Direktlänk till inlägg 15 mars 2017

Att duga? Är det något man bara gör?

Av Kaela - 15 mars 2017 10:23

   

 

 

Solen lyser därute från en ganska molnfri himmel.

Och fika på balkongen när solen skiner ger sedan inglasningen en temperatur på 22 grader varmt, så min fikastund idag blir förlagd dit.)

Tyvärr så är det så att en och annan av oss - faktiskt ganska många - kan inte uppskatta detta vackra väder.

Är alldeles för trött och nästan lite illamående efter natten.


En av tre har minst en gång i veckan problem med att sova på natten. Det kan kännas tungt, frustrerande och skapar oro och ängslan .

Varför ligger vi där och vrider oss utan att få en blund i ögonen? Möjligen  en kort stund innan väckaren ringer....

Ofta för att vi är rädda att inte räcka till - inte duga...på vårt jobb...på något annat sätt.

Det borde ingen behöva göra.Alla som gör det bästa de kan duger!!!


! den värld där ingen är perfekt måste vi ju se på oss själva och varandra med glasögonen som säger: Jag duger! Du duger!.

Men ändå inte glömma att detta gäller utseende, klädstil, vad vi jobbar med eller om vi är arbetslösa eller arbetsoförmögna, om vi är rika eller tvingas vända på örena. Det gäller vilken utbildning vi har eller inte har, vilken bil vi kör eller inte kör.

Men vad gäller våra handlingar, vad gäller hur vi beter oss mot oss själva, mot varandra och andra… där kan vi behöva ha självkritik.

Gör vi vårt bästa så duger vi förstås. Men behandlar vi oss själva eller någon annan kärlekslöst - ja då duger vi inte.

Det är inte ok!

“Jag är bara människa” håller inte. “Jag duger som jag är” håller inte heller.

Att duga eller inte duga på det område som rör våra handlingar kanske vi ogärna vill fundera över....kanske har vi en gång för alla  konstaterat  - precis som en äldre man jag mötte i väntan på en försenad buss igår, sa om sig själv- "att jag är ett surkart och jag är snål med både mig själv och mina tillgångar, jag tycker det är ok att göra skillnad på människor utifrån ursprung, hudfärg,religion eller politisk åsikt- sån är jag nu en gång för alla och det får man ju acceptera....man måste ju acceptera sig själv för f-n  Och jag betalar skatt och har skött jobbet hela mitt liv...så jag duger...."



Jag försökte säga till denne man att vi inte är statiska - att i själva vårt varande som människor bor möjligheten till  förändring - och att vi hela tiden kan  lära nytt, skaffa nya insikter och upptäcka att den  person vi tidigare kanske  valde bort  - idag är en vän..
Jag var förstås tyst om att jag inte riktigt tycker att han  duger helt och hållet just nu, eftersom han säger sig bedöma människor utifrån var de kommer ifrån, vad de tror på deras hudfärg, religion och/eller politik .

Men sa att vi alltid har möjligheten att välja om.

Och bestämma oss för att duga- inte bara som den vi utan helt och hållet egen förskyllan är - utan också duga i det vi gör mot andra - och vad vi säger om och till dem.


Han satte sig långt ifrån mig i bussen - och jag satt och funderade på om jag kunde sagt det bättre, snällare- för säga det måste jag. Hur ska jag annars kunna se mig själv i spegeln (vilket jag inom parentes sagt snart inte gör....eftersom min syn sviker lite mer och mer.....

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards