Alla inlägg den 11 december 2017

Av Kaela - 11 december 2017 21:42

 






ste några ord idag i en bok....."Jag vill bara hitta min plats - och de människor med vilka mötet ger mig möjlighet att växa"

Jag tror det är något vi alla vill.

Hitta min plats!

Där de som kan få mig att växa finns.

Det är väl livets innersta mening.

Min plats!

Mitt liv!

Där jag ska vara och där jag har en uppgift!

Hitta sig själv som människa

som medmänniskan

tiden som ju tickar på

livet som rinner undan....


Du kan ta en kille från Rosengård, men du kan inte ta Rosengård ur killen. 
Det är Zlatan Ibrahimovic ord, som säger något om betydelsen av att komma rätt....

Helst från starten i livet - i vilket fall så snart som möjligt....

Kanske kan man ta också Rosengård eller andra tråkiga erfarenheter ur en människa  om den får varsam plats där där det går at tväxa i sin egen takt.

 

Av Kaela - 11 december 2017 17:40


     


Vi blir alla äldre.

Och det tycker vi väl är okay. 

Någon har sagt att alla gärna blir äldre men att ingen vill bli gammal.

Som svenskar hör vi till en åldrande befolkning.

Enligt SCB har medellivslängden sedan 60-talet ökat med ungefär ett decennium för både kvinnor och män.

Mötte en gammal man under min promenad idag som berättade att han fyller 90 år i början på nästa år.
Jag har mött honom många gånger tidigare  - och  idag stod han och samtalade med en vän från DHR.

Där jag är ordförande.

Det var häftigt att lyssna till någon som hunnit så långt och som  trots de många levnadsåren fortfarnade var både nyfiken och lite äventyrslysten.Den som  är så levande är ju inte gammal.

Även om man kan säga att man har levt länge.


Om man ska leva länge är det ju just så man vill vara även när det blir massor med ljus i tårtan.





 

Av Kaela - 11 december 2017 13:45

 

 

 

 

 

 

 

Det är fascinerande att se hur traditionella vi alla blir när det lackar mot jul.

Vii brygger inte juleöl och lägger inte lutfisk i blöt eller stöper ljus.

Inte så många av oss i varje fall.

Men tuffa killar ställer sig och bakar pepparkakor enligt mormors recept och hårt jobbande småbarnsmammor lägger in sill.

Kanske försöker vi dra fram julstämningen på det viset.

Det är ju lite svårt att hitta den på  affärerna där alla trängs.

 

Tänk att vi ställer upp på att jäkta, bli panka, sova för lite -dessa veckor i december för att få till en "riktig" jul.

 

För dyra julklappar köper många.

Vet du förresten vad ordet julklapp kommer ifrån?
Det kommer från en sed  som fanns innan de vi gödde affärsmännen med presenterna, då man klappade hårt på dörren och då den öppnades kastade in presenterna.

Som var mycket mera anspråkslösa än de Iphones och köksmaskiner och dyra upplevelser som ofta finns i paketen idag!

Vi blir snälla och givmilda vilket många hjälporganisationer tagit fasta på.

Det är ju jättebra - men ändå bättre om vi skapade nya traditioner av givmildhet och vänlighet under hela året!

 Men - trots allt gillar jag att vi söker våra rötter på det sätt vi gör så här i de sista darrande förejuldagarna.

Det visar att vi längtar något beständigt och tryggt.

Något magiskt - så som vi nog ofta upplevde vår barndomsjular.

 

Önskar oss alla fina uppesittarkvällar med kolakok och pepparkaksbak eller sillinläggning eller vad vi nu sysslar med för att få huset fyllt av juldoft.

 

 

 

 

 

Av Kaela - 11 december 2017 07:00

    

    

 

    

 Ny vecka - måndag morgon och dagen har grytt i "Peking" med svag vind grå himmel och -1 grad. Risk för nederbörd sägs vara överhänganden.

Daniel och Daniela har namnsdag idag och jag gratulerar så hjärtligt.

Lika hjärtligt gratulerar jag DIG som har födelsedag idag!

Önskar er en riktigt fin dag!

Två teman har vi idag:

*Internationella dagen för världens berg
*Tangons dag

 

* Daniel är ett hebreiskt mansnamn (Daniy'el) (דניאל) med betydelsen 'Gud är min domare' eller 'Guds domare'. 
Daniel har använts som dopnamn i Sverige sedan 1200-talet men blev vanligt först efter reformationen. 

Daniel var en av profeterna i Gamla testamentet. Se Daniels bok

Det finns 87 411 män i Sverige som bär namnet Daniel och faktiskt så mycket som 180 kvinnor som bär det som förnamn.

424 personher bär namnet som efternamn.

Medelåldern på dem som bär namnet Daniel är 32 år.

 

* Daniela eller Daniella är feminin form av de hebreiska namnet Daniel som betyder Gud är min domare eller Herren dömer. .Daniela har förekommit som dopnamn i Sverige sedan 1800-talet.
6 126 kvinnor ivårt land heter Daniela/Daniella. 1 man bär namnet som förnamn. 
Medelåldern på namnbärarna är 20 år

 

 

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< December 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards