Alla inlägg den 20 april 2017

Av Kaela - 20 april 2017 21:36

 

 

 

 

 

Man hör ganska ofta talas om folk som gör klassresor.

Men jag aldrig hört någon tala om en klassresa från akademikervärlden till exempel till verkstadsgolvet på Volvo.

Men ofta tvärtom.

Vi älskar historier om de som mot alla odds har lyckats förändra sina liv
De som kommer från arbetarmiljö och blir professor.

Det är en riktigt bra klassresa det.

 

Men  så  medan jag funderar - undrar jag lite över varför vårt land behöver klassmässig rörlighet?
Betyder inte  det att det finns en ojämnlikhet inbyggd  jämlikhetssystemet? 

 

Och tänk om det finns människor som fötts i direktörshemmet och går omkring med en riktigt svidande längtan efter att stå på ett golv i tillverkningsindustrin.

Om någon skulle våga så vill jag säga att de är riktigt ordentligt modiga!

Det kräver större mod att göra klassresan åt det hållet än åt det andra hållet - det är jag övertygad om!

 

Lite suddiga kvällsfunderingar strax före sängdags...för mig i varje fall.

Nu vill jag bara önska att din natt ska komma till dig med fridsamma tankar, goda drömmar och perfekt vila!


 


Av Kaela - 20 april 2017 15:45

 

 





Kyckling äter vi ofta hos oss...


Går att variera i det oändliga.

Här en god rätt som kom till när det gällde att använda det kylskået hade.
Tyvärr har jag ingen bild


DETTA BEHÖVER DU HA HEMMA:

4 portioner

3 medelstora kycklingfiléer

ett par zuccinis

soltorkade tomater i olja
en knapp dl

1 burk creme fraiche

basilika (gärna färsk)

salt

peppar

gärna svarta oliver

 

ris

tomater/gurka/grönsallad


SÅ HÄR GÖR DU

Stek hackad lök och kycklingfileer skurna i lite mindre bitar, i en gryta.

Skär zuccini i bitar och lägg i tillsammans med soltorkade tomater i olja som delats lite.
Tillsätt Creme Fraich smaksatt med tomat och basilika.
Låt puttra tills zuccinin blivit lagom mjuk. Smaka ev av med salt o peppar eller annan krydda om du tycker det behövs.

Man kan lägga svarta oliver överst när man serverar, så ser det lite festligare ut


Servera ris eller pasta (båda fungerar)och en fräsch grönsallad till.

Av Kaela - 20 april 2017 13:25

n
 


Välkommen åter, snälla sol
Som jagat nordanvinden
Nu har du sovit sen i fjol
Och vaknar röd om kinden.
Värm upp vår jord, så växer råg
Och fyller bondens lada
Värm sund och vik och vind och våg
Så får vi gå och bada.
Välkommen åter, snälla sol
Lys över land och vatten:
Nu klingar sång, nu stäms fiol
Nu dansas hela natten.
 
August Strindberg

Av Kaela - 20 april 2017 12:24

 

 

 

Du liksom jag har säkert både läst och hört om att 40 000 äldre lider inom äldreomsorgen  av undernäring och /eller ensamhet.

En som vet mycket om detta är ju professor Yngve Gustafsson


Det är skamligt i allra högsta grad och på inget sätt värdigt ett välfärdsland med så hög kunskapsnivå som Sverige.

 

Det finns inget annat sätt att tolka det är att välja mellan ovetskap och obetänksamhet eller att  man anser att gamla helt enkelt inte ska ha del av välfärden enligt samma mått som andra i samhället!

Det är bra att det skrivs om det nu - men skulle detta handla om människor i en annan åldersgrupp är jag ganska övertygad om att det skulle ske insatser av alla de slag som kan behövas. Snabbt skulle det ske dessutom! Under medias övervakning!

Jag är tyvärr inte lika säker på varken snabbhet eller vilja när det gäller några av de sköraste människorna vi har i vårt samhälle....de riktigt gamla - de som inte klarar sig själva.
Men snälla polititker  och media -  jag har så innerligt gärna fel - så överraska mig!


Livet börjar så - att vi är helt beroende av andras omsorg för att överleva.

Och många gånger slutar det på samma sätt.


Om vi tror på ett människovärde som är helt oberoende av ålder skulle reaktionen inför dessa skriverier om gamla i esamhet och på svältgränsen just nu bli lika omvälvande som om det gällde  människor - lika sköra som dessa gamla. men betydligt yngre - i den andra ändan av livscykeln.

Det är inte personalen på boenden och i hemtjänst det är fel på!

Många av dem gör ett mer än heroiskt arbete med helt otillräckliga resurser.

Det handlar om att våra makthavare måste sätta  till stora resurser till forskning, utbildning och annat som behövs för att förändra denna skamfläck till något som visar att Sverige är det fantastiska land vi säger att det är.
Även för den som blivit gammal och hjälplös genom ett långt livs slit och många inbetalda skattekronor - som de inte på långa vägar   i någon fas av livet fått något ut av samma sätt som senare generationer.

Fråga 90 års kvinnan om hon fick en enda dag av staten betald föräldraledighet.

Knappt ens om hon var en "äldre mamma" tror jag hon  hanmn få det.
Moderskapspenning minns jag min mor fick och jag minns det som 137:- (engångssumma)

"Så var det ju för alla" sa en gammal da då vi talade dom etta.

Den fogligheten och tålmodigheten har denna generation och det gör att de drar sig undan och lider.

Det är vi som måste reagera - för deras skull!

Och för vår egen!

 

Vi blir alla gamla!






Av Kaela - 20 april 2017 09:21


 

 

 

Det där med promenader - det är bra - tycker jag. Inte bara för motionens och den friska luftens skull.
 Det ger ofta upphov till tankar när spridda kommetarer från någon
medvandrare når mina öron.


På min långpromenad i går landade ordet "nonsenskunskap" i min tankevärld.

Just då stötte jag bort det, men det kom igen.

Nonsenskunskap - vad är det?

Kanske till exempel att den 22 mars är den mesta födelsedagsfirardagen i Norrköping!


Till "nonsens" första delen i denna sammansättning av två ord till ett finns det en mängd synonymer

/strunt - strunprat -  dumheter -  meningslöst prat - lappri - dravel - svammel - bladder - blaj - nys - goja - gallimatias -  smörja - skitsnack - rappakalja - abrakadabra./

 

Till kunskap finns det inte ens hälften så många:

/vetande - lärdom - kunnande - know-how (eng i svenskan...hmmm) - kännedom - insikt - vetskap - inblick./

De här byggstenarna som vi bygger våra budskap till varandra med - orden - är ett mycket spännande område tycker jag.

Och svårt!
Eftersom samma ord kan ha helt olika innebörd för oss.

Glömmer nog aldrig min allra första tid som östgöte efter barndomstid i Uppsala och ungdom och ung vuxen + i Stockholm hörde någon säga: Och hon bara grinade och grinade....(samtidigt som den som sa detta skrattade) Jag stod helt oförstående....att grina från Stockholm och norrut - det ät att gråta....I Östergötland betyder det att skratta.

 

Innan det börjar regna som SMHI aviserat det ska göra idag hos oss så tar jag på mig mina nya röda skor som får bära mig ut för ett nytt äventyr i denna fina stad.

 

Gör en bra dag du också!

 


 

Av Kaela - 20 april 2017 07:00

 

 

 

 

Idag - den 20 april är det klockan 6.00 på morgonen -1 grad.

Kall vår med andra ord.

Namnsdag har Amalia, Amelie och Emelie.

Stort grattis till namnsdagsbarnen och också till DIG som firar födelsedag idag!

Ha  en riktigt fin firardag!

 

Amalia och varianten Amelie är troligen en latiniserad form av gotiska namn som börjar på Amal- vilket betyder "aktiv", "verksam", "sysselsatt" .Amelie är mest vanligt i Skåne.
Smeknamnsvarianter av Amalia och Amelie kan vara Amy, Mela eller Malla. Under mitten av 1900-talet var Amalia och Amelie relativt ovanliga namn men ökat markant i popularitet sedan 1970-talet

Idag finns det 2 753 Amalia ibland och och 3 047 Amelie.

 

 

Emelie ökade kraftigt i popularitet under 1980-talet och 1990-talet efter att ha varit mycket ovanligt före 1970-talet, men har använts sedan slutet av 1700-talet.
Under 1800-talet är den engelska formen vanlig: Emily
Emelie är en fransk form av Amalia som i sin tur är en latinsk form av gotiska namn som börjar på Amal som betyder "verksam".
Namnet har många alternativa stavningar, t.ex Emilie, Emeli, Emmeli, Emmelie och Emelie som är det vanligaste.
Det finns idag 28 256 kvinnor som bär namnet i Sverige!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards