Alla inlägg den 10 december 2017

Av Kaela - 10 december 2017 18:40


 



"Visdom är att när dagar av överflöd avlöser varandra ändå leva med ett öppet och ödmjukt hjärta och vara tacksam för det man har."

Olle Carlsson


Av Kaela - 10 december 2017 15:53

 



Jag hörde för en tid sedan någon säga så här:" En framgångsfaktor för att bli en framgångsrik företagare är att kunna vara lat"  Det kan låta både märkligt och negativt, ändå tror jag att det ligger något i det.

Att vara lat är ju ett sätt att skapa det liv du vill ha utan att helt köra slut på dig själv.
Kanske är det så att detta att våga vara lat ibland för att man mår bra av det är sammankopplat med ett gott självförtroende.

Att man är en människa som vet att jag är värd att satsa på, jag är älskad och värdefull och behöver inte bevisa att jag är bra genom att ständigt slita.

 

Ofta tänker vi att lathet är något negativt, ingen vill bli ansedd som en lat person.
Men lathet kan faktiskt vara något bra, som vi behöver jobba på att vara- öva oss i att ta ige  oss.

Öva oss i att mellan varven göra  -ingenting-.!

 

Vi lever i en tid där det ständigt händer saker, där tempot ökar för varje år.

Hur många av oss mår bra av att ha det så.?

Ingen mår bra av detta tror jag!
Vi behöver göra upp med ilden av att det alltid ska hända saker att vi alltid ska vara på topp.

Ta ett steg tillbaka ibland-

Pausa livet, njuta en god chokladbit och bara finnas som i en vilobubbla.
Vi kan skapa en imaginär bubbla där vi går in och pausar livet.

Dit in tar vi inte med oss ett enda måste.

Om vi bara vill ligga raklånga och blunda i tio minuter - eller om vi vill stoppa en chokladbit eller karamell i munnen och sitta stulla och bara känna hela smaksensationen.


När livet inte ger oss - eller vi inte tar oss - sådana stunder -  blir vi mekaniska nickedockor och inte levande tänkande kännande människor.

Vi måste säga till oss själva ibland att vi är en människa - ta tillbaka vår mänsklighet!

 

Så - om du undrar om detta inlägg är en uppmaning att vara lat - så ja -  absolut!

Ta dig rätten att vara lat en stund nu och då.

Du är en människa och människor behöver pauser!

 

 

 

 

 

Av Kaela - 10 december 2017 09:49


 


Kära min kropp

du är huset som jag bor i
mitt hem här på jorden.
Du är det instrument
jag fått
att spela på
att uttrycka mig med
och vårda som en vän.

Kära kropp
den som ser dig ser mig.
Men jag är mer än du
mer än man ser.
Nu en tid är vi ett
du i mig och jag i dig
men en dag
ska vi skiljas från varann.

Som en fjäril
lämnar sin puppa
ska jag lämna dig
när det är dags.
Då ska min längtan få vingar
och bära mig dit jag vill.
Den frihet jag ser nu
ska då bli min.

Margareta Melin

Av Kaela - 10 december 2017 08:50

 



Söndagsmorgonen i Norrköping har grytt  lite grå som dock blir soligare allt eftersom,temperaturen  är på nollan.

Malin och Malena har namnsdag och jag gratulerar så varmt.

DU som fyller år idag gratuleras med samma värme!
Gör en riktigt minnesvärd och fin firardag!
Vi tänder det andra ljuset i adventsljusstaken och det är fyra olika teman som vill ha utrymme denna söndag 10 december:

*Internationella djurrättsdagen

*Mänskliga rättigheternas dag

*Nobeldagen
*Terra Madre day

Malin är en nordisk form av det hebreiska namnet Magdalena, som betyder "Trogen kvinna från Magdala".
Maria Magdalena i Bibeln fick tillnamnet Magdalena för att skilja henne från Jesus mor.Malin var ett av 1970- och 1980-talens största modenamn.
Det finns 49 382 kvinnor som bär namnet Malin. Dessutom 14 män.

Som efternamn bärs namnet av 81 personer.
Medelåldern på Dem som bär namnet Malin är 34 år.


* Malena är ett  namn och en nordisk form av det hebreiska Magdalena med betydelsen "kvinna med solstrålar".
 Malena är för närvarande inte speciellt vanligt.
Högst några enstaka flickor får namnet som tilltalsnamn varje år.
I vårt land finns idag 1 238 kvinnor som bär namnet Malena och ingen man.
Medelåldern på bärarna av namnet är 40 år.





Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< December 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards