Alla inlägg den 3 mars 2017

Av Kaela - 3 mars 2017 19:44

 

 

  t 


"Huvudkudden är bästa rådgivaren"


Så sa min mamma ofta.

Helt rätt.

Och jag ska nog ganska snart utnyttja den rådgivaren.

Intensiv dag till ända....

Sov gott nu  fina vänner!

Det behöver vi alla!

Av Kaela - 3 mars 2017 18:30

 

 

Det finns en poetissa som jag stöter på - eller rättare sag stöter jag på hennes verk.

Nu och då på nätet.

Men jag vet inget om henne  mer än att hon heter Liselotte Andersson.

Jag tycker om det hon skriver.

Idag på morgonen snubblade  jag över denna.



Även döden
kunde visa lite folkvett.
Du som till slut
hinner upp oss alla.
Nog hinner du
hålla din häst
vid grinden.
Tillåta oss
säga adjö.

Det skulle
hjälpa oss mycket
om vi fick vinka i fönstret.
Pressa läpparna mot rutan,
forma munnen
till ett sista :
förlåt.

Av Kaela - 3 mars 2017 16:23


   
Idag har dimmorna haft herraväldet - grått och regnigt i min stad.

Men jag längtade ut......

Och  upptäckte  - när jag väl var ute att dimman inte riktigt lyckades

sudda ut den nya nyans som ljuset får när vi nrmar oss och kommer in i den första vårmånaden - eller kanske ska man kalla mars för vårvintermånad?


Jag gick en ganska lång promenad.
På kända vägar -  som jag tvingas till för att underlättar att gå när jag har kännedom om vägarna jag går.

Det regnade ganska ordentligt....men det var underbart att gå i regnet och känna doften av vår.


Lade märke till att duvorna verkade gilla regnet....de tog inte skydd som väl fåglar oftast gör när det regnar.

Trippade runt med glada steg

Om nu duvor kan vara glada?
Men jag såg ingen tussilago trots att det fanns diken. Men de är nog inte långt borta nu.

Och ett citat som passar till denna lite våtare delen av våren kommer här också:


"Det är vår om du vill vissla även då skon är fylld av snöslask. "
Doug Larsen






Av Kaela - 3 mars 2017 11:19

 

Bilden lånad från google

 

Släpp mobilen föräldrar säger Carina Glenning i sin artikel


Det gör lite ont att läsa om hur många barn i vårt fina land får ropa förgäves på sin mamma eller pappa som finns där intill men så uppslukad av sin mobil att barnets behov inte når in.

Det gör ont för jag känner med barnet.

Men det gör också ont för jag känner med föräldern.

Som har lurats att den där lilla tingesten är viktigare än underverket som behöver deras uppmärksamhet.

Jaja jag vet....man tycker givetvis inte den är viktigare - men barnet blir och känner sig ignorerat när mamma eller pappa i bästa fall säger : sen...senare....med blicken fortfarande naglad vid den lilla lysande skärmen.

Och mamma eller pappa missade en av de där dyrbara stunderna som den korta tiden som deras barn är deras lilla unge - så helt beroende.....så behövande....och så givande.


En dag - mycket mycket fortare än man trodde - finns min lilla unge inte kvar där hos mig....och jag saknar....

Snälla fina underbara mamma och pappa.

Låt inte lura er.

Välj underverket - de allra flesta gångerna - då vet du att du inte behöver åmngra dig när tiden inte går att få tillbaka!


Av Kaela - 3 mars 2017 08:00

 

DETTA BEHÖVER DU HA HEMMA:

600g frysta gröna ärtor

2 gula lökar, i klyftor

1 bit salladslök finhackad

1/2 liter vatten

1 nypa färsk timjan, finhackad

4- 5 msk grönsaksfond/lantbuljong utan vete och socker

havssaltsalt och peppar


GÖR SÅ HÄR:

Koka upp vattnet med klyftad lök, finhackad salladslök/purjolök och fond. Tillsätt hela påsen med frysta gröna ärtor och låt koka ca 20 minuter. Lägg i de färska finhackade kryddorna och mixa soppan i kastrullen med en mixerstav. Späd eventuellt med lite mer vatten om du vill ha en tunnare soppa. Smaka av med havssalt och peppar.


Jag gillar att göra soppa.

Det är roligt - det är billigt - och man har nästan alltid något i kyl eller frys som man kan göra soppa av....

Och inte misnt! Det är ju väldigt gott!

Av Kaela - 3 mars 2017 07:54

 

 

 

Idag är det den tredje dagen i den tredje månaden och det betyder att Gunborg och Gunvor har namnsdag!

Varma gratulationer till dagens namnsdagsbarn - och - förstås till DIG som firar födelsedag idag!
Se nu till att fira ordentligt!!

 

10 086 kvinnor i vårt land heter Gunborg. De flesta troligen mellan 70 och 90 år. Gunborg är ett fornnordiskt namn.
Namnet är sammansatt av orden gunr strid och borg beskydd vilket tillsammans kan uttolkas som skydd i strid
Namnet förekommer ofta på runstenar, men blev sedan under medeltiden ganska ovanligt.
I slutet av 1800-talet fick det dock ett uppsving och blev efter att det kommit in i almanackan 1901 mycket populärt under några decennier.

 

16 768 kvinnor i Sverige heter Gunvor som är ett fornnordiskt namn, med delvis oklar betydelse.
Ett ganska avlägset men möjligt ursprung är från det armeniska ordet gunavor (=färggrann).
Att  man hävdar armeniskt ursprung grundas på exempel på flertal germanska ord som delar tydliga lingvistiska likheter med de respektive armeniska .
Namnet förekommer på runstenar men försvann och  återupptäcktes på 1800-talet. Men de senaste decennierna har knappt några flickor fått det som tilltalsnamn. Totalt sett hör det dock fortfarande till de hundra vanligaste kvinnliga förnamnen i Sverige 

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards