Alla inlägg den 28 juni 2017

Av Kaela - 28 juni 2017 21:15

     

 

 

Denna fläskfile blev jag bjuden på hos goda vänner.

bad om - och fick receptet - och har haft många goda stunder med denna rätt serdan dess.


DETTA BEHÖVER DU HA HEMMA:


4 port.


600 gram fläskfilé

1 msk röd currypasta

2 dl kokosmjölk

200 gram osaltade cashewnötter

1 liten burk ananasringar

salt och peppar

jalapeno till garnering


SÅ HÄR GÖR DU:


Sätt ugnen på 170 grader

Putsa fläskfilén från hinnor.

Skiva ananasen i bitar

Smöra en ugnseldfast form. Lägg i filén.

Strö över salt och peppar.

Sätt in i ugnen för ungefär 20 minuter.

Ta ut köttet och skär det i bitar

Hetta upp matfett i en stekpanna på medelhög värme och lägg i kött,kokosmjölk och hälften av ananasen och kokosmjölken.

 

Garnera med förvälld grön och röd chilipeppar och röda och gröna paprikaringaroch ställ fram en skål med yougurt med lite strimlad purjolöl i

Smaka med currypasta till du fått den kryddighet du vill ha.

Sätt ner värmen till medellåg och låt puttra i fem minuter cirka.


Servera med ris.

Själv föredrar jag basmatiris, men det går bra med vilket ris som helst.




Av Kaela - 28 juni 2017 16:02

 

 

 

De flesta av oss har nog hört talas om Gibran Khalil Gibran.

Kallad Profeten.  Han som är upphovsman till ..."Dina barn tillhör dig inte....


Han har sagt en hel del om olika saker....


Jag gillar detta:


"En gammal präst sa: "Tala till oss om Religionen."
Och han sa:
Har jag idag talat om något annat?
Är inte Religion alla gärningar och all eftertanke, och det som är varken handling eller tanke utan ett under och en förundran, som ständigt väcks i själen, även då händerna hugger stenen eller sköter väven?
Vem kan skilja sin tro från sina handlingar eller sin övertygelse från sitt värv?
Vem kan breda ut tiden framför sig och säga: "Detta är för Gud och detta är för mig; det här är för min själ och det där är för min kropp?"
Alla era stunder är vingar, som svävar genom rymden från jag till jag. .
Den som bär sin moral som sina bästa kläder vore bättre naken.
Ty vind och sol sargar ej hans hud.
Och den som låter moralen bestämma sitt uppförande, sätter sin sångfågel i bur.
Den friaste sången stiger inte upp bakom bommar och galler.
Och den för vilken gudsdyrkan är ett fönster att öppna, men också att stänga, har ännu inte besökt sin själs hus, vars fönster sträcker sig från gryning till gryning.
Det dagliga livet är ert tempel och er religion. När ni än inträder där, tag med er allt vad ni har. Ta med er plogen och städet, hammaren och lutan, de ting ni skapat av behov eller nöje.
Ty i era drömmar kan ni inte stiga högre än i era bästa verk, eller sjunka djupare än i era största miss­lyckanden.
Ta också alla människor med er,
Ty i er tillbedjan kan ni inte flyga högre än deras förhoppningar eller ödmjuka er djupare än deras förtvivlan.
Vill ni lära känna Gud, så går vägen ej genom att uttyda gåtor.
Se er hellre omkring, och ni får se Honom leka med era barn.
Blicka ut i rymden och ni får se Honom vandra
bland molnen, i blixten sträcka ut sina armar och med regnet nedstiga till jorden.
Ni får se honom le i blommorna för att sedan höja sig och vaja i trädens grenar."

Av Kaela - 28 juni 2017 10:34

 

 

 

 

Morgondimman
suddar ut gränserna

mellan det som är
och det
som kan vara


På min väg genom parken
går Glädje på min högra sida
och Förundran på min vänstra


Enbuskarna
förvandlas till änglar

eller till troll
allt efter vad jag vill


Märkligt ljus

är morgonen


Kaela

Av Kaela - 28 juni 2017 04:00





 


En kylig natt har fört oss mot en ljus morgon.

Bara några få plusgrader denna natt mot onsdagen 28 juni.

Leo har namnsdag och jag gratulerar varmt - detsamma göre jag till DIG som har födelsedag idag!

 

17 001 män och 29 kvinnor i vårt land bär namnet Leo som är ett  latinskt mansnamn av italienskt ursprung.
Har funnits sedan 400-talet och betyder lejon.
Namnet är ett vanligt påvenamn.
Leo blev ett vanligt förnamn under 1980-talet och under 1990-talet blev det ett av de 100 vanligaste tilltalsnamnen bland nyfödda pojkar.
Nu har dess popularitet bland föräldrar till nyfödda små pojkar sjunkit.

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards