Alla inlägg den 8 oktober 2017

Av Kaela - 8 oktober 2017 20:48

 



Det finns några ord som helst inte ska använda alls - och åtminstone - om vi nu ändå gör det, så är det förhoppningsvis i mindre omfattning.


Vilka ord är det tänker du kanske nu. Svordomar? Könsord?

Ja det bör man ju undvika förstås, men det är inte det jag avser.

Min mormor var den som sa att vissa ord ska man använda ytterst lite, så man inte gör dem sanna.

Orden du ska använda minimalt är: INTE - OMÖJLIGT - MÅSTE - ALDRIG.


Ingenting är omöjligt! Det kan vara oerhört svårt Men i nstan alla fall finns det en lösning.

Många gånger i livet har mormors lärdomar varit till stor nytta.

De har format en slags inställning hos mig.


Men visst är det ju klart att också dessa ord måste användas ibland.


Lite funderingar inför söndagskvällens avslut.

Önskar DIG en riktigt  fin söndagskväll och en god natts sömn!


Ett klokt ord att ta med till sängen.


"Problem är möjligheter i arbetskläder!

"Henry Kaijser




Av Kaela - 8 oktober 2017 18:26

 


Om jag går före dig 

ska jag dröja 
strax innanför porten 
längta efter doften 
av din tröja 
och ljudet av dina steg 


Då ska du inte gå 
i trädgården 
med bara fötter 

där ligger vassa splitter 
från de stjärnor som fallit 
då jag bad dem 
gå till dig 
och lysa .....

 

Kaela

Av Kaela - 8 oktober 2017 16:58

 




Hade i veckan ett möte med en kvinna som jag skulle vilja säga var en ganska ytlig bekant.
Idag har livet kastat oss i varandras famn - hon är en nära människa för mig...och kanske jag för henne.

Vi möttes på trottoaren och om hon inte tagit tag i min arm så hade jag inte sett att det var hon.

Orden forsade ur henne....jag måste få prata med någon, och jag förstår att du är proffs på sånt med ditt jobb

Hon berättade att hennes dotter bara 23 år gammal var död.

Oväntat.
Totalt oväntat.

 

Här drog jag med mig henne i n på ett café en bit bort och sökte upp ett lite avskilt hörn.

Bad henne vänta medan jag hämtade varsin kopp kaffe.

Nu fick jag veta att hennes dotter flyttat hemifrån för ett halvår sedan.

De hade hjälpt henne köpa en liten etta.


När de ringt henne en kväll hade hon inte svarat.

De åkte hem till henne så småningom lite senare, efter flera försök att nå henne på telefonen  -och såg då att det lyste i hennes fönster.

De skickade ett sms att de var utanför hennes lägenhet men fick  inget sms i retur.

Nytt sms där de frågade om de fick komma in.

Inget svar nu heller....

 

Nu beslutade de att använda den reservnyckel de hade  till hennes lägenhet och gå in.

Där satt deras älskade flicka i fåtöljen framför TV:n som var på och såg ut som hon sov.

Men hon skulle aldrig vakna mera...


Enligt obduktionen hade hennes hjärta bara stannat .

Läkaren hade sagt: "Vissa hjärtan gör det"

 

"Men varför just Amandas hjärta... sa hon förtvivlat och hennes ögon var så fulla av sorg att det kändes som de brände hål i mitt hjärta.
Jag sa....jag är så ledsen, så väldigt ledsen för din förlust, för er enorma förlust!

Hon lyfte blicken och sa: "Tack för att du stannade...de flesta vågar inte...

Jag tror de inte känner sig bekväma med vad de ska säga.

Men jag skulle önska att de åtminstine sa något - till och med  om de inte hittar något annat att säga än den formella frasen”jag beklagar sorgen”. Som är så oändligt mycket bättre än den tystnad som jag möter hela tiden.


Det finns inga mirakulöst fantastiska ord man kan säga eller behöver säga., du behöver inte förbereda dig.

Att höra av dig och se att du bryr dig räcker. 
Och att få höra av igen! 

Av Kaela - 8 oktober 2017 09:00


 





Just nu står du med en gåva i din hand!

En gåva av tid!

En ny dag!


Låt dig förundras - dras med - in i det mirakel som denna dag är!

Kom ihåg att det du ska göra imorgon och stressas över idag - det är som om du betalade räntan på ett lån du ännu inte tagit.

Eller - som min kloka mor ofta sa: Som att försöka lösa morgondagens problem med dagens nåd.

Det är den här dagen du ska ta emot!

Börja med att ge dig själv en stund  - bara för dig!

Skapa den mirakulös genom att  kramas, säga vänliga saker till dem du möter - både nära och främlingar.

Ring någon som blir glad.


Och glöm inte!!!! 
DU är värd en fantastisk dag!

Av Kaela - 8 oktober 2017 08:20


 




Söndag 8 oktober är det och Nils har namnsdag!

Grådag med utlovat regn.

Nils har namnsdag och jag gratuerar er som bär det fina namnet så varmt.

DU som har födelsedag gratuleras också med värme!
Se till att fira bemärkelsedagen ordentligt  - det är den värd!

Temat idag är Vägledningsdagen.1

Och iutan kyrkoårets dagar är detta Tacksägelsedagen.

De flesta av oss vet knasppt om att det är Tacksägelsedagen. I USA är thanksgiving en stor högtid, förlagd till november, Det firas i fyra dagar.

Och det är nästan viktigare att "komma hem till Thanksgiving" än till jul för samtliga familjemedlemmar.

 

Nils (eller Niels) är en nordisk kortform av Nikolaus, sombetyder "folkbesegrare". 
Och bildat av de grekiska orden Nike - "seger", och laos - "folk". I Sverige vet man att namnet fanns redan  år 1455.

138 996 män och 3 kvinoor bär namnet i Sverige!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards