Direktlänk till inlägg 12 september 2017

En sjuårings funderingar om vad en god människa är ....och mina egna

Av Kaela - 12 september 2017 06:00

 

 

 

Mötte en kvinna härom dagen som hade sitt lilla barnbarn vid handen.

En piggögd sjuårig liten tjej.


Vi kom att tala om en person vi båda känner som just lämnat jorden och barnets mormor sammanfattade vårt samtal med orden: "Hon var en verkligt god människa."

Medan jag instämde såg jag hur den lilla rynkade pannan...och så kom det...."God...smakar en god människa gott!"

Vi skrattade - så som vi vuxna gör åt barns funderingar. Lite roat. Lite överslätande.


Men när vi skildes åt och jag gick vidare tänkte jag:

Inte så dumt tänkt...att en god människa smakar gott.

Upplevelsen av en annan människa är ju så oerhört mångfacetterad.

Och när det är en människa som utstrålar godhet tror jag alla våra sinnen tar in det.

För det är ett svar på en längtan vi alla har. Godheten!

 Åtminstone är jag sådan att tt när jag möter en genuint god människa faller ett ljus över minst en hel dag, ibland en vecka!

 

En verkligt god människa är en människa som inte frågar:Vad vill jag ha ut av livet? De frågar istället: Vad vill livet ha ut av mig? 

 

Faktum är att jag tror att när vi ger livet vad det vill ha av oss - ja då får vi ut det allra, allra bästa av livet!

 

 

 
 
Ms. W

Ms. W

12 september 2017 11:42

Minns ju en del från när jag var 7. Tänkte nog inte riktigt så... Viktigt att försöka leva livet så bra som möjligt. Bra och viktigt att vara omtänksam men man får inte heller tappa bort sig själv. Nog vill man försöka få ut så mycket som möjligt av livet. Det behöver ju inte innebära att man är självupptagen etc.

Har ofta fått höra att jag är omtänksam och generös!

Hoppas att din tisdag blir god!

http://mywordsandimages.bloggplatsen.se

Kaela

12 september 2017 19:20

Skulle faktiskt vilja säga att man alltid måste börja med att ta hand om sig själv - och att älska sig själv för att kunna älska och ta hand om någon annan.

Så det är omtänksamt mot andra att vara omtänksam mot sig själv.
Man blir en bättre medmänniska.

Det bästa av det bästa till dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards