Alla inlägg den 29 mars 2017

Av Kaela - 29 mars 2017 17:30

 





Lika självklara
som livet självt

ostyriga som vårfloden

ögon
spegelblanka
liksom den lilla tjärnen
i skogen...

studsande ord
från små smultronläppar

min själ
tvättades ny
av era klingande skratt

glasspuss och sandkram

euforisk glädje
av en snusning
på solblekt hår

mina
för en stund


innan ni fördes bort
av livets virvelvindar....


Kaela

Av Kaela - 29 mars 2017 08:39

 

 

 

 






Meningen med livet?

Vi satt några vänner på ett kafé i stan i veckan som gick och av någon anledning säger någon plötsligt orden: "Vad är meningen med livet?"

Det blev faktiskt alldeles tyst på det glada pladdret....någon skämtade om att frågeställaren var för seriös för en solig vårdagsfika!

Men orden hängde liksom kvar i luften.

Plötsligt hade alla något att säga...."bra jobb med bra arbetsgemenskap....bra relationer i familjen...trogna vänner...hyfsade inkomster...hälsa....att kunna vara glad trots att det ser ut som det gör i världen."

Visst är allt detta ingredienser vi alla vill ha i livet ...tänkte jag när jag idag kom att minnas samtalet, eftersom en av deltagarna i detta samtal ringde mig nu på morgonen i en annan fråga.

Men är det verkligen meningen med livet?

 

Om vi verkligen vill hitta den djupare meningen med vårt liv, och det tror jag att alla vill , måste vi kanske fundera lite över oss själva....vad vi värderar...hur vi ser på oss själva och på andra människor....

Ser vi alltid till våra egna behov....söker vi ständig tillfredsställelse för dem... är vårt mål yttre saker, framgång karrär, ekonomiskt oberoende, erkännande högt anseende....

Ja då kan vi få svårt att hitta meningen om något av detta inte ges oss eller tas ifrån oss.

Jag tror att det finns hemligheter som inte egentligen är några hemligheter...men vi behöver sätta dem i funktion i våra liv för att se hur de förvandlar dagar av gråsten till diamanter.

Att arbeta för att sprida glädje runt oss till andra. Det är en viktig sak som berikar mig själv och fördjupar min upplevelse av mitt liv.

Att känna och uttrycka tacksamheten är en annan av strängirna på meningsfullhetens instrument.

Att möta livet utan skydd och sköld. Ha ett öppet sinne för både det fantastiskt fina och det svåra som vi själva och andra möter.

Välja att arbeta på att försöka förstå istället för att döma, fördöma och kritiserai

Se till att vår attityd är tillåtande och kanske jag till och med ska säga en aning gränslös.

Har någon gjort oss illa - avsiktligt eller oavsiktligt. Direkt bestämma oss för att förlåta innan det hinner bildas någon varböld i vårt sinne.

Se på oss själva med acceptans, förlåtelse, kärlek och överseende för att vi inte är fullkomliga. För att vi misslyckas. Och för att vi gör fel ibland fast vi inte vill.

När vi gillar någon eller något någon gör - säg det till dem....

Särskilt vårda dem vi har nära i familj och vänkrets.

Ta tid i stillhet. Stanna på promenaden....sök upp en bänk, låt tystnaden tala....medan du sitter och mediterar eller ber...

Följer vi de råden - en gång givna till mig i lite mer koncentrerad form av en gammal kvinna på 98 år. Eller- ungefär  så här var de när hon lade orden i mitt sinne.

Sedan har jag gjort dem till mina, kanske lagt till och dragit ifrån lite....precis som du kommer att gå till väga -  för att göra dem till dina....


Ha en riktigt fin onsdag!

Av Kaela - 29 mars 2017 06:30

 

 

 

Idag - den 29 mars har Jonas och Jens namnsdag!

Gratulerar så varmt dig som bär något av de namnen

DU som fyller år idag gratuleras förstås lika varmt!

Önskar er en fin dag att fira på!


60 615 män i vårt land bär namnet Jonas som är ett namn med hebreiskt och bibliskt ursprung, med betydelsen vit duva och i överförd betydelse "den fredsälskande".
Namnet ses som en form av Jonas ur bibeln.
Namnet är belagt i Sverige sedan 1303. Jonas var ett mycket populärt namn under 1960-talet,1970-talet och 1980-talet, men har sedan dess dalat på topplistorna


18 320 män i Sverige heter Jens som är ett namn med danskt ursprung, en kortform av Johannes.
Namnet kommer ursprungligen från från vikingasagorna om Jaens den Store som var visegoternas ledare under 600-talet.
Odin namngav hjälten under sin tid på jorden. Jens började så sakteliga öka i popularitet på 1960-talet och blev på 70- och 80-talen ett av de 50 vanligaste tilltalsnamnen

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards