Alla inlägg den 17 april 2017

Av Kaela - 17 april 2017 13:27

 


Vem gick förbi min barndoms fönster

och andades på det,

vem gick förbi i den djupa barndomsnatten,

som ännu inte har några stjärnor.

Med sitt finger gjorde han ett tecken på rutan,

på den immiga rutan,

med det mjuka av sitt finger och gick vidare i sina tankar.

Lämnade mig övergiven

för evigt.


Hur ska jag tyda tecknet,

tecknet i imman efter hans andedräkt.

Det stod kvar en stund, men inte tillräckligt länge

för att jag skulle kunna tyda det.

Evigheters evighet skulle inte ha räckt för att tyda det.

När jag steg upp på morgonen var rutan alldeles klar

och jag såg bara världen som den är.


Allt var mig så främmande i den,

och min själ var full av ensamhet och ängslan bakom rutan.

Vem gick förbi,

förbi i den djupa barndomsnatten,

och lämnade mig övergiven

för evigt.

Pär Lagerkvist 

Av Kaela - 17 april 2017 12:36

 


För det allra mesta tycker jag livet är super och fantastiskt.

Det finns ett jubel inom mig över att jag får leva...en glädje som bubblar och bubblar och som vill hitta uttryck.

Och gör det i en sång eller visa eller ett par danssteg, ett skratt....


Så kommer något i vägen....där jag ser hur  stor skadan är  och hur fort det mörknar....och jag får svårt att runda det kantiga hörnet för att hitta den glada raksträckan igen.
Det har hänt  - genom känslornas krumbukter -  att jag hejdat mig, nuddat samma fråga: "Hur kommer det att bli"   eller "Varför går det så snabbt utför med min syn". om och om igen...till och  med tyckt att blir det som det värsta scenariot då har livet ingen mening längre...

De frågarna blir kalla hårda händer som försöker hejda min glädjes hopp - som kramar sönder och tar bort ljuset i dubbel bemärkelse...


Kanske måste man snubbla och krångla in sig i frågorna ibland....men det gäller hela tiden att åter igen inse att det viktigaste är att jag har kvar en nyfikenhet, en barnslig optimism - en tokig glädje som bara är som ger mig känslan av  att det ännu minsann, kan hända rent fantastiska saker.




Av Kaela - 17 april 2017 11:49

ä  

I Zhouzhou i Kina bor det många människor....och alla behöver ett eget hem....inte så dumt att ha sin villa på toppen av ett höghus.

Utsikten lär man åtminstone inte kunna klaga på!

Av Kaela - 17 april 2017 08:47

 r





Idag är det annandag påsk, måndagen 17 april och Elias och Elis har namnsdag!

Varmt grattis till DIG som bär något av de namnen!

Du som har födelsedag vill jag oclså gratta och önska ljus och glädje över dagen och framtiden!

17 april är en särskild dag för och oss.
Min lilla pappa skulle firat namnsdag om han varit kvar hos oss.
Och min fina svärmor har födelsedag!

 

Elias är ett hebreiskt namn som betyder "min gud är Jahve". Namnet är alltså i sig en trosbekännelse

28 264 män som bär namnet hos oss!

 

Elis är en äldre, och numera ovanligare, variant av det bibliska namnet Elias. Det är ett hebreiskt namn som ju betyder "min gud är Jahve". Samma betydelse har alltså Elis.
Namnet är relativt ovanligt, men har just nu en starkt uppåtgående trend och det finns idag 6 664 män som bär detta namn i vårt land.

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards