Alla inlägg den 4 maj 2017

Av Kaela - 4 maj 2017 17:00

 

 

Psykolog John Gottman har skrivit en bok som heter: "Sju gyllene regler för en lycklig kärleksrelation"

Den är översatt till svenska vilket gör den mera lättåtkomlig.

Han är ju annars professor i psykologi vid Washingtons Universitet.

Jag läste boken för flera år sedan eftersom jag råkade "stupa" över den på en sekond hand affär.

Jag kan heller inte påstå att jag har läst absolut varenda ord.

Kanske hoppat lite mellan tuvorna.


Det som aktualiserade boken för mig var samtalet med Mia som jag mötte idag.
Hon är änka. Det blev hon för tre fyra år sedan efter ett tjugoårigt barnläst äktenskap.

(Tre hundar skaffade de och dem har hon kvar.)

 I början av öktenskapet löste hon och hennes man den här boken. Hon mindes den plötsligt när vi satt där på "Café Vetekornet" och kom att prata om hur John Gottman säger att de lyckligaste parförhållandena är de där kärleksrelationen vilar på en stabil vänskapsgrund.
"Så hade vi det" sa hon!
Och jag sörjer honom otroligt och saknar kanske framför allt just denna djupa vänskap!

Jag kan förstå det.

Jag upplever det prexis så också.
Att vårt äktenskap är grundat på vänskap och därför väldigt starkt.

Det är faktiskt ganska intressant - man brukar säga att vänskapen är kärlekens syster.

Men kanske är den kärlekens moder.


"Hygglighet är som luften i däcken - 
den kostar ingenting 
men gör resan angenämare.
"

Okänd upphovsman



Av Kaela - 4 maj 2017 10:15


 
 

Idag vaknade jag med en känsla av vemod


Vemod är väl ett märkligt mod att vara i..

Vemod är, som jag ser det en stillsam känsla av att något känslomässigt betydelsefullt är över och aldrig kommer tillbaka.

Det är väl så vi oftast tänker oss förklaringen till det ordet.
Och jag gissar att just det är roten till känslan jag vaknade med i morse och som finns kvar.

(Jag ska försöka bota den med en fika på Cafe Vetekornet (där varenda kaka är hembakad och gott om plats så man vågar prata med varandra) med en av de gulliga frivilliga som jag i mitt arbete hade förmånen och glädjen att ha daglig kontakt med.
Känslan kommer nog av att det inte är min dagliga lott längre, att delta i detta fantastiska flöde av godhet

Men - ser fram emot att få njuta . en stund!


Vi talar ofta om det finska vemodet - det värmländska vemodet.

Och visst finns det väl en tanke  att vemodet är just en del av det nordiska lynnet.

Men finns det inte ett slags stilla vemod som man skulle kunna kalla globalt?


Ursprungligen kommer ordet  från tyskans Wehmut, som betyder just vemod.

Så uppenbarligen har även tyskar ett behov av ett ord för den lite svårdefinierbara känslan

Franskan, spanskan och engelskan verkar dock sakna ordet - vilka slutsatser man nu ska dra av det.


Och visst kan man känna en slags vemod även mitt i den berusande känslan som föds i oss när våren kommer.

Vemod över att den är så kort - den efterlängtade våren.....att den snart försvinner bort!
Men just nu är den här och jag ska njuta av varje steg i solen under promenaden till fikastunden!




Av Kaela - 4 maj 2017 05:30

 

 

 

Monika och Mona har namnsdag idag - denna dag som lovar att bli en fin försommardag!

Den 4 maj!

Grattis till dig som bär något av de namnen. Och grattis till DIG som har födelsedag idag!
Bland annat min kära dotter - Rebecca! Stort grattis alltså till DIG som har födelsedag och   som jag inte vet vem du är och stort grattis till dig Rebecca (om du nu läser din mors blogg idag förstås)

Slå på stort och fira ordentligt!


Monika, Monica är ett namn med okänt ursprung, det kan vara feniciskt, latinets monens- "förmanande" och grekiskans monachós - "ensam"Båda  är eventuella betydelser.
Kyrkofadern Augustinus mamma hette Monica.
Första gången man vet att det förekom i Sverige är år 1785. Det är numera ganska ovanligt att barn får namnet, men på 1950-talet hörde det till de vanligare namn små flickor fick.

42 254 kvinnor bär namnet i vårt land.


Mona är ett kvinnonamn med flera ursprung.
Namnet är en form av italienskans Madonna som kan översättas till "min fru".
Namnet finns också i irländskan med betydelsen "den ädla", i arabiskan med betydelsen "önskan".
Mona förekommer även i persiskan också.

Det finns 22 659 kvinnor i Sverige som bär namnet Mona!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Maj 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards