Alla inlägg under juni 2017

Av Kaela - 23 juni 2017 09:01

 

 

 

 

 

 

   

Vem var Johannes Döparen säger du kanske.....har du snuddat vid kristendomen....kanske konfirmerats, då vet du vem han var.

Men jag tänkte friska upp våra minnen lite grand. Hans liv var origellt och hans död grym:

Gamla testamentet innehåller profetior om Johannes Döparen som skulle komma.

Johannes mor var Elisabet och hon var släkt med Jesu mor Maria. Johannes far var prästen Sakarias. De var komna till åren och kunde inte få barn. Men Gud talade till Sakarias på ett väldigt speciellt sätt genom att sända en ängel till honom. Ängeln sa åt honom att de skulle få en son och honom skulle de ge namnet Johannes. Ängeln sa att Johannes skulle bli stor inför Herren

 

Johannes Döparen var ett verkligt original. Han vistades i öknen, bar kläder av kamelhår och levde på gräshoppor och honung.


Johannes Döparen blev så småningom fängslad för att han tillrättavisat landsfursten Herodes Antipas för han gift sig med sin brors hustru.

Hustrun dansade inför Herodes på hans födelsedag och när Herodes fr¨gade vad hon önskade...sa hon...påverkad av sin mor, att hon ville ha Johannes Döparens huvud på ett fat.

Detta ledde till att Johannes halshöggd och dog som martyr.

Av Kaela - 23 juni 2017 08:44

   

 

 

 

 

 

En liten försiktig sol mot alla odds.

Det är midsommarafton och Adolf och Alice har namnsdag!

Gratulerar namnsdagsbarn och DIG som har födelsedag så varmt ochh önskar fin midsommarafton till oss alla!

 

2 455 män och 1 kvinna heter Adolf är ett mansnamn av tyskt ursprung.
Namnet är sammansatt av de gamla tyska orden adal "ädel" och wolf "varg"  och kommer ursprungligen från det germanska namnet Adalwolf som betyder "ädel varg". Första gången man vet att namnet fannsi Sverige var år 1594.

 

38 026 kvinnor och 12 män i vårt land heter Alice som är en fransk och engelsk form av det tyska namnet Adelheid som betyder "av ädel härkomst".
Alice betyder även ljus.
Varianter av namnet är Allis och Alicia, det senare en spansk variant.
På 1930-talet var Alice ett modenamn i Sverige. Det har åter blivit populärt på 1990-talet.
Kronprinsessan Victoria heter Alice i andranamn.

Av Kaela - 22 juni 2017 20:37

        


Har du någonsin suttit i ett samtal eller möte  där du tänkt: "Varför sitter jag här?" 

Du har samlat dig och planerat inför detta tillfälle men upplever hur den andra personen inte är där annat än i fysiskt hänseende!

Eller är det du själv som har missat att komma förberedd och "taggad" att verkligen finnas bara för denna människa denna stunden?

Det viktiga är att göra medvetna val, tänka efter i vilket nu du vill befinna dig i och vid vilken tidpunkt.

Har du verkligen valt att vara där du är just nu . ja då är diu verkligen där!


Mina sebaste två dagar har varit  ungefär lika fulla av möten som dagarana var innan jag slutade arbeta.

Jag har mött frivilliga som velat möta mig-suttit ner och pratat och känt glädjen i mötet med denna fantastiska goda person -  och vetat att om ett par timmar ska jag möta en i styrelden i DHR där jag hastigt och lustigt blev ordförande då mitt arbete blev svårt att klara med min synskada.
Jag var faktiskt lite orolig innan för hur jag skulle klara det...även om jag har god tränng så har de senaste månadernas dagar sett ut på ett annorlunda sett- kanske gjort mig lite ringrostig.

Men - jag plockade fram mitt manta "VAR DÄR" och det fungerade.


Nu är det kvällen före midsommarafton ...jag har lagt in sill och gjort nubberöra....och även då varit där och njutit av att jag kan ännu göra vissa saker som att hacka lök som jag var så rädd för med tanke på bristande syn och vass kniv.

Men det gick alldeles utmärkt.


I morgon ska jag möta några av mina barn och barnbarn och det ser jag verkligen fram emot!

På söndag får jag och mannen i mitt liv glädjen att vara med då hans brorsdotter konfirmeras i Kolmårdskyrkan.


Så mycket att se fram emot tänder förväntan.


Nu är det kväll och efter allt detta som hänt är jag riktigt ordentligt trött därför säger jag godnatt och önskar DIG en natt med goda drömmar och en midsommar som ser ut som du längtar efter att den ska göra!



Några ord till dig att ta med dig på din fortsatta vandring i bloggosfären - eller till din sköna säng.



Våga ta emot det livet har att erbjuda. 
Ha modet att leva, känna och uppleva. 
Våga möta andra människor och älska någon. 
Vid livets slut kommer du inte ångra det du gjorde 
utan det som du aldrig vågade göra. 

- Sanna Edhin - 


Av Kaela - 22 juni 2017 11:12

 


Idag - en grå himmel- vill man vara lite sarkastisk kan man ju säga....jaja...det är midsommarafton imorgon.

Jag kan inte minnas många soliga varma midsommaraftnar - men desto fler då dällskapet envist suttit kvar ute och ätit fastän värmen saknas...

Idag har Paula och Paulina namnsdag - och jag gratulerar så varmt!

Lika varmt gratulrrar jag förstås DIG som har födelsedag idag - den 22 juni!
Tjuvstrata med jordgubbstårtan - det har man rätt till när man är bemärkelsebarn!

 

6001 kvinnor och 5 män i vårt land bär namnet Paula  som är ett italienskt namn och en feminin form av Paulus som betyder "snygg" eller "ödmjuk". Se även Paulina. Namnet har använts i Sverige sedan 1700-talet.
 
8 011  kvinnor och 1 man heter Paulina som är en en feminin variant av Paulinus som är en variant av Paulus.
Betydelsen är "den lilla".
Se även Paula. Namnet har använts i Sverige sedan 1700-talet. En variant av namnet är Pauline.
Av Kaela - 21 juni 2017 05:09

 




Idag är det den 21 juni, det är sommarsolståndet, nätterna blir inte kortare nu . och Alf och Alvar har namnsdag!

Jag gratulerar så varmt alla som bär något av de namnen - och lika varmt gratulerar jag förstås DIG som fyller år!    

Ta hand om dagen!

 

22 935 män i Sverige heter Alf som är ett nordiskt mansnamn, en äldre stavning av ordet alv, som är ett övernaturligt väsen i nordisk mytologi som utvecklats till älvorna i senare folktro.

Namnledet förekommer även i sammansättningar som Alfred och Alfhild.

Äldsta belägg i Sverige är en runinskrift från 1000-talet. Namnet var populärt från 1930-talet och fram till 1950, men har sedan minskat i användning.

 

6 992 män i vårt land heter Alvar som är ett fornnordiskt namn som möjligtvis är sammansatt av ord för alf och krigare och därför skulle uttydas "alfernas krigare" eller "alfernas härskare". Namnet Alvar har använts som dopnamn sedan början av 1800-talet men har minskat i användning sedan 1960-talet

Av Kaela - 20 juni 2017 11:02

 

 

 

 

Och en vacker dag
kryper vi ihop hos varandra
ett lås knäpper till och vi kommer aldrig mera loss,
dina förslitna leder insnärjda i min gikt,
mitt magsår intill ditt hjärtfel
och min reumatism emot ditt ryggskott,
aldrig skola vi skiljas, ack nej.

Och käre, du glömmer din andnöd, din arytmi
och infarkten du redan haft,
och jag glömmer min katarr, mina rastlösa ben
och det ständiga gnaget i vänster sida,
nu trotsa vi sorger och mödor och nöd.

 

Mina bröst, så tomma och platta
håll om dem, käre
för en dag när du ser på dem hänger de långa,
älskar du mig då
tula tulan tuli tej

Herre, lär oss acceptera de gamlas kärlek,
de ungas kärlek, de medelålders kärlek,
de fulas kärlek, de fetas kärlek, de fattigas kärlek
de illa kläddas kärlek.
Låt oss acceptera kärleken,
vi är så rädda för den.


Och du tar mina bröst i dina händer,

mina uttänjda platta bröst
och berör med läpparna de skrynkliga vårtorna
och med starr i ögonen, i väntan på en vårdplats
famlar du blint efter mig,
känner dig för med händerna.
Känn på du bara:
under alla de här rynkorna finns jag,
den här förklädnaden tvingade livet på oss till slut,
du mitt smultron, min svala, min blomma så fin.

Och mina knölar vilar i dina gropar,
dina rynkor i mina fåror
och intill dig i ditt lidande
ber jag tyst om din död.
Och ljus är vår kväll och vår morgon.
Eeva Kilpi

 

På jakt efter en annan dag/anteckningsbok ramlade nteckningsboken med livsjuveler (som det står utanpå anteckningsboken) Eeva Kilpis starka dikt ut.

Det tar jag som ett tecken att någonstans därute finns du som behöver få läsa den.

Varsågod - ha en fin stund!

Av Kaela - 20 juni 2017 10:32

 




"Vilket nonsens att tala om tillvarons meningslöshet! Livet är svårt, därför meningsfullt i högsta grad."
Vilhelm Ekelund

Av Kaela - 20 juni 2017 08:08

  

 

 

Ordet vardag faschinerar mig mycket - så jag blir förvånad om jag inte tagit upp det tidigare! Men tar upp det oavsett.


Vardag är det för det mesta, och kanske är vardagen det bästa...dagarna i denna veckan är inte bara resan mot midsommar  sommarens största helg...var dag - varje dag är en rikedom.

Men omslagspapperet är inte lika blankt och presentsnöret kanske fattas på gåvan av en ny vardag!

 

Men öppna med förväntan - det som finns ituti är fantastiskt.

Vi har visserligen upp emot 33 000 dagar att leva på om vi lever i 90 år - men det är trots mängden ändå ett begränsat antal.

Vi har inte råd att missa en enda!


Många människor lever i en vardag som de inte skulle vilja ha.

Ibland kan de ändra på det, söka annat jobb, flytta för att slippa långa vägar med mera.

Men ibland är det inte möjligt.

Det är då vi inte bara ska säga....man får acceptera...utan istället tänka och säga: "Jag tar emot mitt liv med glädje...var dag...helgdag som vardag. Jag hittar glädjen på botten av var dags kanske gråhet eller sorg!"

Den glädjen - livsglädjen - ska vi vara rädda om.

Har vi den så är livet gott även under de etapper av livsvägen som är tunga och motvals!
På något sätt tror jag vi alla möter lagom mycket svåra och lagom mycket lyckliga dagar - anpassat till den just du eller jag är.


Fundera på vad som är lagom för dig. 

Hur vill du använda tiden - dina dagar på jorden - din viktigaste resurs - som du liksom jag fått lagom mycket av för att den ska räcka till det som är viktigt i ditt och mitt liv.


Så ta emot denna dagens ljus....kanske gömt bakom trist förpackning - men öppna så ska det strömma emot dig!



Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards