet är det bästa verktyget för ett lyckligt liv.

Av Kaela - 30 december 2016 15:45

     

 

 

Precis i de sista timmarna av år 2016 är det kanske mer eller mindre ofrånkomligt att man summerar det år som ligger bakom.

Hur har det varit? Vad var bra?
Vad var dåligt?


När jag satt i de här tankarna kom ordet >tacksamhet<  till mig.

Och jag insåg att det finns bara ett sätt att summera året som gått!

I tacksamhet!

Jag är tacksam för att mannen i mitt liv, som inte alls älskar förändring, följer med mig i svängarna.

Jag är tacksam för hans jordbundenhet när min fantasti ger sköra vingar.

Men mest av allt är jag tacksam för att ha fått tillbringa ännu ett år med den absolut varmaste. mjukaste och mest omtänksamma man jag känner.

Jag är tacksam för ett år av introspektion.
Av mörker i dubbel bemärkelse - av hårt arbete och vila och en påtvingat slut på mitt arbetsliv som ger mig möjlighet att känna efter vad är rätt nu!

Jag är tacksam - och det är verkligen sant -  men vet att det ändå kommer att finnas dagar i det nya året som ligger framför som kommer att kännas tunga av längtan till det som inte längre är möjligt - mitt arbete som jag älskade nästan mer än livet självt.


Jag är tacksam över mina fantastiska barn!

Fem underbara, fantastiska människor som startat sitt liv i min famn om än inte alla i min mage.
Tacksammare än jag tror de någonsin kan ana över att de finns i mitt liv!

Över de fina människor de vuxit upp till!

Tacksam i kvadrat - det är inte min förtjänst - det är deras egen inneboende styrka.


Tacksam över mina fantastiska vänner som stått ut och stått kvar fast jag många gånger varit alldeles för upptagen för att vara en rätt vän till dem!

Tacksam över att lägenheten - den nya fina - börjar kännas som ett hem....som sakta växer fram.

Något tar slut - år 2016 - precis runt kröken - och 2017 anas redan från andra hållet.

Jag avger inga nyårslöften när klockorna ringer imorgon kväll.

Men jag ska göra allt för att göra 2017  till det allra bästa året. Jag ska ta vara på varje dag och verkligen njuta av livet.


Bestämma mig för att: Du gör så gott du kan just idag - varje dag!
Allt, även det lilla, är bra nog.


Att leva i tacksamhet är grunden i livet, tacksamheten ger kärlek och kärleken ger tacksamhet.

 

Så förmerar de varandra dessa två superviktiga ingredienser i ett bra liv.


Jag erkänner gärna att jag får kämpa för att känna åtminstone lite tacksamhet över min avtagande syn - men det är bara en liten del av mig även om den tar stor plats och påverkar mitt liv och mina förutsättningar betydligt mera än jag skulle vilja!
Så är det ändå så- att tacksamheten kan förvandla öven tunga skarpa gråstenar till ädelsten!
 

 

Och ett citat....

"Minns att lyckan inte beror på vem du är eller vad du har 
den beror helt och hållet på vad du tänker."
Dale Carnegie

 















 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards