Alla inlägg den 23 mars 2017

Av Kaela - 23 mars 2017 22:16

 

Arrangerad bild

 

"En stor del av stressen i dag är "nlärd. När du inte kan låta bli att ständigt kontrollera mailen, vad lär du dig genom det? Att alltid vara störd. Stör ingen annan dig, så gör du det själv."


Ur boken Guld av Bodil Jönsson

Av Kaela - 23 mars 2017 14:58

 



Oftast ser vi väl livet som en rak väg framåt....

Men jag tror att vi alla stått där vid ett eller flera tillfällen i våra liv och det finns ingen rak vägen framåt.

Vägen vi gick på har plötsligt blivit två och och de båda delarna går åt helt olika håll....

"Farligt är att dröja och vådligt att gå" som någon poet uttrycker det.

Där stod jag för 31 år sedan.

Skulle jag lämna min stad för en annan stad.

Jag hade ett jobb i de stad jag bodde, jag hade en bra bostad men det var långt mellan jobb och dagis och skolor och hemma - och livet hade ställt mig ensam med fem barn. Den yngste bara ett år.Jag tillbringade fyra timmar om dagen forslande barn mellan dagis,skola och hem -  och till och från jobb.

Tid som behövdes därhemma med de små.


I den nya staden fanns ett jobb, en bra lägenhet, gångavstånd mellan skolor, jobb, dagis och hemma....

Det var inte lätt att veta vilket som var det rätta att göra.

Jag flyttade.

Jag har aldrig ångrat det!

Här hittade jag dessutom den fantastiske man som jag är gift med sedan snart ett kvarts sekel - så vad kunde varit bättre.

Oj- det var mera "privat" än jag kanske tänkt mig.

Men jag tror både du och jag klarar det!




Av Kaela - 23 mars 2017 08:45

  



Skippa köttfärssåsen till pastan idag och pröva det här receptet.

Det är jättegott

Hittade receptet på Familjeliv där det alltså finns ännu flera häftiga pastarecept.

Bara att kolla och pröva.


Detta får i alla fall tio poäng av mig!


4 portioner

Snabbt går det!


VAD BEHÖVER MAN HA HEMMA


5 dl tinade gröna ärtor
½ dl olivolja
ev 1 vitlöksklyfta
½ kruka basilika
1 msk pressad citronsaft
salt och svartpeppar
500 g spaghetti
1 paket bacon


till servering:
parmesan eller mozzarella


SÅ HÄR GÖR MAN:

Koka pastan al dente i välsaltat vatten.

Mixa under tiden ärtor, olivolja, basilika, citronsaft och eventuellt vitlök i matberedare med kniv eller med stavmixer.

Smaka av med salt och svartpeppar.
Strimla baconskivorna och knaperstek i stekpanna.
Sväng runt den nykokta pastan med ärtsåsen och toppa pastan med bacon och antingen parmesan eller mozzarella. Servera genast.

Av Kaela - 23 mars 2017 07:30


 

 

 



Idag är det en mjuk och varm sol som lyser utanför mitt fönster.

Men inte särskilt varmt än så länge i varje fall, kunde jag konstatera under min tidiga och snabba promenad.

Ljuset har återvänt, vintern har tappat sitt grepp och våren har gjort entré.

Detta är den absolut bästa tiden!

Jag gick där och längtade tillbaka till den omedvetna tiden i livet - barndomen - när solen bara var stor och varm och gul - och efterlängtad. Nu vet jag att solen är allt detta- men jag måste också akta mig.

Jag har ju blivit stor och förståndig!

Förstånd är bra - men ibland vore det skönt att slänga iväg det och bara vara, känna och njuta.
Glömma miljöförstöring och terrorattacker- flyktingnöden och hungern i Afrika

Och en stund ibland - en morgon i mars - på en jord som fortsätter att snurra, där fåglar ännu bygger sina bon och tussilagon lyser gul i diket -  - finns en av de där gläntorna som Birger Franzen skriver om i sin dikt. !
För att sedan orka gå vidare och göra det bästa av dagarna som kommer för både mig själv och andra!


Ha en underbar torsdag!

Av Kaela - 23 mars 2017 06:45

 



Idag är det onsdagen 22 mars och Gerda och Gerd har namnsdag!

Gratulerar så varmt och önskar en fin dag!

Gratulerar också DIG som firar födelsedag idag med samma värme!

Ta hand om er dag!


20 496 kvinnor i vårt land heter Gerd.

Gerd är ett namn med nordiskt ursprung och betyder ungefär den skyddande eller möjligtvis hon som tillhör gården.
I Tyskland är Gerd ett mansnamn, därför att det används som en förkortning av namnet Gerhard. Gerd är ett mycket vanligt namn bland kvinnor mellan 50 och 70 års ålder, ett av de 50 vanligaste. Bland de yngre är namnet just nu ovanligt.

4 020 kvinnor i Sverige idag heter Gerda eller Gärda är antingen en variant av Gerd eller av tyskt ursprung, en kortform av Gerdeke eller Gertrud.
Namnet var populärt i slutet på 1800-talet och en bit in på 1900-talet, men har sedan dess inte haft någon riktig popularitetstopp.
Nordiskt namn med möjlig betydelse "skydd, hon som hör till gården






Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards