Alla inlägg den 26 januari 2017

Av Kaela - 26 januari 2017 21:57

    


Det är otroligt mycket yta i vår tillvaro idag!

Lunchade ju med fyra härliga frivilliga.

Det var fantastiskt. Det lyfte.

Givetvis blev det också lite snällt skvaller.

Någon där berättade om någon  hon kände som lägger 4 000 ....VARJE månad på ytan.

Klippning och färgning hos frisören, plockning av ögonbryn och infärgning, "Spray-tan" en gång i vevkan....alltså, fusksolbränna.... Minns inte priset på det och inte heller vad allt annat var som gjorde att ytan blev så dyr att hålla snygg.

Det är självklart allas rättighet att lägga hur mycket som helst på sitt yttre, sitt utseende.

Jag kan bara undra om man verkligen får valuta för pengarna. Och tiden!


Jag tror de flesta gillar att se bra ut....men frågan är väl mera HUR mycket det faktiskt är värt i pengar...och i tid-


Det är i djupet - vårt eget och andras, vi hittar trygghet, kärlek och sann glädje.


Ja det är där i djupet av oss själva som vi kan hitta hem och i djupet av varandra olikheterna blir oklara och kanske försvinner helt.

Det är också där som  likheterna blir tydliga, där vi får den stora fina upplevelsen i att upptäcksa  att det är mer som binder oss samman än vad det är som skiljer oss åt.


Nu önskar jag DIG en riktigt skön natt med mjuka ljusa fina drömmar!

DU ÄR EN V.I.P !!!

Glöm ALDRIG det!




Av Kaela - 26 januari 2017 20:15

 

Ínte så lätt att förstå vad den här bilden föreställer.

Jag och mannen min gick i fackeltåget för Förintelsens minnesdag ikväll.

Själva degn är egentligen imorgon den 27 januari, men på grund av att det är en fredag böev det torsdagen istället.

Mer än 100 människor gick tysta med brinnande facklor den cirka 2 kilometer långa vägen mellan   Synagogan till den judiska begravningsplatsen på Norra Kyrkogården, där vi fick lyssna till sången till martyrerna och Landshövdingen i Östergötland som verkligen har ordet i sin makt.



Av Kaela - 26 januari 2017 09:20

   


Det finns ord - och så finns det ORD! Ord som man gillar på ett särskilt sätt.

I mina morgonfunderingar dök det upp detta ord....som jag har en särskild relation till.

Fråga mig inte varför.

 

Ordet är NÅGORLUNDA.

 

Kom att fundera över hur många ord detta för mig speciella ord rimmar på - och det är ju faktiskt en hel del: annorlund - sammalunda - sålunda-ingalunda - blunda - runda-grunda - stunda- sunda - åstunda - sekunda-  begrunda - Hallunda - Frölunda...

Någon som kan komma på någotr mera rimord till någorlunda?

Själv drar jag mig till minnes att det finns en restaurang i KLivik som heter just "Någorlunda"

Tror jag minns rätt men kanske finns det någon Kiviksbo eller annan Kiviks-kunnig underbar läsare som kan avgöra om jag har rätt eller fel.


Jag tror att det är just att ordet inte säger för mycket...lite lagom så där.

Kärleken till ordet började när jag en födelsedag för många år sedan fick ett kort där det stor: Önskar dig ett någorlunsa nytt levnadsår".

Inte för mycket... inte för lite.....

En önskan som har goda förutsättningar att gå i uppfyllelse tänkte jag när jag läste kortet.

Att sedan upptäcka att så många rimord till någorlunda är ord som slutar på lunda,eller åtminsone unda, ja det triggar min nyfikenhet.

Nu är det en ny dag och jag ska gå och äta lunch med fyra av de härliga frivilliga jag arbetat med i så många år.

Det gläder jag mig verkligen inför!


Ett klokt ord att ta med ut i dagen - det kan vi behöva....


"Om jag ska tro på något som jag inte ser, då föredrar jag under framför baciller"
George Bernhard Shaw






Av Kaela - 26 januari 2017 06:56

 



Bodil och Boel har namnsdag idag - den 26 januari.

Varma gratulationer!

Till DIG som fyller år  - ett gott nytt levnadsår och grattis till dage!

 

7 677 kvinnor i vårt land heter Bodil som är en dansk form av det nordiska namnet Bothild som är sammansatt av ordledet bot som betyder "bättring" och hild som betyder "strid, kamp.

 

2 508 kvinnor i Sverige heter Boel är, liksom Bodil, en dansk form av det nordiska namnet Bothild som är sammansatt av ordledet bot som betyder "bättring" och hild som betyder "strid, kamp

 

Gör en fin namnsdag

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards