Alla inlägg den 5 maj 2017

Av Kaela - 5 maj 2017 17:55

   




Ibland kan jag tänka att människor tänker att detta jag pratar om när det gäller  tankens kraft och vikten av att tänka gott enbart handlar om ett påklistrat leende.

Men ett påklistrat leende kan aldrig läka.

Varför jag vet att det fungerar är för att jag själv gått de tunga stegen mot glädjen i insikten.


Det handlar om att våga känna, våga minnas. Låta ljuset finnas i mitt liv. Att alltid se ljuset i det mörkaste mörker, att känna tacksamhet i det lilla.

 

"Vi Iever i en värld som förändras och utvecklas i en rasande takt.
Uttryck som: "Om vi gör det vi alltid gjort, kommer vi få samma resultat vi alltid fått" stämmer inte längre. 
Vi måste tänka nytt.

Och när vi inser det så låt oss inse att vi fått en underbar möjlighet!

Att vända på orostankarna till fridstankar." Skrev jag 2007

 

Med den lilla utmaningen önskar jag dig en skön fredagskväll.

I min stad är det nu klockan 20.00 - och det är 16 grader varnt! grader varmt.

Hoppas DU har det lika varmt och skönt.

Och om inte.

Hitta den glada tanken om det som inte ser så kul ut.

En daglig utmaning!

 

 

 

 

 

Av Kaela - 5 maj 2017 09:16



Det är tveklöst så att vi har ett värderingsproblem i samhället i relation till gamla människor.

Jag har fått verkligen öppnade ögon för detta genom mitt arbete.

Många gamla jag mötte gav uttryck för det på olika sätt.

Man kände sig som någon som alla önskade bort.

Medan jag kände det så oerhört prioriterat att få möta dessa gamla med all den fantastiska livserfarenhet och visdom de delade med sig av.
En av mitt litt livs många starka upplevelser är faktiskt i princip varje möte med dessa kämpar!


"Är du över 70 och glömmer vad du skulle hämta när du lämnar rummet  - ja då tänker kanske någon: undrar om hon/han börjar bli dement?

Trots att alla äldrar drabbas av just detta fenomen!"


Sagt av min styrelseordförande  på det jobb jag hade  - knappt 70 år ung.


"Visst kan olika funktionshinder komma när man vandrar uppåt i åren. Men det största funktionshindret är att vi utestängs....vi får inte vara med....vi räknas ine...vi vill iockså arbeta för ett bättre samhälle genom att väljas in på olika poster.

Men nej....vi ska sitta sn'llt hemma och sucka över tidens gång...och gilla Calle Jularbo"

Orden är en äldre mans som jag mötte häromdagen i ett förtroendeuppdrag jag har.

Mannen är frisk i stort sett och har en bred och djup erfarenhet och ett strålande knivskarpi intellekt!

Vilket slöseri!

Och vilken diskrimenring.


Läs gärna Lars Anderssons bol Ålderism  Finns hos Adlibris och dessutom något billigare på Studentlitteratur.

Lars är professor i geriatrik.


Och vi som vill ändra på detta Vi har all anledning att sätta oss in i frågan och skaffa rätt argument.  (Du som ännu är ung har all anledning att arbeta för det - det går snabbare än du tror idag att bli gammal)
Denna bok ger mycket god insyn och trots professorstiteln skriver Lars på ett sätt som gör det lätt att läsa.




Av Kaela - 5 maj 2017 07:44


 


Idag - 5 maj -  strålar solen från en realtivt molnfri himmel och det lovas en varm dag från SMHI!
Vilket ger Gotthard och Erhard möjligheten att bjuda på firarkaffe och tårta i det gröna.

Jag gratulerar er så varmt - och gratulerar förstås även DIG som har födelsedag idag!

Bjud in till fest - det är en namnsdag värd.

 

Gotthard är forntyskt och sammansatt av ord md betydelsen Gud och hård.
I almanackan finns namnet till minne av en biskop på 1000-talet, Sankt Gotthard.Sankt Gotthardspasset i alperna som är uppkallat efter honom.
Gotthard hade en viss popularitet kring förra sekelskiftet, men numera är det nästen inga pojkar som får namnet. I Sverige  idag är ni 983 män som bär det!

 

Erhard är ett namn med tyskt ursprung, bildat av er - ära, och hard - hård ,stark  ("starkt i ära"), det kan även betyda nyfiken.
Erhard är ett ovanligt namn.
Det hade en viss popularitet kring förra sekelskiftet, men idag får inga små pojkar detta namn.

459  stycken är ni som bär detta namn i vårt land idag!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Maj 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards