Direktlänk till inlägg 18 september 2017

I skymningen anländer kajorna till stan

Av Kaela - 18 september 2017 20:09

 

 

 

 

I skymningen väller kajorna fram över hagarna-in mot staden och dränker alla andra ljud

Ju mera löv som faller framöver, desto mera kommer vi att kunna se skockarna av kajor som varit ute i skogen under dagen och ätit sig mätta men som helst flyger in till staden när det blir kväll.

 

Troligtvis för att det är lite varmare mellan de höga husen än ute mellan träden.

De skränar ganska högljutt medan de söker nattlogi.

Jag får alltid en llite speciell känsla när de svarta fågelmolnen anländer.

Lite kuslig. Lite mystisk. Och kanske lite vemodig.

 

Nu har skymningen helt gått över i kvällsmörker.

Och kajorna varken syns eller hörs.

 

Dags för oss människor att stillna ner dagen lite.


Jag tror vi har för mycket för oss i sena kvällstimmen.

Det gör att vi får svårt att sova sedan.

TV, Dator och kanske en hel del praktiska göromål.

Förr kurade man skymning.

Jag tror det var klokt.

Man sov säkert bättre om nätterna då.

 

Nu vill jag hoppas du ska få en riktigt skön natt när du får sova utan avbrott eller kastande i alltför varm säng.

 Ta hand om dig!

 

 

 

 

 
 
Ms. W

Ms. W

18 september 2017 21:13

Ska försöka hinna med att läsa lite, sedan varva ner. Lyssna på Karlavagnen. Om de inte har ändrat, kommer det att handla om släkt, men en fråga då, Är vi släkt? tror jag.

Jag har ett speciellt minne av kajor. Jag bodde vid Thorildsplan på Kungsholmen och var ute på innergården, kanske skulle lämna skräp eller möjligen gå till tvättstugan runt hörnet. Ser en kajunge på marken. Jag "fjantar mig" lite och pratar med den. Något som jag INTE skulle ha gjort. Plötsligt är en förälder strax ovanför mitt huvud och jag känner vingdraget... Som om jag hade en roll i Hitchcocks "Fåglarna"😱

Hoppas att du får sova riktigt gott i natt💤

http://mywordsandimages.bloggplatsen.se

Kaela

19 september 2017 06:29

Karlavagnen tycks vara mångas godnattprogram.
Jag har lyssnat någon gång.
Men har ofta somnat vid det laget.

Kajor kan faktiskt vara ganska aggresiva. Vi hade ett gäng kajor här i Norrköping för några åår sedan som måste skjutas för de anföll människor när de gick en viss sträcka av en väg.
Har sovit ganska gott.

Ha nu en fin tisdag!

Allt gott!

 
Ingen bild

Stina

19 september 2017 10:31

"Kura skymning" borde nog de flesta göra en stund,
men jag blev i vanlig ordning sittande framför tv:n, kollade kockarna, sen en stund vid datorn...
Kram Stina

Kaela

19 september 2017 10:33

Precis så är det ofta för mig också Stina.
Men ibland kommer jag ihåg - och då yar jag en timme- oftast på balkongen - med en filt om mig- Det är ju ganska kallt på kvällen trots inglasningen.
Kramar om dig!

 
Ingen bild

Ms. W

19 september 2017 11:43

Var faktiskt med i Karlavagnen veckan innan jul 2015!/ Händer ibland att jag slumrar till under programmet eller lyssnar till kl. 23.

Läskigt med kajorna!

Men det blev lite läsning också igår kväll innan läggdags.

Kram från mig

Kaela

19 september 2017 17:59

Ja kajor kan vara mindre trevliga ibland.
De är ju så kolsvarta så de kan ge ett olycksbådande intryck också.
Skönt att lyssna och läsa sig till ro innan man somnar.

Kram till dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards