Alla inlägg under december 2017

Av Kaela - 7 december 2017 06:52

 

 

 

Inte det bästa vädret Norrköping visar idag!

Men glädjen över att min "Skånedotter" kommer hem för ett par dagar kan inte ens regnet skölja bort!

Hon ska vara med sin livskamrats familj i jul, därför kommer hon hem ett par dagar nu istället.


Hoppas DU också har något att se fram emot idag!

Det behöver vi alltid ha!

Inte alltid så stora saker.

Men något roligt som vi kan glädjas åt behöver varje dag innehålla.

En god vän till mig sa en gång: "Jag planterar små överraskningar till mig själv här och där under dagen som väntar - det ger mig förväntan, och det är den bästa känsla jag vet"


Livsvisdom, eller hur!

Förväntan är ju verkligen en underbar känsla och visst vill vi få leva i den så mycket det bara går!


Önskar ljus och glädje över DIN torsdag!


Av Kaela - 7 december 2017 05:55

 


Idag regnar det i Norrköping och ska göra så mer eller mindre hela dagen...det är + 3 grader och lite blåsigt.
Torsdag 7 December är det idag och Angela och Angelika har namnsdag och jag gratulerar varmt er som bär något av de vackra namnen. Du som fyller år idag gratuleras lika varmt!
Gör en fin firardag!

Dagens tema är:
*Internationella dagen för civil luftfart

 

Angela är en italiensk form bildat av det latinska ordet 'angelus' sombetyder budbärare, ängel. Det kan också vara en kortform av Angelika. Namnet har funnits i  i Sverige  från år 1868. Namnet var som populärast under 1960- och 1970-talen.
Det finns 4 061 kvinnor i vårt land som heter Angela. 
Dessutom 1 man.
Medelåldern för de kvinnor som bär namnet är 41 år.


Angelica är ett kvinnonamn, av latinets angelica - den änglalika. Angelica betyder alltså änglalik.
På romartiden så var det ett grekiskt/latinskt namn som män ofta bar, men i dagsläget så ses Angelica som ett namn för kvinnor. 
Det finns 13 924 kvinnor i vårt land som heter Angelica/Angelika. Och 1 man smt 1 person som bär namnet som efternamn.
Medelåldern på bärarna av namnet är 33 år.

 



Av Kaela - 6 december 2017 13:43


 




Redan en bit inne i första adventsveckan var jag på ett ganska tidigt möte mitt emellan morgon och förmiddag.

På  hemvägen gick jag och funderade över vad det är som gör att vmänniskor i Sverige– kanskevärldens mest sekulariserade land – fortsätter att gå till kyrkan en helg som första advent?

Kanske är det berättelsen om den som ska komma.

Det lilla barnet!

Ett barn innebär hopp - och hopp behöver vi!

 

Kanske behöver vi  ta ett steg tillbaka för att få vila i något annat. än varuhusens plingplong och bjälleklang.
Något äkta - något som kanske kan kännas som rötter.

Kanske ett slags sökande efter identitet - eller kanske till och med efter Gud!

 

Jag har inte svaret på varför våra kyrkor fylls  just till första advent.

Jag kan bara konstatera att det är så det är.

 

Jag sj'lv kan uppleva ett nästan fysiskt behov av att sitta i en kyrka tillsammans med andra - sången- predikan - allt som stämmer till eftertanke och stillhet.

 

Kanske är det en blandning av all slags längtan- eller just bara en slags första adventslängtan!

 

 

Av Kaela - 6 december 2017 06:50


 


Grå himmel och svag vind och ungefär +1 grad möter dig idag om du går till jobbet just nu - och bor i Norrköping.

Det är Filands självständighetsdag idag och Nikolaus har namnsdag - jag gratulerar så varmt.

Du som har födelsedag idag onsdag den 6 december gratuleras lika varmt.

Gör en bra dag!

Temat för dagen är :

*Saint Nicholas Day

Nikolaus (Nicolaus, Nicholaus, Nickolaus, Nicolas, Nicholas, Nikolas, Nickolas, Necklas, Nikolaj) är ett från början romerskt egennamn och mansnamn med grekiskt ursprung.
Det är baserat på det grekiska namnet Νικόλαος (Nikólaos), bildat av Nike (Νικό) 'seger' och laos (λαος) 'folk'.
Med alla olika stavningar finns det 3 252 män i vårt land som heter Nilokaus. Dessutom 12 kvinnor.

31 personer har namnet som  efternamn.

Medelåldernpå namnbärarna ligger på runt 28 år.

Av Kaela - 5 december 2017 07:43

   

 



"Allt som sker i våra liv har en början och ett slut -  så också om det är något sorgligt så kommer det inte att vara för evigt"

Sa ofta min mormor.

Jäntungen - som var jag hörde orden, men i stor utsträckning flög de nog över mitt huvud.

Tills en dag - när jag vuxit upp och livet mötte mig med sorg.

Då fanns orden där att gripa tag i som en hävstång för att komma ur bedövningen som sorgen först drabbade med.

 

Vi har alla gått igenom svåra stunder som burit sorgen med sig till oss.

Där och då  verkar det som att klockan går betydligt saktare än vanligt. 

Men en dag är vi igenom.

Livet har gett oss en lärdom....vi tar aldrig mera saker lika mycket för givet som vi gjorde innan....

Sorgen har ett slut - men kärleken varar för evigt....Orkar vi se det så mitt i sorgen så har vi hittat något att hålla i.


Harry Blomberg har skrivit en fin dikt om detta:


Den svåra stunden du tror att allt är slut
och stum i mörkret sitter –
Den stunden skall du kämpa ut,
fast den är kall och bitter

Ty efteråt skall du förstå,
att just vid soluppgången
är natten särskilt kall –
men då begynner fågelsången


Önskar DIG en bra dag - denna onsdag några veckor före jul.....

 

 

Av Kaela - 5 december 2017 07:00

 


Tisdag 5 november har det blivit idag!

Det är -4 grader kallt, klart med stilla vind här i Norrköping så här dags på morgonen.

Sven har namnsdag idag och jag gratulerar förstås så varmt.

Lika varma gratilationer får DU som har födelsedag idag!

Önskar er en fin dag att fira!
Temat idag är:
*Internationella dagen för frivilligas arbete för ekonomisk och social utveckling
En dag som står särskilt nära mitt hjärta och som firas av frivilligcentraler över hela världen.

Även av andra ideella organisationer.

 

Sven, är ett gammalt fornnordiskt substantiv och mansnamn med betydelsen 'ung man, yngling'. Det finns som runstensnamn, till exempel denna runinskrift: "Djärv och Orökna och Vige och Joger och Gerhjälm, alla dessa bröder lät resa denna sten efter Sven, sin broder. Han blev död på Jylland.

105 208 män i vårt land heter Sven - och dessutom 13 kvinnor.

Medelåldern på namnbärarna är 69 år.





T

Av Kaela - 4 december 2017 20:30

 



När jag sitter där 
i den öppna kyrkan 

med hjärtat 
tungt av sorg 

ser jag plötsligt 
hur min själ dansar 
i fönstrets fallande 
strålar av ljus 

en dans fylld av 
oanad frihet 
som en flammande 
levande vind 

dansar så stilla 

bland skymning 
sånger och ord 


och i den stilla musiken 

hittar jag orden 

som bär smärtan 


Kaela

Av Kaela - 4 december 2017 18:56

 

 

 

Hjärnfonden kan man läsa att den så kallade medelhavskosten OCH det nordiska kosetn kan ge upp till 40 % igt skydd mot Alzheimwr och andra demenssjukdomar.

Det låter ju mycket hoppfullt.

Demens är ett samlingsnamn och en diagnos för en rad symptom som orsakas av hjärnskador.

Demens är visserligen betydligt vanligare i hög ålder men det är inget naturligt åldrande vilket många tycks se det som.
Om du tänker efter har du sääkert märkt att med ökande ålder är många beredda att fråga sig om de blivit demenssjuka när de glömmer handskarna på affären eller något sådant.

Ingen skulle tänka så när de är 25 år. Trots att det faktiskt är vanligare att människor glömmer saker när de är 25 år än när de är 75.

Kanske beroende på att de lever snabbare - och mera påverkade av stress än vad de flesta sjuttiofemåringar gör.


Men visst är det också så att riusken att inskukna i demenssjukdom ökar med stigande ålder.... var femte person över 80 år är drabbad och det totala antalet demenssjuka i Sverige beräknas till närmare 160 000 personer.

 

Kan man göra något för att minska risken?

 Ja säger forskarna.

Med livsstilsförändringar som att äta mer grönsaker, sluta röka och börja lägga pussel eller lösa korsord  kan du minska risken att drabbas av demenssjukdom

Men börja gärna i tid.

Men även om du hunnit upp en bit så minskar risken om du gör vissa enkla livsstilsförändringar

Utöver ovanstående - se till att *motionera regelbundet -  * läsa böcker - *undersök ditt blodtryck - * undvika så långt det är möjligt att slå i huvudet - * sök hjälp om du är deprimerad.


Visst känns det bra att det finns vissa saker man kan göra för att minska risken för ett insjuknande.

Man behöver inte bara gå och fundera om man är ödesbestämd att bli demenssjuk.

 

 

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< December 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards