Alla inlägg den 26 april 2017

Av Kaela - 26 april 2017 15:30


   




Jag har en kartong här hemma efter det att min faster dog.

Hon var den sista av sina syskon.

Tanken är förstås att jag ska sortera alla dessa brev.

Med jämna mellanrum kommer jag så långt att jag rör om lite i högen och hittar ett brev - och blir sittande med det.

Och med foton på människor som betydde något för henne - men som jag inte vet vilka de är.


Dessa brev berättar så mycket om vem min faster var som jag inte hade en aning om medan hon levde.
Jag hade ju en slags schablonbild som jag skaffade mig redan som barn- delvis genom egna iakttagelser - men också genom vad andra berättade.


Breven visar mig att det bara var en liten liten smal sida av henne jag såg.


Bland dessa brev ligger också brev från hennes föräldrahem.

En gång när jag bestämde mig för att börja sortera fiskade jag upp ett av breven.

Tunt var det, sirligt namn och adress på kuvertet - poststämpeln omöjlig att tyda.

När jag försiktigt plockade upp brevet visade det sig att detta brev skrevs 1908!
Till min farfar från en vän till honom som "låg i lumpen" som vi säger idag.
"Gjorde rekryten" har jag lärt mig av brevet att det hette på den tiden.


Vilken märklig känsla det var att hålla i detta brev som skrevs för mer än 100 år sedan....


Och mina tankar började vandra...kommer det att hittas några brev... några dagböcker efter vår generation eller är det bara bloggar som snurrar runt som avtryck i cyberrymden...sms som gör likadant och mail.....

Kommer mina efterlevande att hitta brev som berättar lite mera om vem jag var - kommer dina efterlevande att göra det?

Av Kaela - 26 april 2017 15:00

 

  

   

 

 

Varje människa

måste hitta en punkt där hon är hos sig själv.

Varje människa

som inte vill skäras sönder av världen

måste hitta punkten

där hon inte kan angripas,

grytet under bröstbenet

eller en bit öken

inuti det egna hjärtat.

 

Kerstin Ekman

Av Kaela - 26 april 2017 07:01

 


Lite ljusare på himlen i dag - onsdag 26 april när Teresia och Terese har namnsdag!

Stort grattis till DIG som bär något av de namnen och - förstås - också till DIG som firar födelsedag i dag!

Gör en särskild dag - det är du värd!



35 683 kvinnor i Sverige heter Thérèse, Terese, Therese  som  är en fransk form av det grekiska namnet Theresia och betyder jägarinna eller skördare. Namnet har även tolkats som "kvinna från Thera". Thera är en ö i Egeiska havet. Denna franska stavning är ganska ovanlig.


8 368 kvinnor i vårt land heter Teresia, eller Theresia vilket är en latinsk variant av Terese.
Betydelsen är oklar, men kan spåras till grekiskan och skulle då betyda jägarinna. Namnet kom in i den svenska almanackan i mitten på 1800-taletför att hedra hertiginnan av Dalarna, som hette så.

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards