Alla inlägg under januari 2018

Av Kaela - 23 januari 2018 17:04

 


Har du tänkt på hur vi påverkar oss själva med vårt sätt att uttrycka oss.


Känn skillnaden när du läser: "Idag måste jag städa"

Och när du läser: "Idag väljer jag att städa."


Vi väljer varje morgon när vi vaknar vad vi tänker.
Usch vilken dag!
Eller Vilken härlig dag!

Vi väljer om vi ska tycka att det är jobbigt att gå upp ur sängen eller om vi ska tycka att det är skönt att gå upp och möta den nya dagen.


Vi väljer om vi ska tycka att måndagar är hemskare än andra dagar.

Många gånger hör man ju detta... .. Usch det är måndag!

Sagt och dessutom hört tillräckligt många gånger har det påverkat oss att inte gilla måndagar


Vi skapar vår sanning och vår verklighet utifrån det vi  tänker och säger!
Så nog är detviktigt viöka tamkar vi låter slå rot - och vilka ord vi använder!

 

Gillar denna dikten och letar upp den ibland när jag behöver stämma det instrument som är jag i en lite ljusare ton.

Tror DU kommer att gilla den också!

 

                                   

I våra tankar skapar vi
      en bättre värld att leva i   
f    för jordens  
alla mänskor

 

 

I våra tankar börjar det

som sedan blir vår verklighet

Vi tänker goda tankar

 

vi sänder kärlek jag och du

till jordens alla länder

Till alla mänskor sänder vi            

ett tankefrö med fred uti

Vi sänder goda tankar     

 

Vi tar beslutet nu idag         

vi odlar kärlek du och jag 

i varje del av världen

I öst och väst och syd och nord  

planterar vi ut kärleksord

Vi sänder goda tankar

 

Vi tänker nu Vi sänder här

Vi ser hur tanken orden bär

som blir till liv och handling

Vi väljer ord med kraft uti

som ger oss mod och energi                     

 

I våra tankar skapar vi

en värld med fred och kärlek i

vi skapar den tillsammans

I våra tankar börjar det

som nu skall bli vår verklighet

Vi tänker goda tankar

 

Ragnwei Axelli


 

 

Av Kaela - 23 januari 2018 07:36


 


någonstans att komma, 

självklart

- utan att knacka



rakt in

i öppna armar ... 


Kaela

Av Kaela - 23 januari 2018 06:29

         


K
all dag även idag i Norrköping. -5 grader. Skönt att det inte blåser. Molnen är täta.
Frej och Freja har namnsdag idag och jag gratulerar så hjärtligt!
Även DIG som har födelsedag vill jag gratulera lika varmt!
Gör en härlig firardag alla bemärkelsedagsbarn!
Temat idag är:
*Elens dag*

Frej var fruktbarhetsrit fruktbarhetsgud och en av vanerna inom den nordisk mytologi  och ordet betyder "herre" eller "härskare".
Namnet har aldrig varit riktigt frekvent men fick ett uppsving på 1990-talet efter att det kommit med i svenska almanackan för första gången 1986l
Det finns 921 män och 6 kvinnor i vårt land som heter Frej. 370 personer bär namnet som efternamn,
Medelåldern på namnbärarna är 16 år.

Freja är ett kvinnonamn med fornnordiskt ursprung, med betydelsen "fru" vilket betydde"härskarinna". 
Freja dyrkades som kärleks- och fruktbarhetsgudinna i den fornnordiska mytologin. Hon var vanernas viktigaste gudinna, syster till Frej.

6 382 kvinnor och 2 män bär namnet.
Medelåldern på namnbärarna är 8 år.





Av Kaela - 22 januari 2018 21:04


 

 

 

"Låt mig med öppna ögon läsa den bok mina dagar skriver – och lära."

 

Dag Hammarskjöld

Av Kaela - 22 januari 2018 10:40


         


Något som genomsyrar hela mitt sätt att tänka och vara är hur viktigt det är att lära oss att lyssna till vår inre känsla.

Så många röster finns det i vår tillvaro, så det är inte underligt om den mjukta stilla rösten inom oss blir överröstad så pass så vi tror att den inte finns.


Ibland är det de små, nästan obetydliga signalerna som är de viktigaste. .

Din kropp eller ditt inre vill säga dig något. 

Och har man då inte lärt sig lyssna till denna inre röst då är det inte bara möjligt utan faktiskt troligt att man inte uppmärksammar den.


Jag tror vi har l i t e lättare att lägga märke till kroppens signaler än till den inre rösten.

Kroppen är dessutom betydligt mera envis än rösten i vårt hjärta.

Den ger sig inte- utan talar högre och högre.

Ända tills vi stannar upp och ger den det den behöver.

Om du är mat, sömn, en dusch - eller kanske flera dagars vila.


Vi lever i fel tempo, matas med för mycket på en gång.

Inget hinner smälta, inget hinner mogna.


Så har många av oss det!


Djupt inom dig finns en fristad, där friden är det förhärskande. 

Kanske känner du dig som flykting i ett främmande land.

Glöm då inte att du bär hemlandet inom dig.


För mig är Guds rike  här och nu, och inte sedan och inte någon annanstans.

Och han som säger om sig själv att han är ordet - han vill komma till tals med mig - och med dig också.


När han ser att vi är trötta och slitna vill han ge oss vila.

När vi är ledsna vill han ge oss tröst.

När vi är svaga och rädda vill han ge oss skydd och styrka.


Så barnsligt enkel är min tro.


Att lyssna är en konst över huvud taget.

Om vi ska lyssna till en annan människa.

Våra tankar vill lätt flaxa hit och dit - och medan vi "lyssnar" (utåt sett alltså) är vi ofta fullt upptagna med att fundera på vad vi ska säga när den som just talar har tystnat.


Ännu svårare är det att lysssna inåt  oss själva.

Då blir vi lite av Alfons Åberg...jag ska bara...det och det...och så det - sedan ska jag lyssna-.

Men då är vi ofta alltför trötta.


Gör tvärtom idag!

Sätt dig ner och lyssna inåt dig själv.

Någon som vill dig oändligt gott vill komma i kontakt med dig!

Av Kaela - 22 januari 2018 07:38

 



När jag sitter vid ett träd

känner jag trädets trygghet
hur det även i stormen
litar på sin förmåga
att kunna stå emot

När jag sitter vid ett träd
blir jag ett med trädet
ett med hela skapelsen
med fåglarna i trädets krona
och markens blomster

När jag sitter vid ett träd
ett mycket gammalt träd
känner jag släktleden före mig
och de som följer efter
hur vi förenas i trädets trygghet

Birger Franzén

 

Av Kaela - 22 januari 2018 06:54

     



Kylan har kommit för att stanna ett tag åtminstone.

Idag är det -7 grader men ingen vind alls. Ingen sol heller tyvärr.
Vincent och Viktor har namnsdag idag den 22 januari.
Stort grattis till DIG som bär något av de namnen.
DU som  har födelsedag gratuleras lika varmt!

Temat idag är
* Vinets dag

 *  Vincent är ett namn med latinskt ursprung och med betydelsen segrande.
Namnet har använts i Sverige sedan 1400-talet. 
Vincent var tidigare ovanligt i Sverige och användes mest i vallonska släkter, men är just nu ett stort modenamn.
I Sverige finns 12 817 män och 28 kvinnor som bär förnamnet Vincent.
Medelåldern på namnbärarna är 10 år.

* Viktor eller Victor är av latinskt ursprung och betyder "segrare" och "Kunglig".( Motsvarande kvinnonamn är Viktoria (namn) Viktoria.)
Viktor var ett av 1990-talets största modenamn bland nyfödda pojkar, men det var också vanligt kring förra sekelskiftet. 
Det finns  52 219 män och 6 kvinnor som bär namnet Viktor/Victor:
Som efternamn bärs namnet av 308 personer.
Medelåldern på namnbärarna är 20 år

 

Av Kaela - 21 januari 2018 15:30

Det finns bara en kärlek.

En och den är fri.
Det finns bara en
och den är full utav liv


Den här lilla dikten blev så levande för mig igår när jag mötte två kvinnor som delat livet i kärlek i mer än tjugo år.

De börjar närma sig livets medelpunkt.

De har följts åt igenom ljuvt och lett.

Stöttat varandra och levt med största respekt för varandras egenart.

De har valt bort barn , men saknar barn i sitt liv.,

De kom till Frivilligcentralen och ville bli extramormor - gärna till en ensamförälder med flera barn.

Nu har de varit och är oerhört betydelsefulla i en ensam mammas liv och i hennes fyra barns liv i sex år och jag tror mig knappt ha mött någn mera stolt "mormor" än mommo och momma..


Jag blev så berörd av den trofasthet de visade varandra. Den omtänksamhet och kärlek som fullkomligt lyste om dem - efter alla år tillsammans.


Hur kan man fördöma kärlek!!!

Även om den inte ser ut precis som ens egen kärlek..
Deras kärlek har revolutionerat fem människor liv förutom deras egna liv!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards