Direktlänk till inlägg 1 september 2017

Att förlåta är ett verb!

Av Kaela - 1 september 2017 16:52

 


Att förlåta är ett verb" läste jag någonstans för en tid sedan.

Ett verb -  alltså något som görs.

Kan man förlåta allting?

  

Jag är övertygad om att hat och ilska föder bitterhet.

Och bitterhet äter bokstavligen upp oss inifrån.

Skapar sjukdom.

För någonstans måste alla dessa känslor ta vägen.

Och de sätter sig gärna i kroppen.

Så jag tror alldeles säkert att ge sig själv fri genom förlåtelse är att ge sig själv en gåva.

Kanske tror du att du kan skada andra genom att inte förlåta?
Tänk om föremålet för dina negativa känslor inte påverkas alls?

Tänk dig att du sitter och minns alla dessa svarta, oförrätter samtidigt som ditt hatobjekt helt oberört framlever sitt liv i glädje.

Vem är vinnaren då?

Vem är det som har fört in kyla och mörkeri sitt liv? 

  

Du är den största vinnaren när du förlåter andra människor

  

Det verkliga fredsarbetet börjar med att vi hittar friden inom oss själva.

Med inre frid förlåter vi.

Känslan av inre frid är viktigare än att få upprättelse för något som inte går att få ogjort.

Kärleken är ett flöde i en helhet där vi alla är delar av denna helhet. Om det finns en massa oförlåtelse mellan människor stoppas flödet upp.

På samma särr som förkalkningar i blodomloppet  kan hota vårt liv  - eller ”smuts i förgasaren hindrar bilen att rulla-

  

Frågan ärkanske inte OM man ska förlåta utan HUR man ska kunna göra det.

  

Ibland och kanske ganska ofta har jag upplevt att förlåtelse är en process.

Steg ett är att jag bestämmer mig för att förlåta.

Detta medför att jag börjar tänka i en annan riktning.

Alla tankar om att hämnas och ge igen försvinner.

Och istället börjar jag se människan som förgått sig mot mig.

Och undan för undan märker jag hur jag tänker vänligare tankar om personen ifråga.

  

Och till sist har jag förlåtit.

Men måste inte människan ifråga komma och be mig om förlåtelse?

Nej, det är jag som bestämmer om jag ger förlåtelse och det kan jag göra utan någon som helst medverkan av den person som gjort mig illa.
Det är egentligen fantastiskt.

 
 
Ms. W

Ms. W

1 september 2017 19:55

Nä, tror inte att det går att förlåta "allt". Beror nog också på hur det ser ut runt omkring en. Man kan helt strunta i de, som skadar en. De har ingen som helst plats i ens liv. / Har för egen del "egenterapi" i form av att skriva berättelser som jag beställer böcker av./ Man behöver inte "tycka om" alla heller. Det kan man inte.

Men läste i nåt sammanhang rätt nyligen om nån som förlåtit killen som våldtagit henne en gång för att få frid. De hade visst båda tänkt mycket på det som hände en gång.

http://mywordsandimages.bloggplatsen.se

Kaela

1 september 2017 22:42

Det kan vara svårt att förlåta- men det är sig själv man skadar om man inte gör det!
Att förlåta är att släppa en fånge fri - och fången är jag själv har någon sagt!
Starkt att förlåta sin våldtäktsman.

Ha en skön natt med vackra drömmar!

 
Ingen bild

Ms. W

2 september 2017 08:52

Menar också att det beror på vad det handlar om. När det gått en tid, upplever jag inte att jag "skadat mig själv" vare sig jag förlåtit eller inte. Har pratat med andra om olika situationer och de förstår...

Kaela

2 september 2017 10:59

Ja det hänger nog helt på vad det handlar om.
Livsavgörande svek blir svårare att både bära med sig och att förlåta.
Önskar dig en riktigt skön helg med allt du förv'ntar av den!

 
Ingen bild

Ms. W

2 september 2017 12:42

Önskar även dig en skön helg./ Du skrev förresten om promenader. Riktigt bra väder än idag och inte så kallt. Bra för kropp och själ.

Har kommit till hälften av "Pappas pojke" så hoppas hinna med lite läsning också.

Kaela

3 september 2017 16:41

Jag har bara börjat lyssna på "Pappas pojkar".
Det har varit mycket de senaste två veckorna.
Ja promenader är det bästa jag vet.
De är både skäna och nyttiga för både kropp och själv.
Det bästa av det bästa till dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards