Direktlänk till inlägg 28 januari 2017

Att inte våga söka den hjälp som står precis bredvid

Av Kaela - 28 januari 2017 17:05

     

Bilden föreställer inte kvinnan jag skriver om

 

Under en promenad under eftermiddagen blev vi vittne till hur en man sparkade och slog en kvinna.

Eftersom jag är gift med en man som inte kan låta bli att hindra våld då han ser det försökte han stoppa mannen medan jag ringde polis.

Det är inte så långt mellan polishuset och parken så polisen var snart där.

Det märkliga då är ju att kvinnan negligerar våldet.

Till "att han brusade upp lite".

Stackars tjej.

Hon har säkert varit utsatt för hjärntvätt länge. Och dessutom är hon för rädd för att söka skydd.

Jag har ju i mitt arbete mött en hel del av dessa kvinnor och sett just detta beteende alltför ofta.

Det är ju faktiskt så att det vanligaste våldet är mäns våld mot kvinnor i heterosexuella parrelationer.
Mer än var tredje kvinna i Sverige har någon gång utsatts för våld eller hot om våld någon gång i en parrelation.
Är det inte ganska skrämmande?


Förutom det fruktansvärda som den enskilda kvinnan utsätts för, och som många barn utsätts för direkt eller indirekt. så lärde jag mig på en kurs för några år sedan att våldet i nära relationer mot kvinnor har en hög prislapp för samhället.


Enligt en studie som Socialstyrelsen har gjort- 2006 -  kostar våldet cirka tre miljarder kronor per år.

I denna uträkning har inte valla kostnader räknats in, som till exempelvis tandvård, läkemedel, barnens skador eller kostnader för psykiatrisk vård.

På min arbetsplats på Frivilligcentralen har vi hjälpt många kvnnor och barn till en ny framtid genom att de fått ett nätverk av frivilliga runt sig.

De har blivit väldigt tajta relationer - där frivilliga på sätt och vis och mer eller mindre blivit en ny familj för denna mamma med barn.

Och den kärlek ungarna fått har jag verkligen sett ge resultat.

Alla har inte blivit solskenshistorier. Ibland är skadorna så djupa.Men flera mamma/barn familjer som fått frivilliga vänner på detta sätt har skapat en bra framtid åt sig och barnen.

Jag mötte en av dessa kvinnor på stan häromdagen.
Det är nio år sedan hon kom till oss. Med fem barn och ett barn i magen.

Hon fick en "frivilligfamilj" om sex personer. Idag har hon läst SFI och KomVux och socionomprogrammet och har jobb.

Barnen som var mellan 10 och 2 år och så snåningom lilla bebin är idag mellan 19 och 9 år. Och det går bra för dem alla.

Kanske är det just det personliga engagemanget, vänskapen...ja faktiskt kärleken som är det effektivaste sättet att bygga upp en ny tillvaro efter år i våld och slaveri mer eller mindre.


Just nu kan jag inte glömma den utsatta tjejen i parken.

Att inte våga be om hjälp fastän hjälpen står bredvid!

Nu faller det ju under allmänt åtal - så någon slags efterspel blir det ju!

Kan bara hoppas att hon samlar mod så att hon får chansen till att bli den hon är - innerst inne!




Själens skador som alltid är så mycket svårare att hjälpa till med än fysiska skador.





 
 
Annie

Annie

28 januari 2017 19:59

Ja det är hemskt .. :/

Sv: Tack så mycket :)
Vart inte så mycket "fest" men lika trevligt för det :)
Middag på stan med mannen, så mysigt och jätte god mat ;)

Kramar*

http://lifebyannie.bloggplatsen.se

Kaela

29 januari 2017 08:38

Så härligt Annie!
Middag på stan är ju faktiskt ganska mysigt!
Särskilt tillsammans med den viktigaste personen i livet!

Kramar om!

 
Anki

Anki

29 januari 2017 07:32

Stackars kvinna! Bra att ni kom och en eloge till dig och din man som vågade agera - bra jobbat. Synd bara att hon inte vågade göra en anmälan. Hoppas inte det blev ännu värre när de kom hem och ingen kunde se... och jag hoppas att hon en gång orkar ta sig bort från detta förhållande.
Önskar dig en fin söndag!
Kram

http://ankistankar.blogspot.se

Kaela

29 januari 2017 08:37

Ja, precis så. De tankarna har jag gått i efter händelsen.
Det berör otroligt varje gång man kommer så nära.
Man blir arg på mannen och man undrar samtidigt vad som gått så snett i hans liv!
Just då är ju inte det vad som ska stå i fokus för intresset. Det gäller att hon ska våga bryta upp!
Ha en härlig söndag du också.
Inget solsken utlovat tror jag.
Men det är inte så tokigt med lite "murr" heller!
Kram!

 
skogsnuvan

skogsnuvan

29 januari 2017 11:43

Så sorgligt och det värsta är att det verkar bli värre och värre.

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Kaela

29 januari 2017 12:25

Visst är det sorgligt.
Så otroligt sorgligt!
Ja det känns som att det ökar, men det kan ju bero på att man blivit något lite öppnare runt de här tragedierna.

 
Ingen bild

Stina

29 januari 2017 16:27

Sånt här berör verkligen, har ju också jobbat med utsatta människor.
När man ser och hör någon som slår och misshandlar, fysiskt el, psykiskt, måste man ju agera på något sätt, iaf ringa polisen!
Man hoppas ju att den som råkar ut för sånt här ska ta sej ur för-hållandet, men många gånger vågar dom inte, det borde finnas bättre skyddsnät antar jag. Finns det sen barn inbl. så är det ännu värre, det är mycket som händer i hemmen som inte syns.
Man kan ju inte låta bli att inte fundera över hur det gick sen?/ Stina

Kaela

29 januari 2017 20:25

Nej det är ju bara omöjligt att inte fundera över fortsättningen.
Hur går det för henne...
Det är ju särskilt viktigt om det finns barn att de kan ta sig ur det hela. Men säkert lättare om man inte har barn.
Det vet jag ju inte när det gällde denna kvinna.
Hon hade i varje fall inget barn med sig.
Ha en skön sista stund på söndagskvällen!
Kaela

 
Ingen bild

Stina

30 januari 2017 09:14

Läste just Olof Röhlanders "Veckans peptalk", ett intressant nyhetsbrev som kommer varje måndag om man prenumererar, idag bl.a om förintelsen.
En man som heter Yerda Bauer omskrev också, bl.a för tre nya budord:
"Du skall icke vara en förövare, icke ett offer och icke en
åskådare", tänkvärt i sammanhanget du skrev innan!/ Stina

Kaela

30 januari 2017 10:01

Väldigt sanna ord. Även om vi oftast tänker att det är förövare man inte ska vara.
Åskådare är ju den som gör det onda möjligt genom att inte ingripa och försöka hindra.
Att vara offer är ju ibland att jag tillåter det.
Kanske inte alltid tycker jag.
Tack för tipset och en fin måndag till dig Stina!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards