Alla inlägg under december 2017

Av Kaela - 2 december 2017 09:11

 

 

 

"Naturen -  och lite ensamhet gör dig ny...."
Så sa ofta min mor!

Och det är jag helt säker på att vi upplevt de allra flesta av oss.

Just nu står en helt ny dag på vår tröskel.

Den vill oss något!

Låt oss öppna händer och hjärta och ta emot vad dagen och naturen ger!

Naturen har alltid något att ge oss.

Oavsett om solen skiner eller inte!


Och du - glöm inte

En fantastisk person är DU!

Massor av möjligheter bor inom dig.Du är en person som inspirerar andra, även om du inte tror det!


Önskar dig en lördag i glädje!

Av Kaela - 2 december 2017 08:11


     

 

 

Vädret som möter Norrköpingsborna idag är klart och lite blåsigt. -1 grad.

Beata och Beatrice har namnsdag och jag gratulerar DIG som bär något av de vackra namnen så varmt!
DU som fyller år idag gratuleras förstås lika varmt!

Önskar er en riktigt fin bemärkelsedag!

Dagens enda tema är ett både viktigt och aktuellt sådant eftersom det visat sig att flyktingar säljs som slavar på sina håll i världen idag!
*Internationella dagen för avskaffande av slaveri


*Beata är ett namn som kommer från latinet och betyder "lycklig" eller "den lyckliga". ...
Den franska formen Beate var vanlig på 1700-talet när Beata kom in i almanackan.
Namnet var populärt i slutet av 1800-talet, och har de senaste åren åter haft en viss uppgång.
3 940 kvinnor i vårt land heter Beata/Beate, (De flesta av dessa Beata) Medelåldern för kvinnor som bär namnet är 47 år.

 

Beatrice är ett namn med latinskt ursprung med betydelsen den lyckosamma och hon som kommer med ljuset. Namnet härstammar från latinets Beatrix, som betydervälsignad.
Namnet kom snabbt på topplistorna i Sverige på 1980-talet men har sedan avtagit i popularitet.
Beatrice/ Beatrix är ett namn som bärs av 9 953 kvinnor (de allra flesta av dessa heter Beatrice) 2 män bär också namnet Beatrice.

Medelåldern för de som bär  något av namnen är 30 år.

Av Kaela - 1 december 2017 16:45

     

 

 



Ibland vill man laga riktig mat _- inte bara snabbmat - men ändå mat som inte tar för lång tid även till vardagsmiddag.

Då är denna spaghettigratängen med kyckling perfekt.

Maten räcker till 6 personer.

Är man färre blir det som blir över en bra lunchlåda/lådor.

OM det blir något över - för det är så jättegott!


DETTA BEHÖVER DU HA HEMMA:

1 grillad kyckling
  paket fryst bladspenat
riven muskot

250 g champinjoner, skivade
1 liten burk sparris
6 portioner kokt ris
Sås:
3 msk smör
  msk vetemjöl
3-4 dl kaffegrädde
salt och peppar
2 äggulor

2-3 dl riven ost


SÅ HÄR GÖR DU:

Värm ugnen till 225°.

Skär loss kycklingköttet.

Tina spenaten, låt den rinna av i en sil.

Krydda lätt med muskot.

Fräs smör och mjöl till såsen i en kastrull.

Späd med grädden, krydda och koka 10 minuter.

Ta den av värmen och rör ner gulorna under kraftig vispning.

Lägg riset i botten av en smord ugnsform.

Varva med kyckling, spenat, svamp och sparris.

Slå såsen över och gratinera tills den har fin färg, 15-20 minuter


Medan gratängen är i ugnen hinner du duka och fixa en fräsch grönsallad.

Av Kaela - 1 december 2017 15:10

 

 

 

 

Richard Wolff har nått sitt sista vilorum.

Eller - hans jorduniform har gjort det!

Innan kistan sänktes ner sjöng Lisa Ekdahl den sång hon och Richard gjort tillsammans  - för länge sedan.

 

Kommer att sakna Richard Wolff mycket. 

Men jag tror hanäntligen hittat hem!


Här hör du Ricjard sjunga den!

Av Kaela - 1 december 2017 11:12

 

 

 

Ett inslag i en kurs jag gick för några år sedan var att man skulle tänka på en person som betydde mycket för den som svarade på frågorna.

Och sedan motivera varför just denna person hade stor betydelse för.


När vi tillsammans gick igenom resultatet hade 13 av 14 svarat på frågan varför en person man tyckte om betydde så mycket för en med variationer på följande mening: "Därför att vi tycker lika i allt"

Vet inte om jag behöver säga att jag var den fjortonde deltagaren.

Jag satt där och lyssnade och förundrades över dessa svar.
Jag tänker ofta på detta tillfälle och förundras över behovet att känna igen sig så mycket som möjligt i den jag tycker om.

 

Det finns säkert viktiga åsikter man vill dela med den man delar livet. med
Underlättar ju praktiskt att   -  till exempel om den ene är vegan att den andre också är det:

Tro  och religion är för de flesta också en sak som man vill dela.

Politisk åsikt också kanske.
Jag har genom livet mött par som INTE delat religion eller politik.


Ett par finns här i Norrköping där ena parten är moderat och den andra vänsterpartist.

De har varit gifta i bortåt trettio år och förklarar sitt lyckliga äktenskap trots olikheterna i politiska åsikter så här: "Vi vill båda ha ett bättre samhälle, men vi tror på olika vägar dit"


Jag känner också ett annat par som bor här i Norrköping som varit gifta i många år även de,där den ena parten är kristen och den andra muslim.

"Vi tror på samma Gud men i olika kläder" sa kvinnan som är muslim vid ett tillfälle då hon fick frågan hur de får ihop det!

Jag faschineras av dessa par  - och några andra par i en sådan relation -  som jag mött under livet.
Själv skulle jag kanske tycka att det skulle kunna vara svårt att få ihop det.

Men det beror ju på min brist på erfarenhet i frågan.

Troligen har det ingen eller mycket liten betydelse om man verkligen älskar varandra.
För kärleken finns ju inga hinder.


När det gäller vänner har jag gärna vänner som har helt andra åsikter än vad jag har
Det ger en extra faschination till gemenskapen och en utvecklingsmöjlighet som jag inte ville vara utan!


Kul om jag får kommentarer om vad andra tycker!!!





Av Kaela - 1 december 2017 07:42

 

 

 

 

 

"Omtanken är den bästa tanken"


Ja så står det på några kantstötta muggar i mitt minne numera!

Jag var in i en liten kvartersbutik för många  år sedan.

Det fanns en hel del som vi inte skulle kalla livets nödtorft i den affären.

Jag föll pladask för fyra muggar med texten: "Omtanke är den bästa tanken"

Fem kronor styck kostade dessa muggar.

.

Men det var underbart att få den där lilla påminnelsen varje morgon med frukostkaffet!


Nu finns de kvar i minnet - och påminner mig därifrån.
I flytten hit vann min man och de hamnade på återvinningen.

 

Omtanke!


Ordet andas kärlek och ömhet.

Låter som en kram - eller hur?

Att visa omtanke - så viktigt.
Att låta vår ranke omsluta varandra - till värme och skydd.

 

Inget kan smälta vårt hjärta som att bli utsatt för kanske en oväntad omtanke.


Omtanke är för mig en av kärlekens viktigaste ingredienser.

Och givetvis också vänslapens.
Men det är också något vi kan visa alla - alltid!


M

 


Omtanke - mot alla vi möter - nära och kära - främlingen i telefon eller på gatan.

Om vi alla visar omtanke startar vi en kamp mot stress och utbrändhet. 
Mot "ge upp-känslor" som i värsta fall leder till självmordstankar.

Det kostar så lite att utöva det men det genererar så mycket.


Önskar DIG en fin fredag!


Du vet väl att DU är en VIP!


Utan DIG vore världen fattigare!

Av Kaela - 1 december 2017 06:29

 




Grå himmel och blåst - och +2 grader möter Norrköpingsborna som ska ut  nu på morgonen.

Oskar och Ossian har namnsdag idag och jag gratulerar varmt.

DU som har födelsedag 1 december grattas förstås med samma värme.

En fin firartdag önskar jag er!!
Idag är det tre teman som får dela på dagen:

*Brandvarnardagen
*Internationella AIDS-dagen*
*Glöggens dag*

 

Oskar eller Oscar kommer ifrån Ossians sånger (forniriska Oscur).
Till keltiskan kom namnet ifrån det fornisländska Ásgeirr, som är sammansatt av orden áss som i Asar asagudar och geirr som betyder "spjut".
Namnet kan översättas med "Bäst" eller "gudavapen". ...
Den västfrankiska formen av namnet är Ansgar.
Det finns 80 618 män som bär namnet Oskar/Oscar i vårt land.
Dessutom 10 kvinnor.

Namnet bärs också av 15 personer som efternamn.
Medelåldern på dem som bär namnet är 18 år.

 

Ossian är ett namn av keltiskt ursprung med oviss betydelse
"Ossians sånger"
I Sverige finns det 3 132 män som bär namnet Ossian.
Dessutom 1 kvinna.

Medelåldern på dessa personer är 12 år

 

 

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< December 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards