Alla inlägg den 1 september 2017

Av Kaela - 1 september 2017 22:49

 


Önskar DIG en riktigt skön fredagskväll och avslutning på dagen.

En natt med frid och ro till DIG när det är dags att sova.

Och styrka och glädje imorgon när din nya lördagsmorgon väcker dig!



Av Kaela - 1 september 2017 17:56


 


Ibland


vill jag välja tystnaden


ensamheten


avskildheten


för att kunna mäta


tiden och tanken


det som var och det som är


Där

i tomrummet


läks mitt inre


och jag möter den känsla


som gör mig levande


Kaela

Av Kaela - 1 september 2017 16:52

 


Att förlåta är ett verb" läste jag någonstans för en tid sedan.

Ett verb -  alltså något som görs.

Kan man förlåta allting?

  

Jag är övertygad om att hat och ilska föder bitterhet.

Och bitterhet äter bokstavligen upp oss inifrån.

Skapar sjukdom.

För någonstans måste alla dessa känslor ta vägen.

Och de sätter sig gärna i kroppen.

Så jag tror alldeles säkert att ge sig själv fri genom förlåtelse är att ge sig själv en gåva.

Kanske tror du att du kan skada andra genom att inte förlåta?
Tänk om föremålet för dina negativa känslor inte påverkas alls?

Tänk dig att du sitter och minns alla dessa svarta, oförrätter samtidigt som ditt hatobjekt helt oberört framlever sitt liv i glädje.

Vem är vinnaren då?

Vem är det som har fört in kyla och mörkeri sitt liv? 

  

Du är den största vinnaren när du förlåter andra människor

  

Det verkliga fredsarbetet börjar med att vi hittar friden inom oss själva.

Med inre frid förlåter vi.

Känslan av inre frid är viktigare än att få upprättelse för något som inte går att få ogjort.

Kärleken är ett flöde i en helhet där vi alla är delar av denna helhet. Om det finns en massa oförlåtelse mellan människor stoppas flödet upp.

På samma särr som förkalkningar i blodomloppet  kan hota vårt liv  - eller ”smuts i förgasaren hindrar bilen att rulla-

  

Frågan ärkanske inte OM man ska förlåta utan HUR man ska kunna göra det.

  

Ibland och kanske ganska ofta har jag upplevt att förlåtelse är en process.

Steg ett är att jag bestämmer mig för att förlåta.

Detta medför att jag börjar tänka i en annan riktning.

Alla tankar om att hämnas och ge igen försvinner.

Och istället börjar jag se människan som förgått sig mot mig.

Och undan för undan märker jag hur jag tänker vänligare tankar om personen ifråga.

  

Och till sist har jag förlåtit.

Men måste inte människan ifråga komma och be mig om förlåtelse?

Nej, det är jag som bestämmer om jag ger förlåtelse och det kan jag göra utan någon som helst medverkan av den person som gjort mig illa.
Det är egentligen fantastiskt.

Av Kaela - 1 september 2017 11:13

     


Så här blev omröstningen av vilka ord vi gillar bäst.

Omröstningen var tillgänglig i två månader!



1. SINNESRO  22,7 %


2.FÖRUNDERLIG 19,7%


3.ÖMSINT 12,6%


4. FÖRTROLLANDE 10,6 %


5. INNERLIGT  9,1%

5. SENSUELL 9,1%


6. FÖRTJUSANDE 6,1%


7.VINDÖGA 4,5%


8. MORGONGÅVA 3,0%


9. ETERISK 1.5%

9. ÖVERJORDISK 1,5%


10. NYDANAD 0%


Av Kaela - 1 september 2017 10:54

 

Ingen plats på jorden har samma plats i vårt hjärta som den där vi bodde som barn tror jag!

 

 

Av Kaela - 1 september 2017 09:38

En sak jag har undrat en hel del över är hur det så plötsligt i Sverige kunde bli en skriande bostadsbrist?

Vissa storstäder har förstås haft problem länge - men till exempel i min stad kunde du för fem år sedan eller möjligen något mer välja mellan 3-4  lägenheter om du sökte en bostadsrätt.

Idag tycks det inte finnas en enda.


Nu byggs det hysteriskt överallt och jag tror att om man inte drar ner på den takten så har vi snart en så kallad sprickande bostadsbubbla i Sverige. (Det som kännetecknar en bostadsbubbla är att priserna på bostäder ökar betydligt snabbare än vad som anses vara motiverat. En orsak som ligger bakom detta är tillgång och efterfrågan)


Jag tycker ju absolut inte att det är bra med snabbt ökande priser på bostadsrätter som inte motsvaras av verkligheten utan bara av efterfrågan.

Men om det blir  en sprickande bostadsbubbla kan det bli problem för många.

Den som köper en dyr bostadsrätt idag kanske inte ens får halva värdet för den om den tvingas sälja av en eller annan orsak. om några år om en sprickande bostdsbubbla blir verklighet

Jag efterlyser faktiskt lite sunt förnuft hos de styrande i vårt land!!!

Kanske ska vi trappa ner lite på byggandet nu!

Framför allt på det alltför lyxiga byggandet!

 




Av Kaela - 1 september 2017 07:06

 
Bildresultat för bukett sommarblommor

 

 

Idag är det en ljus morgon!

Det är några dagar sedan sist så det är riktigt välkommet!

Fredagen den 1september har vi kommit till och Sam och Samuel har namnsdag!

Grattis till er som bär något av de fina namnen och till DIG som har födelsedag idag!

Gör dagen till något extra!

 

*19 915 män och 74 kvinnor Samuel som kommer från det hebreiska namnet Schemuel som betyder den av Gud bönhörde eller Gud hör bön. Samuel var en profet i gamla testamentet. Namnet ökade kraftigt i popularitet på 1980-talet och var något av ett modenamn på 1990-talet.

183 personer bär namnet Samuel som efternamn.

 

*5 633 män och 144 kvinnor bär namnet Sam som kan ses som förkortning för namnet Samuel och andra namn men namnet kan också vara ett eget namn.
På arabiska är namnet Sam ett mansnamn som motsvarar "Sem" på svenska. Sam eller Sem var Noas äldsta son och är fadern till det semitiska folket.
Persiska betydelsen av namnet Sam: Bolandmartabeh (värdig).
Sam var en iransk hjälte och farfar till huvudperson i det persiska nationaleposet Shahnameh( "Kungarnas bok",som  är ett enormt poetiskt epos skrivet av den persiske poeten Ferdowsi omkring 1000-talet
Sam kan ibland användas av både tjejer och killar, men är vanligast på killar.
Sam kan också vara ett av de kändaste namnen runt världen.

67 personer bär namnet Sam som efternamn i vårt land.

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards