Alla inlägg den 2 juni 2017

Av Kaela - 2 juni 2017 17:35

  


Så länge det fanns barn eller rättare sagt ungdomar hemma så var det lite självklart med fredagsmys.

Lite olika numera.

Men vi vill faktiskt gärna ha  fredagsmysmiddag även fastän det bara är vi två gott och väl vuxna personer.

Min man tar på sig kockförklädet och stortrivs med att göra något praktiskt/konstnärligt efter en vecka i skolan.

Han har utvecklats till en riktig gourmet-kock! 
När vi gifte oss kunde han grädda pannkakor och koka ägg och varm kov.

Inte så mycket mera som han visade upp i varje fall.

Just nu dukar han upp för att snart sätta igång.

Så bortskämd jag blir!


Se nu till att få en riktigt skön fredagskväll!


Av Kaela - 2 juni 2017 14:45

 





Man behöver inte räcka till. Det räcker att man finns till.
Allt utöver det är bonus."

Tomas Sjödin


Av Kaela - 2 juni 2017 12:34

 
 
 
 
 
Idag fick jag en sån där märklig "knackning på axeln", som försynt men ändå tydligt berättar om något som var.
Livet ger oss sådana knackningar ibland.
Oftast genom en doft eller något annat som väcker ett minne.
 
I det här fallet var det en liten dam som ringde mig som jag ibland hade kontakt med i mitt tidigare arbete. Hon undrade lite försynt om jag hade tid att komma hem till henne en liten stund för hon var så oändligt ensam. Klart jag hade!
 
När vi druckit vårt kaffe och pratat en stund satte hon sig vid sin gamla orgel och spelade en melodi....
Jag kände igen den: "Var jag går i skogar berg och dalar ".....psalmen som sjungits så länge av många generationer.
 
Hennes ljusa fina röst gav mig snart orden också.
 
Sången - den gamlas röst - blev livets knackning på min axel - och viskningen: Minns du!
 
Ja jag minns. En av farmors
Min lilla fina farmor Linda Josefina som skämdes för sina namn för att hon tyckte de var så gammaldags.
Idag är det många som heter både Linda och Josefina.
 
Det var nästan så jag tyckte farmor bytte plats med den lilla damen vid orgeln.
Doften i hemmet förvandlades till doften hos farmor - alltid en doft av nystruket.
 
Och förtröstan i psalmens ord -
 
Tänk så lite det behövs ibland för att vi ska känna den där knackningen!
 
Känslan har dröjt kvar för resten av eftermiddagen och kvällen.
 
Nu är jag ganska trött efter en lång arbetsdag!
Och vill bara önska DIG en riktigt skön kväll och en god natt så småningom!
 
Och förtröstan i psalmens ord - någon går med
 
Tänk så lite det behövs ibland för att vi ska känna den där knackningen!
 
Känslan dröjer kvar.......
 
Tacksam..........
 
 
"Det kommer sist och slutligen inte an på vad vi tänker utan på vad vi lever."
 
                                                  Björnstjerne Björnson

Av Kaela - 2 juni 2017 07:25

 



En ganska sömnlös natt för mannen i mitt liv - och då förstås också för mig.

Vi delar ju både ljuvt och lett!

Han och många , många skolledare i vårt land lever av och till med  ett omöjligt uppdrag!

Och dessa dagar - slutet av en termin och med en hösttermin som ska fungera från dag 1 är det nog en hel del av Sveriges skolledare som har svårt att sova.

Se till att skolans alla tjänster av lärare, fritidspedagoger, specialpedagoger,med mera är besatt innan sommaren.

Och - de flesta annonser som går ut ger inte just några svar.

Ingen vill vara lärare idag!

 Tuffa arbetsdagar för skolledaren med gråtande och/eller irriterad personal i lärarrummet som borde vara groplatsen för bra idéer och där man får ny energi

Det är en situation som kräver sin tribut av de som är ansvariga för att se till att det finns bra och behörig personal på varenda tjänst i skolan.

Vi behöver lärare - och bra lärare....det gäller vår framtid.

Barnen som ska ta över.

Vill vi ha trygga smarta barn måste det få kosta.

Kanske är det dags att höja lärarnas löner. Inte bara till några  - som en morot - utan till alla!






Av Kaela - 2 juni 2017 05:30

 


Nu vill man stanna tiden - vi har redan den 2 juni - och det står inte på innan det går åt det andra hållet - mot höst igen.

Men idag ska vi gratulera Rutger och Roger som har namnsdag!

Och förstås - DIG som har födelsedag!

Se till att få just den firardag DU vill ha!


1 226 män i vårt land heter Rutger är ett tyskt namn med samma ursprung som det nordiska Rodger och det engelska Roger och som är bildat av delord som betyder ära och spjut.

De senaste åren har en dryg handfull pojkar fått namnet Rutger varje år, men endast någon enstaka av dem får det som tilltalsnamn.

Namnet är alltså mycket ovanligt bland de yngsta.Bland män som är mellan 50 och 80 år gamla är Rutger vanligare, men det har aldrig varit ett riktigt modenamn.


38 373 män och 9 kvinnor i Sverige heter Roger som är ett namn av germanskt ursprung sammansatt av urgermanskans "hrothaz"(ära/berömmelse) och "gaizaz/gairaz"(spjut).
Den nuvarande formen av namnet kommer från den fornengelska versionen "hrothgar" som är omnämd även i Beowulfkvädet.
Namnet Roger dök upp i Sverige i slutet av 1700-talet. I Sverige fanns tidigare ett motsvarande namn Rodhger.

Av Kaela - 2 juni 2017 00:57

 

 

 

Det är så lätt att ta den vi lever med för given.

Att glömma vilken underbar gåva av livet han eller hon är!

Att inte säga: jag älskar dig" varje morgon och varje kv'll.

Det är viktigt att komma ihåg att ge det extra leendet - duka med vit duk mitt i vardagen - köpa hans eller hennes älsklingsgodis.

Kärleken rostar och förtvinar om vi glömmer de där små sakerna som skapar den starka sammanhållningen och kärleken.

Tvåsamheten är inte underhållsfri!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards