Alla inlägg den 2 mars 2017

Av Kaela - 2 mars 2017 14:30


 



Finns det någon replik eller uttryck som man hör så ofta i våra dagar som just uttrycket: "Jag har inte tid"

Vad är det vi gör med tiden egentligen?
Varför har vi inte tid?


När vi nu alla får 24 oanvända timmar varje morgon.

(Jag gissar att nästa typ av kliniker som dyker upp på marknaden blir kliniker för tidsmissbrukare.)
Jag har ju levt i många, många år bakåt med en ganska påtaglig tidspress dagligen genom mitt arbete..

Det gjorde att jag ofta befann mig i en konflikt - och mina övertidstimmar, eller ideella timmar som man säger i ideell verksamhet blev fler och fler.
Det blev nödvändigt eftersom jag absolut inte ville slarva ifrån mig ett enda möte med en människa.

Och dagarna var fulla av möten.

I går kväll mötte jag en person som jag för länge sedan....i ett annat liv....före Frivilligcentralen och arbetet som frivilligsamordnare träffade ganska regelbundet.

Nu har vi knappt setts, bara hastigt och lite på Facebook.

Hon sa: "Nu då?"

Ja - nu då.....nu arbetar jag inte längre.....
Jag möter fortfarande mycket människor vilket jag är innerligt tacksam för....men jag har tid....För första gången kanske sedan jag tvingades sluta mitt älskade arbete kände jag hur någon lyfte av mig en ryggsäck och jag tog bokstavligen ett djupt andetag....Nu då?

Kanske är det så att även i det svåra som möter oss gömmer sig ljus och glädje.

Även i det som känns som en slags fångenskap bor kanske en ny frihet.

Friheten att hinna se dem jag vill se.
Även om jag får svårare och svårare att se med ögonen- så ser jag  på något sätt i alla fall....en hand att möta- en röst att lyssna till...


Träffade en kvinna under helgen som har en likartad synskada som min med samma oförutsägbara och ibland snabba försämringar och vi kom att prata om att det är befriande att tala om för omgivningen att jag har en synskada som försämrar min syn hela tiden.Vi log lite konspiratoriskt mot varandra och någon av oss sa: "Lite som att komma ut ur garderoben"
Och det är sant.
Så länge jag fortfarande arbetade så försökte jag dölja min synskada.

Den kom ju  ganska plötsligt  och förändrades= försämrades snabbt - så jag var inte bra på att hantera det hela... nu jag blir bättre och bättre...


Minns att min härliga fina mor hade en lapp ovanför sin arbetsbänk i många, många år där det stod: "Glöm
inte att stormen bär på vingen välsignelse också."



Det får bli detta inläggets kloka citat.

Oavsett vilken upphovsmannen/kvinnan är.







.


!

Av Kaela - 2 mars 2017 06:46


 


Idag är det den 2 mars och Ernst och Erna har namnsdag!

Jag gratulerar så varmt!
Lika varmt gratulerar jag DIG som har födelsedag idag!

Gör nu en riktigt fin firardag  - just så som du vill ha den!

 

11 520 män heter Ernst som är ett namn med tyskt ursprung och har betydelsen "allvar".
Det har använts i Sverige sedan 1300-talet och stavades i början mestadels Ernest, vilket fortfarande är normen i engelskan.

 

2 756 kvinnor i vårt land heter Erna som är en kortform av Ernestina och andra feminina former av Ernst som betyder "allvar" och är av tyskt ursprung. Det har använts i Sverige sedan 1600-talet.

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards