Direktlänk till inlägg 21 januari 2017

Inneslutna i egna tankar eller i varandras

Av Kaela - 21 januari 2017 10:22

 


En kram varar cirka 20 sekunder - eller bör göra det - den korta tiden är vad som behövs för att kramen ska sänka stress och oro och ge trygghet och lugn.
Men också bara insikten om att jag varit och är innesluten i någons tankar har en mycket positiv effekt!

 Idag blev min funderarstund medan jag dammade.

Det är inte roligt att damma tycker jag så för att det ska bli lite roligare släpper jag loss mina tankar och låter dem gå på egna strövtåg.

Ofta hittar de saker som en annan tanke kan spinna vidare på.


Jag bor i ett stort hus med många lägenheter och när jag såg ut genom fönstret medan mina händer plockade bort blommor och dammade av krukor och fönsterbräde kom tanken, att även om ingen bott längre än knappt två år i det här huset eftersom första delen av det stod färdigt först då, så kom tanken att här finns de, vars barn för länge sedan övergivit fadershuset och numera bara sällan hälsar på. 
Här är många nyinflyttade som ännu inte känner någon i huset, här finns den lämnade, den övergivna -  här finns den äldre och den ännu lite äldre, den riktigt unga, som har sin första lägenhet och undrar över en hel del i samband med det ökade ansvaret i livet att ha blivit lägenhetsinnehavare - eller kanske längtar efter mamma...eller någon annan...

 

Jag vet ju egentligen inte vem som är vem men de finns här - de som kanske inte känner sig inneslutna.
Som kanske  saknar ett vänligt samtal,en kram.


Här står jag- innesluten i mina tankar...och runt omkring finns de - alla dessa - mina grannar och medmänniskor - i sina tankar när vi egentligen borde vara inneslutna i varandras tankar.


Vi åker i samma hiss ibland, under besvärad tystnad eller lite käcka kommentarer om väder och annat ofarligt.

När vi egentligen borde våga vara l i t e mera personliga.


De här tankarna har delvis sin rot i att jag för några dagar sedan åkte hiss tillsammans med en ung kvinna med barnvagn. Har inte sett henne alls sista tiden från att tidigare ofta haft sällskap upp i hissen.
Så jag sa: "Jag har saknat dig, har inte sett dig alls på länge"
Jag såg hur hon förändrades, tappade masken skulle jag vilja säga,och sa...men åh...har du tänkt på mig...har du saknat mig....ja, det har varit tufft..
Mera om orsaken till att hon haft det tufft vet jag inte. Men jag är övertygad om att hon mår bättre inför insikten att någon undrat .....

Vi angår ju varandra!

Vi behöver visa varandra det....det behövs väldigt lite för att uttrycka att vi finns d'är för varandra. Kanske bara ett steg närmare att vara personlig.


Ha nu en härlig lördag vem DU än och var DU än och hur DU än har det!



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards