Alla inlägg den 9 januari 2017

Av Kaela - 9 januari 2017 21:12

ä

 



"Oscar ocH Greta och huset de byggde"


Tack för att du tog oss med på den vandringen Tom Alndh.

Förstår att den var både tung och delvis sorglig för dig.

Desto större att du orkade göra den och låta hea TV-publiken få lära känna Oscar och hans Greta.

Dina fosterföräldrar.


Det är längesedan ett TV-program av den arten tog sig så långt in i min själv som detta ikväll.

Väldigt glad att jag inte missade det.

Hoppas den går i repris för dig som kanske hade otur och missade den!


Du kan faktiskt se den på SVT Play.


Länk här till lite bakgrund till folkhemskildringen och till filmen.

Av Kaela - 9 januari 2017 07:01

 

 

För första gången på det nya året har jag tagit min morgonfunderarkvart i varm filt på balkongen.

Det är inte kallt ute i grader.

Faktiskt 2 grader varmt.

Men - det kändes rått.


När jag såg mig runt på grannhusen upptäckte jag att många adventsstjärnor och ljusstakar ersatts av vanliga fönsterlampor, där det alls var ljus i fönstret som berättade att här är någon uppe.

 

Precis som hos oss!

En sån där sak som får mig i alla fall, att tycka att tiden har haft bråttom.

Det var ju nyss vi plockade ner allt detta från överskåp och vindar- och redan är det över.

Men oavsett att det går fort.

Just nu är det morgon och vi kan alla ta till oss den här dikten som jag snubblade över för en tid sedan.

Ewa Rawling heter poeten!


Tänk att få vakna till en oanvänd dag
tanken kittlar – av välbehag-
Tänk att få börja en dag som är tom
och själv fylla på med goda ting.

Tänk att få känna en dag som är fri
från allt som är onödigt trist,
vissa dagar går omärkt förbi
för dagar man glömt – är dagar man mist.


Så tänk att få en dag man själv bestämt
en morgon, en middag, kväll eller kanske en natt
och att inte ha något inbokat jämt
– den dagen borde kallas en skatt.


Håller helt med.

En dag när inget är inbokat, när man kan bestämma när och om man vill göra vad.
Det är verkligen en skatt!

Även om jag inte upplever det så just nu.
Känns som att all denna tid har jag varken önskat eller bett om.

Men den är ju trots det en skatt och jag ska göra det till dagens uppdrag att verkligen upptäcka det!


Ha en underbar dag - det önskar jag DIG från mitt hjärta.



Och här kommer ett viktigt klok-citat - låt oss göra det idag....hitta grejen....


"Det är viktigt för vår hälsa och våra liv att vi har roligt och njuter av livet.
Gör något varje dag som får ditt hjärta att sjunga"
Marcia Wieder




Av Kaela - 9 januari 2017 04:45


 




Idag är det måndagen 9 januari och Gunnar och Gunder har namnsdag!

Gratulerar så varmt !

Lika varmt gratuleras DU som har födelsedag idag!


109 091 män i Sverige bär namnet Gunnar!

Gunnar är ett gammalt nordiskt namn.
Bildat av gunnr - strid, och haria - krigare (jämför substantivet här).
Namnet förekommer som runstensnamn från 800-talet på en ristning vid Oklunda gård, Husby i Östergötland.

 

Endast 751 män i Sverige heter Gunder

Gunder är en dansk variant, med samma ursprung och betydelse som Gunnar.

 

Se till att få en minnesrik och fin namnsdag!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards