Alla inlägg den 6 maj 2017

Av Kaela - 6 maj 2017 20:04

 

 

 

Och det var morgon...och det blev afton ...och nu märmar sig natten.

Fort går en dag.

Märkligt nog blir man trött i alla fall!

Jag hoppas att DU haft en bra dag och att du ser fram emot natten med tillförsikt.

Önskar DIG en riktigt god natt!

Av Kaela - 6 maj 2017 17:25

 på bilderna även om de är tagna med min ovana handIdag har jag och mannen jag är så glad att jag får kalla min- tillbringat eftermiddagen i Rejmyre där det anordnats Hantverksmässa.

Kanske var det mest spännande att få se den klibbiga sirapsliknande massan bli glas....


 


 


 

 


Jag är ju defintitivt inte så bra på att ta kort som min man.....men jag gör det ibland....och visst ser man väl något så när vad som händer här på bilderna - även om de är tagna med ovan hand  Lunchen på Rejmyre Gestgifveri var också mycket speciell - gammaldags husmanskost - och jättegod...

Och visst ja-inte kunde vi låta bli att köpa till två muggar till våra kaffemuggar med Elsa Beskow motiv...

Av Kaela - 6 maj 2017 11:27

 

Bilden privat - har inte med artikeln att göra


Om det är något jag älskar så är det ju möten mellan människor.

Och alla solskenshistorier som jag har i mitt eget kartotek om vilken betydelse den kan få för mig i framtiden som idag är en främling - om jag bara har öppna ögon och öppet hjärta.

Näst möten mellan människor älskar jag att höra och läsa om och - förstås - vara med om - möten mellan djur och människa som blir betydelsefullt för dem båda.

Idag på morgonen kom jag in på en sida jag inte sökt  - men vilken tur....för där fick jag läsa om den underbara lilla gatuhunden i Grekland som räddade en kvinna från att bli angripen av två män på en tom strand.

Missa det inte - man ska söka "vara-glad - historier"


Mötet mellan engelska studentskan Georgia Bradley kan du läsa här.

Av Kaela - 6 maj 2017 09:02




 


 


Inte alltid tar livet
de vägar vi tänkt oss
men även det oväntades väg
är kantad med utsikter
som ger oss insikter


På den oväntade vägen
föds nya ord i oss
ord som välsignar
om vårt sinne är öppet


Gå varligt.
Låt dina fötter bära
eftertänksamhetens skor

och du ska upptäcka
du är aldrig i orden
om inte orden är i dig...


Kaela

Av Kaela - 6 maj 2017 07:58

 

 

 

 

 

En försiktig sol lyser upp lördagsmorgonen och det är lite svalt ute - idag, lördagen 6 maj.

Marit och Rita har namnsdag och jag gratulerar  ser å varmt och ett varmt grattis också till DIG som har födelsedag idag!

En fin firardag ska ni förstås göra!

 

Marit är en dialektal variant av Margit som är en svensk kortform av Margareta.
Även stavningen Maarit förekommer. Armeniskt ursprung påstår vissa källor. Speciell betydelse kan vara liten.
Namnet är inte speciellt vanligt, vare sig bland äldre eller yngre kvinnor.
Endast några enstaka varje år brukar få det som tilltalsnamn
Det finns 2 560 personer i Sverige med namnet Marit.

 

Rita är också en kortform av Margherita, den italienska formen av Margareta.
Det har använts i Sverige sedan slutet på 1800-talet.
Observera att det finska namnet Riitta har ett annat ursprung, det är en variant av Brita (Britta):
Speciell betydelse har också här varit svår att hitta.
4 400 kvinnor i Sverige bär namnet!

 

Kanske kan både Rita och Marit ta åt sig betydelsen av Margareta som är "pärla"!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Maj 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards