Alla inlägg under december 2016

Av Kaela - 16 december 2016 21:36


Och här springer min käre make tillsammans med 8o-9o talet Norrköpingsbor Juljoggen!
(Han är inte den som syns först här, men han finns där - precis bakom)

 

Av Kaela - 16 december 2016 20:53

 

 

Jag ser på ljusen som brinner

och sätter min tanke på pränt,

det känns om jag inte hinner

njuta av första advent.


Så tänds då det andra ljuset allt sker i en rasande fart j

jg vill stilla njuta av ruset att julen nalkas så snart.

När tredje ljuset glimmar

o dagen går mot sitt slut

kanske i nattens timmar e

n tomte smyger sig ut.

Så när det fjärde ljuset ska tändas

det kommer med frid till vårt hus

och över jorden ska sändas

ett budskap om värme och ljus


Okänd poet

Av Kaela - 16 december 2016 12:28

 

 

 

När jag egentligen behöver stillheten som  mest blir jag lätt ganska rastlös bara av tanken på att söka stillheten.

Det är då - har jag märkt - som det gäller att stå på sig för att hitta stillheten inom.

 

Vår tid är överfylld med ord.

Ord om det ena och om det andra....gamla ord och nya ord...och det gäller att hänga med.

Ibland kan även den som liksom jag älskar ord - bli ganska ordtrött.

Det händer mig nu och då...och de sista dagarna ganska ofta.

Då vet jag att jag behöver ordlösheten, tystnaden och stillheten en liten stund.

Vila – vila i varandet-

Bara finnas en stund.

Ett liv kantat av stillhet är ett liv med guldkant - så kan man uttrycka det och så är det verkligen.

Vardagskonflikter och andra bekymmer mister sin udd och tyngd.

Glädjen blir extra djup genom besöket i vår inre stillhet .

Vi hör livets grundton och det är det mest harmoniska vårt inre öra kan uppfatta.


Du frambringar stillheten som redan finns inom dig genom att själv kliva åt sidan.

Många lever idag i envilsenhet och frustration som jag tror är betydligt svårare än tidigare generationer människor drabbades av.
Många jagar efter saker som de tror fattas dem.
Det nutidsmänniskan  egentligen tappat bort är vårt sanna jag och förmågan till frid och stillhet som ju faktiskt är vårt naturliga tillstånd som människor.

Stillhet  helar våra tankar och gör oss livsdugliga.

Gäller att träna på den - tror jag!


"Vinden visar med sin kraft att förändring innebär ett motstånd, som måste överbryggas för att komma till insikt om det som döljer sig bakom de vindpinade områdena i en människas liv. När vinden får tillfälle att blåsa rent och avyttra alla gamla intryck och upplevelser, så renas själen från onödig belastning"

Birgitta Sjöqvist

Av Kaela - 16 december 2016 06:45

 

 

 

Idag är det den 16 december och Assar har namnsdag!

Stort grattis till DIG som bär det namnet!

Och stort grattis också till DIG som har födelsedag idag!

Gör en riktigt minnesrik bemärkelsedag!


Assar är ett namn med nordiskt ursprung med betydelsen "den som svarar".
Flertalet med namnet Assar är födda på 1930- och 1940-talen.

2 505 män i vårt land bär namnet!


Av Kaela - 15 december 2016 13:43



   


Stanna upp en stund
samla dina tankar
Släpp alla bör och skall
och se dig omkring


Du ser en värld
full av skönhet
Du ser en värld
full med möjligheter


Du ser drömmar födas
få näring och bli till liv
Visst finns det både svarta
och gråa nyanser
våld och hat


Men mest av allt
finns det kärlek
godhet och glädje


Det är sant
att framtiden är oviss
men du - det innebär
att det inte
finns några gränser
för hur bra
du kan göra den

Men vad du har är
Just nu
Och Just nu
är som det ska vara

 

Det är din tid att leva
Just nu
släpp varje oro du
har inför framtiden


Låt det blekna bort
samtidigt som du låter
den skönhet och perfektion
som Nuet har skölja över dig


Det bästa du kan göra
för framtiden
är att leva
med allt det du har

Just nu


Följ ditt hjärta
genom att vara
den du innerst inne är


Smärtan är
själva skälet
att du lever,

Acceptera att den finns


Andas in skönheten omkring dig
rikedomen att få leva
Det är din gåva
ditt privilegium


Kaela

Av Kaela - 15 december 2016 11:14

Ju flera familjen börjar bestå av (och vi växer snabbt - med svärsöner och svärdöttrar, barnbarn, barns svärföräldrar...) ju flera födoämnesintoleranta personer har vi på våra sammankomster.

Detta är en helt fantastisk kaka som täcker många olika behov.

Tyvärr inte äggintolerantas behov av äggfri kaka.. (Om någon har en kaka som går att göra äggfri, tipsa mig!
Jag gör tre eller fyra varianter.

Många kakor, köksbordet blir fullt....

Så en massa formar går år inför transporten till Stockholm.

Vi gör ju knytkalas.....min uppgift är just denna kaka- och inlagd sill och nubbesallad.

Så jag förtar mig inte.
Jag tror att jag en gång i tiden hittade detta recept på en sån där receptlapp man kan ta på ICA-Affärerna (nä nä  ingen reklam..... annat än just detta recept då!


 

Ett litet tips: Använd formar som ger kakorna olika utseende så är det lätt för alla att välja rätt½



DETTA BEHÖVER DU HA HEMMA
( om du ska göra gluten, laktos eller mjölkproteinfri är det lite andra saker man behöver ha hemma -  kolla l'ngts ner)

matfett till formen

ströbröd till formen

200 g smör eller margarin

1/2 g saffran

3 dl strösocker

2 ägg

1 1/2 dl mjölk
dl vetemjöl (4 dl motsvarar 240 g)

2 tsk bakpulver

 

 

SÅ HÄR GÖR MAN:
Sätt ugnen på 175˚C. 

Smörj och bröa en bakform med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter.

Smält matfettet.

Stöt saffranet i en mortel med 1 msk av sockret.
Blanda det med det smälta matfettet.

Vispa ägg och resten av sockret poröst.
Rör ner matfettet och mjölken.
Blanda mjölet med bakpulvret och vänd ner det i smeten.
Häll smeten i formen. 

Grädda i nedre delen av ugnen 40-45 minuter.

Låt kakan stå i formen på ett galler ca 5 minuter innan kanten på formen lossas. 

Servera gärna kakan med rårörda hallon och vispad grädde.


För alla

Kakan innehåller ägg.
Gör glutenfri: byt ut mjölet mot glutenfritt finmjöl.
Gör laktosfri: använd laktosfritt matfett och laktosfri mjölk. Servera med laktosfri grädde.
Gör mjölkproteinfri: använd mjölkfritt matfett. Byt ut mjölken mot havre-, soja- eller risalternativ.
Servera med mjölkfritt vispbart gräddalternativ.

Räcker till 8 ganska stora bitar.

 

 

Av Kaela - 15 december 2016 06:57

 



Idag  är det  den 15 december och Gottfrid firar namnsdag!

Ha en fin bemärkelsedag Gottfrid - och DU som har födelsedag idag!!

 

2 722 män bär detta namn i vårt land.

Gottfrid eller Gottfried är ett namn med tyskt ursprung sammansatt av ord för Gud och fred.



Gör en fin dag av DIN bemärkelsedag DU som har födelsedag och du som bär det ståtliga namnet Gottfrid!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards