Direktlänk till inlägg 29 december 2017

De längtar efter att bli insläppta i gemenskapen

Av Kaela - 29 december 2017 18:15

 




Vi svenskar sägs vara så kallade  early adapters, pigga på nyheter och förändringar,.

Vi fixar ett nytt hem, ny look  - och vi älskar "gör om mig" programmen.

Allt detta tyder ju på att vi är bra på förändringar.

Faktiskt inte bara gillar det utan faktiskt sträcker oss efter den. Tar lätt till oss nya stilar.

 

De senaste årens fyktingvåg har givit oss ett fantastiskt utbud när det handlar om nyjheter.

Möjlighet till nya vänner från världens alla hörn.

Människor som är nyfikna på oss....som vill lära känna oss och känna sig inkluderade.

Men på det området ser man ju tyvätt inte alls samma nyhetsförtjsning.

Vo BORDE vara experter på integration.

Det ger oss fantastiska förändringar....


Jag pratar ibland med invandrare som frågar efter kodernaDu vet - de där sociala koderna som man måste kunna knäcka för att bli insläppt i det sociala livet.
Vi är ju faktiskt jättebra på det vi kallar mottagande.

Men sedan då.....???

Varför bygger vi muren så hög och varför håller vi så hårt i koderna?

När jag tänker på vår bristande vilja eller förmåga eller vad det är som gör oss så usla på att släppa in nya människor som vi givit skydd i vårt land bävar jag inför det framtidsperspektiv som jag anar.

 

Integration handlar om mycket mer än jobb och bostad!

Det handlar om att  bli insläppt i gemenskapen.

Få vänner.


Mångfals kallar vi något som vi teoretiskt gillar.

Men mångfalden måste få påverka vårta liv....annars får vi stora problem att lösa i framtiden.

 
 
Ms. W

Ms. W

29 december 2017 21:25

Jag är född i Sverige och har alltid bott här. Men jag har glömt koderna för längesen, känns det som... Menar inte att jag inte har vänner, fina sådana har jag, men jag ser mig ju också som "en social ensamvarg".

I perioder i mitt liv har jag haft brevvänner och har skaffat några igen.

Tror annars att många är rädda för det som vi inte riktigt känner igen. Handlar inte om "elakhet". Nu menar jag privatpersoner, inte politiker.

Är väl inte så pigg på förändringar om jag inte själv bidragit till dem på ett positivt sätt...

Känner inte alla i den här bostadsrättsföreningen, men någon enstaka flykting finns nog, men inte i det här huset.

http://mywordsandimages.bloggplatsen.se

Kaela

30 december 2017 09:31

Det finns , som jag ser det, ett ganska invecklat kodsystem bakom ett enklare.
Och det är det nog inte så många som behärskar.

Jag tror inte heller det är elakhet som gör att vi inte anstränger oss för att inkludera våra nya svenskar i våra vänkretsar och föreningar och kyrkor och våra andra samlingsorsaker och platser.
Vi är lite stela - och lite rädda för förändringar.

Härligt med fina vänner som funnits med länge!

Alt gott till dig!

 
Ingen bild

Ms. W

30 december 2017 09:54

Mina föräldrar var med i Lions i många år så mångfald var inte nåt konstigt där. Pappa undervisade också i svenska för invandrare ett tag. Vet att han hade kontakt med nån från Iran en tid. Tror att han flyttade till Karlstad.

Jag hejar på och pratar med folk från andra kulturer då och då. Men bor de inte i närheten, blir de inte helt automatiskt vänner!

Allt gott till dig också!

Kaela

30 december 2017 19:14

Härligt!
Det är ju inte meningen att vi ska bli vänner med alla.
Men en och annan har massor att ge oss.
Det är jag absolut övertygad om.
Jag har själv flera härliga vänner som inte är födda i Sverige.

Önskar dig ett gott slut och ett gott nytt år!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< December 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards