Alla inlägg den 15 maj 2017

Av Kaela - 15 maj 2017 21:29


 





Den svåraste av sorger
är när livet blir för kort
och en dotter eller son
för alltid har ryckts bort.

När någon man gett liv
och älskat mest av allt
så grymt kan tas ifrån en
blir det ofattbart och kallt.

I sorgens tunga mörker
får man ta en dag i sänder
och försöka samla kraft
tills ljuset återvänder

Och i all gränslös saknad
så hjälper det att se
den medkänsla och omsorg
som andra har att ge.
Siv Andersson

 


Har suttit och samtalat ikv'äll med en kvinna som miste sin dotter för nästan 20 år sedan i en bilolycka.

Hon blev påkörd.

Hon skulle varit jämngammal med min Rebecca nu.

Det gjorde sorgen närmare.

Och jag såg att i hennes ögon har sorgen flytttat in för att aldrig lämna!

Av Kaela - 15 maj 2017 12:06

 

 

 

 

Jag går ju i en slags livsskola- vars port heter ögonsjukdom och synnedsättning som tilltar oavbrutet.

Kan ibland uppleva att jag var otroligt naiv som inte insåg hur svårt det är att vara synskadad i det samhälle vi lever.

Oavsett att jag tror vi försöker så gott det går i vårt land att göra samhället gott även för den som har en synnedsättning  eller annat funktionsinde.
Så misslyckas det lite för ofta!


Fick en medicin utskriven, många svenskar över 50 år och en del under det älderstrecket också är beroende av den medicineringen för resten av sitt liv.

Jag hämtade ut medicinen på apoteket, berättade att jag är synskadad och undrade om det fanns speciella bipacksedlar. för synskadade (med stor text)

Receptarien såg ut som ett levande frågetecken.Jag kunde få den på blindskrift....men det har ju jag ingen nytta av.Man får inte automatiskt kunskap i detta när synen avtar av sjukdom. Dessutom ser jag - än så länge - med större och väl markerad text.

Bad min man läsa när jag kom hem och såg att jag absolut inte klarade av läsningen själv med min brist på syn Det stor nämligen inte under rubriken Biverkningar(där han läste allt) utan under en helt annan rubrik som man verkligen inte kunde tänka sig.


Jag har fått en del märkliga reaktioner av min medicin och därför gick jag in på nätet där jag kan se bättre. Större text och ljus bakom.

Och upptäckte att det stod (så långt ner man kunde komma, och som sagt  inte under biverkningar -  att just de problem jag  fått av medicinen är allvarliga och ska leda till snar kontakt med förskrivande läkare.

(Har inte fått tag i läkaren ännu.)


En bipacksedel för synskadade med betydligt större text  och en på blindskrift- det kan alltså vara en ren livräddare!

Jag fortsätter att försöka få tag på läkaren....eller annan läkare hos samma vårdgivare och önskar dig en härlig måndag!



Av Kaela - 15 maj 2017 06:30


 

  Sofia och Sonja kanske inte kan bjuda på kaffe i bersån på namnsdagen idag 15 maj.

Det 'är inte riktigt så varmt som ni säkert skulle önska av ert namnsdagsväder.

Gratulerar er som bär de namnen så varmt - och även DIG som har födelsedag förstås!

Oavsett väder - ta ut svängarna i firandet ordentligt!


91 851 kvinnor och 8 män bär namnet Sofia i Sverige idag!
Sofia, Sophia, Sofie, är av grekiskt ursprung och kommer från ordet sopheía som betyder "vishet" och "skönhet".
Namnet var mycket populärt i slutet av 1800-talet (då Sveriges drottning och Oscar II:s fru hette Sofia) och början på 1900-talet.
Även under 1990-talet hade namnet något av en modevåg igen.


22 660 kvinnor och 1 man bär namnet Sonja som är en gammal grekisk form och rysk diminutivform av namnet Sofia och betyder alltså "vishet".
Det infördes i almanackan så sent som 1993.Namnet var relativt populärt under den första halvan av 1900-talet, men har sedan avtagit i användning.


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Maj 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards