Alla inlägg den 27 september 2017

Av Kaela - 27 september 2017 21:23

 


Ställer ett ljus att lysa dig som tassar runt i bloggosfären framåt senheten.

Har man bara ett litet ljus så är det inte riktigt mörkt.

Önskar DIG en god natt med skön sömn och vackra drömmar!

Av Kaela - 27 september 2017 18:00


 

Få kan sätta fingret på vad det egentligen handlar om som Margareta Melin kan.

Jag tycker mycket om hennes dikt "Kärleken och rädslan"

Tror du också kommer att tycka om den.

Här finns den - om du inte redan läst den!

 

 

 

Rädd att mista den man älskar

och behöver – vem är inte det?
Denna rädsla i vårt eget inre
är det stora hotet mot vår kärlek.
Kärleken och rädslan driver bort varann
oförenliga som eld och vatten.

Rädslan missförstår och förebrår
bygger fängelser av skuld och krav
snärjer in en själv i onda drömmar.
Och den närhet som man längtar efter
blir till avstånd, främlingskap.
Rädslan skapar det man fruktar.

Det man mest behöver kan man aldrig ta sig
aldrig köpa eller själv förtjäna.

Kärleken är gåva… helt och hållet gåva

lika oförtjänt som livsnödvändig.
Den som törstig tvingar till sig kärleksdrycken
finner flaskan tom i sina hårda händer.

Ingen älskar därför att han måste
därför att hon står i skuld
eller en gång gett ett löfte.

Kärleken är evighetens barn som föds i nuet

ur ömsesidig tillit – ett manna
att ödmjukt ta emot och dela, dag för dag.

Margareta Melin

Av Kaela - 27 september 2017 15:13

   

 

 

 

 

 

Idag har jag gått en jättelång promenad.

Det blåser rejält.

Men solen skiner.

Gick ända till den adress (4 km bort  och lika många hem...ja faktiskt nästan 5 km som )en av de första plats vi bodde på tillsammans som nygifta.
Det var länge sedan jag var där och jag har hört och sett bilder i tidningen på att man byggt upp ett helt nytt område.

Vilket dverkligen stämde.

Och en stor ICA KVantum affär.
Innan fanns en kioskliknande Konsum nära.

En enorm utveckling på inte så där förfärligt lång tid.
Men jag mötte ett par personer som kände igen mig.

Jag kände igen dem så småningom också- även om synen sviker.

Tyvärr är det ju så när man får en ögonsjukdom eller skada att det första som blir extra suddigt är ansikten.


Det kändes lite som ett besök i minnenas boning.
Jag såg väggarna som var skyddet då . runt familjen. Då fanns fortfarande två barn hemma.

Backen där vi tog kaffekorgen med oss vissa sommarsöndagar.

Det är livskvalité och ger mycket glädje att återvända en stund.
Extra glädje att få möta två som jag faktiskt inte sett på många år.

Kalle som blivit ensam sedan hans Astrid  gått bort.

En fin stund tillsammans som gav mycket.

Så fint att få höra honom berätta om Astrids sista tid.Om deras avsked. Om hans saknad. Framför allt hans saknad efter hennes skratt...

Vi brukade småprata ibland hon och jag när vi möttes utanför huset eller på väg in eller ut.

Medan Kalle berättade tyckte jag nästan att jag kunde höra hennes smittande skratt bortifrån skogsbacken.....

^Tre härliga timmar och mycket frisk luft och mycket nostalgi!



Av Kaela - 27 september 2017 07:51

 



Jag kom att tänka på en sak - ett ord - som jag gör nu och då - när jag skulle betala och anmäla mig i receptionen på sjukhuset fanns en rad där det stod: "Närstående"

Förr sa man anhörig.

Närstående är ett så fantastiskt mycket bättre ord.

En anhörig måste ju inte vara någon man skulle önska blev kallad till sjukhuset.

En närstående är nog redan där.


Ordet påminde mig om att jag är inte ensam.

Jag har en människa som är mera närstående än alla andra- men så har jag ännu flera jag upplever som närstående personer.

Så härligt att veta att det finns människor som står mig nära!

Tacksamheten överflödade ett ögonblick och gjorde mina steg lättare än vad jag egentligen tänkte att de kunde vara.

I den situationen.

Önskar DIG en bra onsdag!

Kanske får vi  lite sol framåt dagen....kanske inte....men vi är inte ensamma!

Stort!


Av Kaela - 27 september 2017 07:19

 




Rigmor och Dagmar har namnsdag idag - den 27 september! Jag gratulerar er som bär det namnet så varmt - och så gratulerar jag förstås DIG som har födelsedag idag!

Ännu är det halvmörkt ute och himlen avslöjar inte vilken färg den tänker ha idag. et är 13 grader varmt där jag finns - och väderlekstjänsten lovar en liten chans till sol framåt dagen.

Oavsett sol eller inte sol hoppas jag er som har en särskild anledning till de6t ser till att fira ordentligt!

 

Rigmor är ett namn med danskt - och längre tillbaka tyskt, ursprung. 
Bildat av de fornhögtyska orddelarna Rik - mäktig och mod - sinne, eller möjligtvis mår - mö. 
Namnet var relativt vanligt kring mitten av 1900-talet, men idag är det bara undantagsvis småflickor ges namnet Rigmor.

3 670 kvinnor firar namnsdag idag.

 

*Dagmar är ett namn som brukar anses vara en nordisk variant av det slaviska namnet Dragomir(a) som är sammansatt av två delar med betydelserna kär och fred. 
En gammal vendisk form av namnet är Dargmara som alternativt har tolkats som bildat av de forndanska orden Dag - dag, och mara - mö. 5 286 kvinnor heter Dagmar i Sverige och dessutom 2 män.

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards