Alla inlägg den 9 maj 2017

Av Kaela - 9 maj 2017 20:18

 

 



"Varje människa kan vara en fredsrörelse i det lilla.

Det viktiga är att man är genuin
Det kan handla om ett leende, att hjälpa en flykting, att stå upp för ett utsatt barn."

/Orden är fredsforskaren Jan Öbergs/


Vilken härlig känsla det gav mig att läsa dem.

JAG kan vara en fredsrörelse.
DU kan vara en fredsrörelse. Vi behöver ingen organisation.....men om jag ler mot någon som ger leendet vidare i sin tur....om du hjälper den gamla damen att bära hem hennes tunga kasse....om vi stannar och byter några ord med tiggaren utanför ICA istället för att titta bort. Om vi stannar när A-lagaren sitter på sin bänk med ett förtvivlat uttryck.
Om vi försöker inkludera alla människor. Se till att ingen blir utanför eller undanskuffad.Då utbreder vi freden och inspirerar andra att göra detsamma.

Tänk -svårare är det inte.

Men vi måste bli överens om att det är fred och gemenskap vi vill ha och inte osämja och gränser....då tror jag vi kan bli det verkliga gräsrots- FN!

Ett FN som fungerar för att det börjar med FM (Förenade Människor)




Av Kaela - 9 maj 2017 17:59



 



Just när larven trodde att livet var slut, förvandlades den till en fjäril.


Okänd tänkare

Av Kaela - 9 maj 2017 13:38


 


Tystnaden
ger rum för mig

Rum för min trötta tanke
min rastlöshet och min oro
min djupa sorg
och min vrede

Allt ryms i tystnaden
Inga ord
sätter gränser
och förbjuder

Tystnaden
ger rum för Gud
Rum för min stora längtan
min kropp och min vilja
min svaga tro
och mitt tvivel

*
Allt
fylls i tystnaden
Inga ljud
spärrar in
och slår sönder.

Lars Björklund

Av Kaela - 9 maj 2017 10:03

 



Har du tänkt på att många gånger - kanske nästan alltid då vi berättat för någon om sorg eller sjukdom eller annan motgång som mött oss så lägger vi till . Men - det kunde varit värre.


Givetvis kunde allting ha varit bättre också, vi kunde helt sluppit det hårda mötet. med olycka, sjukdom eller sorg.
Men det är något vi säger betydligt mera sällan.. Kanske är det ändå så att det är någon slags positiv känsla trots allt som hänt oss, att det kunde ha varit ännu värre.


Ja det kunde alltid varit värre.
Men nog borde vi ge oss själva och varandra rätten att tala ut vår smärta istället för att lida i påtvingad tystnad.

Visst kunde det allra mesta alltid varit värre.....om vi smäller bilen i en krock är det helt klart betydligt bättre att det var bilen  och inte vi själva som kraschats.

Ändå är det kanske problematiskt ekonomiskt.

Om läkarbesöket avslöjar för oss att vii inte behöver tänka oss det värsta scenariot utan bara det näst värsta så är det klart att det kunde varit värre....

Men det som är kan kännas svårt nog.

Viktigt att vi får klaga och gråta utan att behöva ursäkta oss - och säga att det kunde varit värre.

Just då  är det som skett det värsta som kunde hända.

Och det behöver vi få sörja oss ur.

Och få sympati och medkänsla....


Så småningom kommer vi självklart att se att det kunde varit värre.....




Av Kaela - 9 maj 2017 07:29

 

 

 

 

Idag, den 9 maj är det en kall men solig morgon.

Reidar och Reidun har namnsdag och jag  gratulerar så varmt .
Lika varmt gratulerar jag dig som har födelsedag idag!

Bjud in några vänner och fira - man ska inte missa några tillfällen att fira!

 

1 475 män i vårt land bär namnet Reidar som är ett gammalt nordiskt mansnamn och med denna stavning närmast av norskt ursprung.
Den fornisländska formen var Hreiðarr som är bildat av hreið - "reid", sannolikt i betydelsen "rider" eller till och med "rider till attack", och en slutdel -arr som betyder krigare.
Ordet reid är besläktat med det engelska ordet raid som betyder räd, eller längre tillbaka "räd till häst". Med andra ord betyder Reidar ungefär "beriden krigare".
Det är en vanlig missuppfattning att reid skulle betyda rede (hem) och att namnet snarare skulle ha att göra med "hemmets värnare".
En mer sannolik tolkning (förutsatt att reid kan betyda fler saker) är då någon som "bringar reda.

 

552 kvinnor i Sverige heter Reidun som är ett gammalt nordiskt kvinnonamn och bildat av hreið - "rede", möjligtvis i betydelsen "hem" eller "hus", och en slutdel -unn som kanske kommer av ett verb som betyder "älska".
Namnet är ovanligt - det senaste decenniet har bara någon enstaka flicka fått namnet som tilltalsnamn, och bara ett par stycken per år får det som andranamn.
Det är en nykomling i almanackan och infördes främst genom sitt släktskap med mansnamnet Reidar på samma datum.

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Maj 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards