Alla inlägg den 6 augusti 2017

Av Kaela - 6 augusti 2017 21:44

 


Lite vemodigt tvingas vi konstatera att den vind som kommer in från det öppna fönstret bär doften av förhöst in i våra rum..

Och därute är det helt mörkt fastän klockan inte ens 2är 22.00

Sommaren är sannerligen kort.


Men vi ser med glädje tillbaka på fem fina semesterveckor.

Vi har mött människor vi ville möta. Sett platser vi ville se....och vandrat och gått mycket.
Precis som vi önskat!
Och imorgon kommer två barnbarn med föräldrar framåt kvällen för att sova här och gå på Kolmården på tisdag!
Två middagar får vi tillsammans.
Livet är gott!


Sommaren är fin - men det är hösten också.

Hösten är skördetid.

Äppeldoft och kantarellmacka.....lingon som lyser så vackert röda  att göra sylt av.

Fälten vitnar till skörd-
Det såg vi särskilt i helgen då vi åkte till Vingåkers Outlet.

Som ligger knappt 8 mil bort.

Och vägen dit går genom ett härligt jordbrukslandskap!


Nu är det kväll och snart natt!

Önskar DIG en skön avslutning av helgen och veckan - och en fin ny vecka som startar då du vaknar imorgon!




Av Kaela - 6 augusti 2017 15:04

. Är  

Så här såg det ut vid förra årets Stadslopp

 

En grå söndag eftermiddag med ideliga störtskurar.

Stilla ute....inte den fart det brukr vara på söndagar!

Min  fina man är där ute i regnet.

Han måste bara ta sin vanliga löprunda oavsett väder.

Sista dagen på hans semster är det också och imorgon blir det rivstart eftersom han inte bara kommer att vara ansvarig skolledare för sin egen skola, utan även för grannskolan eftersom det där inte gått att få tag i någon rektor där inför terminsstarten.

Självklart känner han det lite "darrigt" och behöver den där stunden i ensamhet med stegen och vindsuset.

Han måste ju träna också eftersom han ska vara med och respresentera sin skola vid Stadsloppet under den sedvanliga Augustifesten här i staden den 19 augusti!


Jag sprang gärnma förr - och vet att det är en skön k'nsla - men nu måste jag möja mog med att gå och är glad för att jag kan göra det!


Många löpare, både amatörer och andra - talar ofta om den meditativa känslan som löpningsturen ger.

Och jag hittade för en tid sedan på Facebook några rader ur en dikt som sidägaren på Facebook kallade "Hannas dikt"


                                          

 
En dikt om löpning. Är det någon som känner igen sig i upplevelsen?



"Jag springer inte iväg från livet.


Jag springer ifatt det.

När meter blir till kilometer blir till mil,
blir jag fri från tidens fångenskap."
 
Härliga ord om en härlig upplevelse.
Undrar bara hur min mans upplevelse är idag - när regnet öser ner över honom....
 
 

Av Kaela - 6 augusti 2017 09:16


 




Att bli äldre är att mogna
som en frukt på livets gren
att ha vunnit över rädslan
fått mer insikt – kommit hem

Visst blir skalet lite skrumpet
men vem bryr sig väl om det
när din insida kan synas
allt om utsidan - du vet

Att bli äldre, är att lämna
det som varit, bakom sig
att förlåta dem som sårat en
men allra mest - sig själv

Att bli trygg, få mera vishet
att få tålamod, ha tid
att ha kärlek över för
varenda liten – individ!

Att bli gammal, är en upptäckt
att det barn jag var en gång
det finns kvar där, under ytan
lika ung trots – tidens tvång
att min själ har samma skepnad
när min kropp har vissnat ned
bara blivit smält och slipad
som metall – av tidens smed!


Ulla-Maj Hoffmann Norgren

Av Kaela - 6 augusti 2017 09:08


 

Lite svalt väder idag - men sol - söndagen 6 augusti.

Alfons och Inez har namnsdag och jag gratulerar er så varmt!
Lika varmt gratulerar jag DIG som har födelsedag idag!

Ta hand om din bemärkelsedag och gör den till något extra!

 

 

3 213 män och  4 kvinnor heter Alfons  och dessutom bär 41 personer namnet som efternamn.

Alfons är ett som troligtvis är av forntyskt ursprung med betydelsen "ädel, upphöjd".
Det har även föreslagits att det skulle kunna härledas till alferna i den fornnordiska mytologin.
Namnet spreds av västgoterna till Spanien där det har burits av flera spanska kungar.
Namnet Alfons bärs mest av män som är födda före 1930.

 

6 969 kvinnor bär namnet Inez, eller Ines vilket är en spansk form av Agnes som betyder den rena, den kyska.
Namnet minskar idag. Under 2000-talet har namnet legat mellan plats 100 och 150 på topplistan. Så populärt har det inte varit sedan 1940-talet.

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards