Alla inlägg den 1 mars 2018

Av Kaela - 1 mars 2018 20:15

 



Läste uttrycket: "Tiden räcker till det som är viktigt" för några dagar sedan....nu och då under veckan har tankarna sysslat med det påståendet.

Räcker tiden verkligen tll det som är viktigt?

Ja jag tror det.

När vi är stressade så beror det vanligen på att vi inte har gjort en sortering i Viktigt och mindre viktigt i det vi måste göra. och det man kanske kan rationalisera bort...som att


Titta på ditt dygn.
Är det något som känns smått "onödigt" att pyssla med?
Byt i så fall ut detta för att ge dig själv möjlighet att göra  det viktiga.
Gör likadant i morgon igen.
Och dagen efter det.
Och nästa vecka.

Du kommer att bli förvånad över var du finner dig själv om en tid!


Det rådet fick jag av en kollega i en annan stad en gång.

Jag jobbarde på det under mitt bråda arbete t-och märkte att jag blev betydligt mera effektiv - för

det allra mesta i alla fall 

 

Även nu - när jag visserligen behöver länre tid på mig för att göra saker - men ändå  har en ocean av tid som jag tycker ibland - kan stress och känsla av jäkt ta över


Då gäller det att börja rensa igen!
Det går - och det blir faktiskt en rolig utmaning.

 

Jag pratade med någon om detta som sa: "Men vad ska jag ta bort?"

 

Jag svarade henne som jag svarar dig som undrar....

Det vet bara du - vad som är onödigt i just ditt liv - din situation....



Av Kaela - 1 mars 2018 14:15

 
bild från google

 

Spårrvagnarna är viktiga i Norrköping.
Lika viktigt är det att de fortsätter att vara gula.
Något annat skulle stadsborna aldrig acceptera 

Jag har väl kanske en mera tudelad relation till dem eftersom jag var gott och väl vuxen då jag blev Norrköpingsbo.
Det är ett sätt att snabbt ta sig fram dit man ska som nu då det är lite för kallt för att  promenera, något som är nästan omöjligt eftersom mina ögon är ömtåliga numera för kylan och blåsten som gör mig mer eller mindre blind.


Men så¨rvagnen är också en plats där man påfallande ofta blir ofrivillig lyssnare till samtal mellan  medåkare.


För någon vecka sedan satt jag  framför två damer som verkligen "nagelfor " ett par andra personer.
Utan förskoning eller  minsta lilla skugga av förståelse.
Jag satt faktiskt och retade mig på deras dömarförtjusning.

Men så kom jag att tänka på att om man har så lite förbarmande med en medmänniska  - som i deras ögon var full av fel - då är man inte själv vidare lycklig.

Den som är tillfreds med sig själv behöver inte döma andra.

Gäller att komma ihåg att det som är fel för mig kan vara rätt för någon annan.
Eller - att jag bara ser ytan  hos en medmänniska - och av ytan kan jag inte döma.


Lika lite som någon kan döma dig eller mig utifrån ytan.

Kon ihåg att vad andra säger om dig är deras verklighet, inte din.
De känner till ditt namn, men inte din historia. De har inte levt i din kropp - inte i din själ  eller  - de har inte gått i dina skor.
Allt de vet om dig är vad du har berättat för dem eller vad de har anat, men de känner inte till dina svårigheter och sorger - kanske inte dina glädjeämnen eller.

 

Alltså låt dem prata - det handlar om deras egna problem - låt dem inte låta deras problem förvandlas till dina därför att du bryr dig om vad de - utan någon som helst insikt i vem du är - säger om dig!

Föär du ä'r en helt fantastisk människa.

 

Och det gäller att komma ihåg att det är de också - om bara deras inre sår kunde bli läkta

Av Kaela - 1 mars 2018 11:47

 


Bilden lånad från Google


Det var med stor spänning jag satte mig för att lyssna på "De fyra årstiderna"  som består av några av Karin Boyes verk.


Om jag själv skulle gjort urvalet och haft för avsikt att ta fram de starkaste dikterna i Karin Boyes fantastiska produktion skulle det inte ha skilt sig så mycket från urvaket i "De fyra årstiderna"


Dikten "I rörelse" slog an en ton inom mig.
Jag kan den utantill.

Jag har faktiskt burit den dikten från tonåren genom ungdomen och vuxenlivet- och in i mognaden.

Den förlorar aldrig sin dragningskraft på mig När livet har mött med motvindgrådagar och uppförsbackar har dikten mött mig med  styrka och tröst.

Den har påmint om de viktiga småtingen i livet. De som egentligen är det allra viktigaste.
 De första raderna slår an en sträng inom mig - och jag tror inte jag är ensam om den reaktionen.

Den mätta dagen, den är aldrig störst.Den bästa dagen är en dag av törst.Nog finns det mål och mening i vår färd -men det är vägen, som är mödan värd.



Såvill jag lyfta ut  dikten "Vandraren" som på samma sätt som "Gräsets barn" varit en "medvandrare" genom skiftande tider i mitt liv. Alltid trygg som hemmadoften och ny som morgonen.


Jag märkte att jag läste orden  i flera av dikterna tillsammans med uppläsaren.
Om jag säger att Karin Boyes dikter varit min bibel genom livet så tar jag helt klart i för mycket.
Men jag vill nog ändå påstå att de varit en slags bibel.

 

23 dikter f- gav helgkänsla åt måndagen.


Genom livet har jag läst sönder flera Karin Boye diktböcker....nu kan jag inte längre  på grund av min synskada - läsa de små bokstäverna i en bok.

Det går lättare på en skärm.

 

Jag hade saknat det där att krypa upp i soffhörnet med Karin Boyes ord - att sitta vid datorn k'nns inte alltid rätt när man vill bli ett med någons favoritpoets dikter.
Uppläsarens tolkning av dikterna fann jag helt rätt.

Inte helt olikt hur jag  tänker mig att Karin Boye Själv skulle ha läst det.


Du kan lyssna "De fyra årstiderna" på Storyel. Klicka bara här.


Av Kaela - 1 mars 2018 07:16


 

Som en varm vind 
mot mitt trötta ansikte
når mig
doften av Din 
nåd

suddar ut 
de stillastående vägarna

får mina fötter att 
dansa
mot den hårda asfalten

Jag lämnar skuggorna
och andas min 
framtid
ur Din hand

Kaela

Av Kaela - 1 mars 2018 06:22

     

 

 

Kylan består. -11 grader i Norrköping just nu. Lite för böåsigt med tanke på den låga temperaturen. Vissa utsikter till snöfall.


Det är torsdag 1 mars idag - vårvintermånaden - och Albin och Elvira har namnsdag!

Gratulerar DIG som b'är något av de namnen så gott - och förstås också DIG som firar födelsedag idag!

Ta hand om dagen alla bemäkelsedagsbarn!


Två temadagar har vi i vårt land idag:

*Krama en bibliotekarie-dagen
*Fössta Tossdan i Mass


Albin är ett namn med latinskt ursprung (Albinus) och är bildat av latinets albus 'vit'. 
Albin är i Sverige bland de 25 vanligaste namnen på nyfödda pojkar, och det var nästan lika
populärt vid sekelskiftet 1900 som nu..

I Sverige finns 22 750 män med namnet Albin. De flesta har namnet som tilltalsnamn.
Dessutom 8 kvinnor.
271 personer har namnet som efternamn.

Medelåldern på namnbärarna är 15 år.

Elvira är ett namn med spanskt ursprung som man tror ytterst kommer från arabiskan
och sannolikt betyder 'den vita'. Andra teorier om namnets ursprung finns också,
som att det skulle vara tyskt eller västgotiskt och då betyda 'pigg' eller 'tillförlitlig'.
En variant av namnet är Alv..
I vårt land finns det 22 750 kvinnor som heter Elvira. Ungefär en tredjedel har namnet som tilltalsnamn.
Dessutom 4 män. Och 1 person bär namnet som efternamn.
Medelåldern på namnb'rarna av Elvira är 15 år.

Aly heter 55 kvinnor och 3 män. Medelåldern på namnbärarna är 37 år










Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards