Direktlänk till inlägg 9 mars 2017

Skvaller kan nästan mörda - ändå är inte allt skvaller dåligt!

Av Kaela - 9 mars 2017 07:06

ö 

 

 

 

Under en kort men uppfriskande morgonpromand kom jag att tänka på något som vi - de allra flesta av oss ogillar.

Skvaller! Det kom sig nog bland annat av det du ser på bilden - fotspår i tinande snö.

Skvaller ger också avtryck som kan göra ont länge.
Att tankarna fördes den vägen kan bero på den kontakt jag har med en kvinna i en svår situation.


En sak är ställd utom allt tvivel!

Det skvallras verkligen precis överallt.
På jobbet...på lunchen med jobbarkompisar eller kompisar, hos frisören, på middagsbjudningar.

Eller kanske vill vi istället säga att "vi talar om varandra"

Ordet skvaller har fått en dålig klang.

Och ibland verkligen med rätta .

För några dagar sedan  ringde telefonen och denna kvinna,"Anna" som just mist sin make var uppringaren - hon ville berätta om hur människor skvallrade och lade sten på bördan efter hennes makes plötsliga bortgång.

För knappt tre veckor sedan tog han sitt liv.
Skvallret visste att berätta ganska fula saker som slog hårt mot både "Anna" och de fyra tonårsbarnen. Någon "visste" att hennes make förskringrat på jobbet, någon annan att han gjort en tonårsflicka med barn, en tredje att han var föremål för intresse från polisen i en pedofilhärva. Allt detta är fullständigt taget ur luften säger "Anna"- men tillägger att det smutsar ner hennes sorg.

Hon avslutade med: " Om de bara visste hur illa de gör oss, vad de tar ifrån oss....."
Men hon berättade också om hur telefonen ringde en dag och någon gav många  goda uttalanden -  om vilken fin människa hennes man hade varit.

Det håller jag hårt i avslutade hon vårt samtal.
Det behövs inte så mycket gott för att ta överhanden över det onda och det dåliga.


Man kan undra hur människor bara kan ta saker ur luften eller något de hört från tvivelaktig källa och sprida det i en för en medmännsika så svår situation.

Jag kan inte hitta något annat svar än att det är deras eget ego och behov av uppmärksamhet för den egna personen som driver fram detta fruktansvärda beteende som drabbar så hårt.
Det borde de söka hjälp för istället.
Och vi andra som ser detta hos dem.

Så viktigt att VI INTE börjar säga det som i och för sig är sant men dåligt om dem.
Utan istället räcker ut handen.

Och försöker få veta vad vi kan göra för dem.


Detta dåliga skvaller vill nog egentligen ingen delta i för det sprider dåliga nyheter, eller sprider nyheter på ett negativt vinklat sätt, skapar konflikter och sår hos oskyldiga och mobbar och förstör både skvallrarens egen självkänsla och dens självkänsla och sinnesro man skvallrar om.


Så finns det absolut också ett gott skvaller....du vet när någon berättar att en gemensam vän mött svårigheter i akt och mening att vi ska kunna göra något för denna vän tillsammans eller var och en av oss.
Det goda skvallret bygger upp relationer och skapar vänner.
När samtalet handlar om att tillsammans reda ut hur man på bästa sätt kan hjälpa en viss person.

Eller när man berättar om någons framgång.
Det ska vi göra ofta.

Det ger oss själva glädje och förhoppningsvis även mottagaren.

 Enda gången vi BÖR skvallra, är när vi har  berömmande saker att säga om vår vän, kollega, granne.....





 
 
Ingen bild

Victoria

9 mars 2017 09:00

Det var inte alls länge sen (och då har jag kommit en bit upp i åren) som jag första gången tänkte tanken att säga onda ord till en annan människa egentligen är att mörda med ord istället för med kniv. Och det som du beskriver kan ju då närmast liknas vid ett mord i bakhåll. Ofattbart att folk inte förstår bättre eller gör dom det...?
Varma hälsningar till dig!
Ps: jag hittade en annan sida med dig, nånting med poeter, kan du påminna mig om vad den heter så jag får lägga in den under mina favoriter DS

Kaela

9 mars 2017 09:35

Hej Victoria.
Ja jag har ofta tänkt just så.
Att skvaller kan bli mord.
Att tala illa om någon som har det svårt....det är ju bara fruktansvärt.

Den sida du tänker på är poeter.se
Jag tror denna länk ska fungera. Annars hittar du ju mig under poeter.se.
All gott till dig Victoria!

 
Ingen bild

Victoria

9 mars 2017 11:48

Tack jag hittade sidan. Ser fram emot att läsa där.
Vill inte men måste tyvärr ff skicka vintriga hälsningar...
Victoria

Kaela

9 mars 2017 16:14

Vintern dök upp med buller och bång här också i tisdags....idag är den rejält på retur - men ingen vårkänsla. Kalla vindar!
Så kanske i bästa fall att jag kan svara med "nästan" vårvintriga hälsningar!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards