Alla inlägg den 27 december 2017

Av Kaela - 27 december 2017 09:32


      


 


Jag vill tala 

om det obeskrivbara 
ofattbara 

Jag vill sätta ord 

på det 
som inte fångas i ord 

den känsla 
som får mitt inre 
att spränga sina gränser 

som lyfter min Ande 
mot djup jag inte visste fanns 
och mot höjder jag bara anat 

ger min tanke rötter 
som söker sig fram 

mot den andlösa visshet 
som räcker mig handen 
och låter blommor knoppas 
i november

Kaela

Av Kaela - 27 december 2017 08:48

 

 

 

 

Mildvädret fortsätter i Östergötland.

+3 grader varmt, ganska grått och litenaning blåsigt.

Det är onsdag den 27 december och Johannes och Johan har namnsdag. 

Varma gratulationer till DIG som bär något av de fina namnen!
Varma gratulationer också till DIG som har födelsedag idag!

Önskar er en fin firardag så här mitt emellan två storhelger.

Temat idag är:

*Nationella regifting-dagen

 

* Johannes är ett namn av hebreiskt ursprung med betydelsen 'Gud Jehova/Jahve har förbarmat sig'. eller "gudagåva"
Namnets popularitet i Sverige ökade i slutet av 1980-talet.
De senaste åren har trenden planat ut, men namnet är fortfarande vanligt bland nyfödda.
I vårt land finns det 37 146 män som bär namnet Johannes. 20 kvinnor bär det dessutom, de flesta som andranamn.

41 personer heter Johannes i efternamn.

Medelåldern på namnbärarna är 26 år.

 

Johan kommer från grekiskans Johannes som i sin tur bygger på ett hebreiskt namn som betyder "Gud har förbarmat sig".
Har även samma betydelse som Johanna -  "Gudagåva".
Det finns i Sverige 174 945 män som bär namnet Johan.
9 kvinnor ör det också.

4 personer bär namnet som efternamn.

Medelåldern på namnbärarna är 38 år.








Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< December 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards