Direktlänk till inlägg 29 september 2017

Reflektera i spegeln - eller i tanken

Av Kaela - 29 september 2017 12:10

 

 

 

 

 

Var på min "gamla" arbetsplats  - Frivilligcentralen -  på Frivilligfrukost på morgonen idag.

Många härliga möten med härliga människor.

Många samtal pågick runt omkring...och någonstans i ordvimlet hörde jag meningen..."jag har inte reflekterat på det".

Och på promenaden hem som faktiskt tar bortåt 25-30 minuter om man går snabbt fick jag gott om tid att fundera över varför den meningen bland mmånga andra som jag också hörde, blev den som stannade kvar i tankarna.


Att reflektera över något... reflektion kan leda till att vi förändrar vårt beteende på någon punkt.
Att vi hittar nya sätt att agera i situationer där vi har känt att det inte varit bra att agerar på ett sätt som vi ditintills gjort.


Reflektion är ju en spegling  - ett återkastande av dens bild som stannar till och tittar i spegeln.


Att reflektera över vårt beteende, våra tankar. våra värdegrunder eller vad det nu är, är alltså som att ställa sig i en "mental spegel" skulle man kunna säga.

Om jag i spegeln ser att jag har en fläck på näsan har ju speglingen varit mig till hjälp. Jag fick veta att jag behövde tvätta näsan.

På samma sätt kanske reflektionen, den tankemässiga får mig att upptäcka något som jag skulle vinna på att göra på ett annat sätt.



Ja ...nu har jag plågat dig med lite av alla tokiga, oviktiga och visa tankar som dyker upp hos mig....

Kanske känner du igen något från dig själv - för när du nu läser det jag skrivit här så speglar du liksom dina egna tankar i det skrivna.....


En underbar fredageftermiddag till DIG!


 
 
Ms. W

Ms. W

29 september 2017 13:38

Skrev tidigare att jag reflekterade inte över det först när du bytt till en avståndsbild. Tänkte inte på det, men upptäckte det sedan.

http://mywordsandimages.bloggplatsen.se

Kaela

29 september 2017 17:06

Kul med sammanträffanden.
Och det var det ju verkligen.
Hoppas du har bättre väder hos dig än det är här.
Oavsett en skön fredagskväll önskar jag dig!

 
Ingen bild

Ms. W

29 september 2017 18:27

Verkligen. Att inte reflektera över nåt, som i det här fallet att du bytt till en avståndsbild, var ju lite dråpligt i och med att du skrev om det ordet idag.

Mulet men uppehåll, men lite kyligt i jämförelse med hur det varit de senaste dagarna. Smhi, som ju håller till i Norrköping bör väl kunna ordna bättre väder hos dig!😉

Önskar dig en skön fredagskväll också!

Gillar frågesport så tänker bl.a se Vem vet mest? och Postkodmiljonären. Sedan blir det om "Min stad" i Karlavagnen, men kanske det blir DIN! Om det inte hänt nåt så att de måste ändra ämne!

Kaela

30 september 2017 01:12

Ja, ibland är det liksom vissa saker "i luften"

Ja visst borde SMHI kunna det!
Vad har vi annars för nytta av att ha dem i stan.
Skämt åsido- v'dret är det mest demokratiska som finns.
Vi får stå ut med det som är allihopa.

Hoppas du sover gott!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards